Ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS) přinese příští středu na jednání vlády návrh, který má mimo jiné ulehčit Ostravě v době smogu tím, že řidiči budou moct zdarma vjet na dálnici protínající město. Zpoplatnění dálnice podle analýzy města přivedlo do vedlejších ulic 2500 aut navíc. Což bylo jedním z důvodů, které vedly Ostravu k podání žaloby na stát v souvislosti se znečištěním ovzduší Moravskoslezského kraje. Novela má také umožnit městům stanovit si nízkoemisní zóny.

Drobil podává návrh jako poslaneckou iniciativu společně s kolegy z Moravskoslezského kaje Pavlem Lukšou z TOP 09 a Kristýnou Kočí (VV), vládě ve středu ministr přednese také zprávu o plnění úkolů stanovených kabinetem ve věci zlepšení ovzduší v Moravskoslezském kraji.

Zákaz pro stará auta

Podle návrhu novely zákona o ovzduší mají radnice získat právo vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moct vjíždět starší automobily, které nesplňují určité emisní limity. Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plakety.

Takzvaná nízkoemisní zóna by měla vzniknout podle novely rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, která budou moci do zóny jezdit. "Nízkoemisní zónu budou moci obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a současně existuje objízdná trasa bez omezení po komunikaci stejné nebo vyšší třídy," uvádějí autoři předlohy.

Emisní plakety by vydávalo ministerstvo, jejich cena by pokrývala výrobní náklady. Řidiči, který by do zóny vjel nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například automobily záchranného systému, ale také poštovní auta, vozy převážející paliva pro nemocnice a školy a také popelářské vozy. Obce budou moct vydat výjimku také pro nemocné či podnikatele, pro které by koupě nového auta znamenala ohrožení živnosti.

Dálnice zdarma

Při vyhlášení smogové situace by podle předlohy mohli řidiči jezdit zadarmo po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst obcí.

Nízkoemisní zóny fungují v řadě evropských měst, například v Londýně, ve Stockholmu či některých městech v Německu.

Vláda bude moct podle novely stanovit nové stropy emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Pocítí to podle autorů hlavně jejich provozovatelé, kteří prý budou muset investovat řádově miliony do šetrnějšího provozu. Provoz zdrojů znečištění, u nichž emise není možné regulovat, by mohl být dokonce omezen.

Ovzduší v Moravskoslezském kraji patří k nejvíce znečištěným v Evropě. Kvůli pravidelnému překračování limitů prašnosti minulý týden pohrozila žalobou Evropská komise.

Česko má nyní dva měsíce na to, aby na výhrady Bruselu odpovědělo, a pokud tak neučiní nebo odpověď nebude dostatečná, spor skončí před Soudním dvorem EU v Lucemburku. Česko by od žaloby kromě dostatečného vysvětlení vlastních kroků mohla ochránit ještě výjimka EU. O ni mohou země žádat až do června 2011, přičemž ČR o ni s dalšími šesti zeměmi už požádala.