Země Evropské unie jsou blízko dohody, že by kamiony měly platit nad rámec běžného mýta také za hluk či znečišťování životního prostředí. Podle čtvrtečního vydání týdeníku European Voice by státy EU již příští týden v Lucemburku měly po dvou letech neshod dosáhnout v této citlivé věci dohody. Dopravcům se nové opatření nelíbí, vyjádření ministerstva dopravy ČTK shání.

Původní odhady počítaly s tím, že by za škody na životním prostředí kamiony platily kolem čtyř až pěti eurocentů za kilometr, tedy zhruba jednu až 1,20 Kč. Nová pravidla by se měla vztahovat na všechny dálnice v EU. Právě tento bod patřil v minulosti při jednáních k těm nejproblémovějším.

"Pokud Česká republika bude v situaci, kdy bude chtít zakomponovat do cen mýta tyhle externí náklady i za cenu, že to naší ekonomiku poškodí, tak pánbůh s námi," reagoval odmítavě generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Ten se navíc odvolává na studii, podle které na novém opatření v Evropě vydělají pouze dvě země s nejvyspělejší infrastrukturou, Německo a Francie. "Pro všechny ostatní země to bude znamenat minus," dodal Špryňar.

Pokud norma projde, pak by to podle expertů byla v jistém smyslu revoluce, protože současné unijní právo zakazuje, aby se do mýtného či obdobných poplatků promítaly i škody na životním prostředí. Vůbec poprvé by se tak v evropském právu týkajícím se nákladní dopravy podle týdeníku uplatnilo pravidlo "kdo znečišťuje, platí".

Evropská komise, která návrhy pravidel připravila, odhadla, že silniční doprava je příčinou 75 procent škodlivých emisí z dopravy. Dopady silniční dopravy se odhadují na 100 miliard eur.

Původně se mělo platit také za zácpy, protože Brusel odhadl, že ztráty a dopady spjaté se zácpami, za nimiž prý ze čtvrtiny stojí kamiony, přinášejí dodatečné náklady kolem 1,1 procenta HDP EU. V tomto směru se ale původní návrh zřejmě zmírní. Úřady sice budou moci navýšit mýtné ve špičce, avšak pouze za předpokladu, že mimo ni ho sníží.

Změny proti původnímu návrhu se mají týkat i toho, že by peníze získané za škody na životním prostředí nemusely nutně jít do projektů na "zezelenění" dopravy. V tomto směru je ale možné čekat odpor od Evropského parlamentu, jehož souhlas je ke vstupu v platnost potřeba.