Byl to jeden z nejambicióznějších vstupů na trh prodeje zájezdů. Před půl rokem šéf Student Agency Radim Jančura oznámil, že si chce na trhu s projektem Dovolena.cz, přes kterou cestovky zájezdy nabízejí, ukrojit v roce 2011 třetinový díl a ještě letos se chce zařadit mezi lídry trhu. A to se podle dosavadních údajů z firmy za první necelé čtyři měsíce fungování podařilo. Společnost totiž prý prodala zhruba třicet tisíc zájezdů za 400 milionů korun, čímž by se zařadila do první pětky internetových prodejců.

Jenže konkurence těmto číslům nevěří. Lídr prodeje zájezdů cestovních kanceláří ve střední Evropě Invia prodá v Česku za celý rok 120 tisíc zájezdů. To, že by mohla Student Agency prodat desítky tisíc zájezdů považuje za nepravděpodobné. "Řekl bych, že to bude do deseti tisíc," odhaduje podle informací, které má, marketingový ředitel Invie Michal Tůma. Netuší, kde by firma tolik klientů vzala. U jeho společnosti prý jistě ne.

"Oproti loňskému roku vykazujeme růst zhruba o pětinu, příchod konkurence nás tak neovlivnil a klienti nám neubývají," popisuje Tůma. Podobně projekt "podceňuje" i dvojka na trhu, společnost Zajezdy.cz. "O klienty vůbec nepřicházíme. Dovolena.cz je marketingově větší než ve skutečnosti," popisuje Lukáš Věžník, ředitel prodeje společnosti Zajezdy.cz. I on hlásí růst poptávky a nezdá se mu, že by trh rostl tak významně, aby se mezi prodejce s takovým počtem klientů mohla vklínit Student Agency.

Jenže ta si za svými čísly stojí. "Do dnešního dne se počet prodaných zájezdů blíží počtu třiceti tisíc. Počet klientů stále rychleji zvyšuje. S dosavadním vývojem jsme velmi spokojeni," říká manažerka projektu Eva Sedlmajerová.

Čísla se však nezdají ani zástupcům asociace cestovek. "Je nemožné, aby tolik zájezdů prodali," diví se prezident Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Podle něj půjde o hru čísel. "Stačí se podívat, jak funguje jejich web," dodává.

Podle mluvčího asociace ACK Tomio Okamury sice čísla od Student Agency (ta je této asociace členem) působí optimisticky, připouští ale, že by reálný základ mít mohla. "Krize internetovým prodejcům nahrála, lidé začali surfovat a hledat nejvýhodnější nabídky," popisuje.

Faktem je, že pro cestovní kanceláře se Student Agency stává stále důležitějším partnerem. Například pro největší českou cestovku Exim Tours je Dovolena.cz v současnosti v první dvacítce největších prodejců a dál stoupá vzhůru. Zhruba polovinu zájezdů prodaných přes portál Dovolená.cz tvoří produkty německých cestovních kanceláří.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru