Jistota a klid Českým drahám pomalu končí. Již příští rok budou pravděpodobně čelit žlutým vlakům Radima Jančury. Stát i kraje jim navíc dávají stále hlasitěji najevo, že peněz je málo. Pokud se nezmění evropská legislativa, budou již České dráhy muset o každou další smlouvu v dotované dopravě bojovat v otevřené konkurenci. Vedení drah chce tak dál snižovat náklady a dostat se na konkurenceschopnou úroveň. Tlak na úspory zvyšuje i ministr dopravy Vít Bárta, který i od drah požaduje výkonnost soukromého sektoru.

Deset procent dolů


Signálem, že to dráhy s úsporami myslí vážně, je návrh kolektivní smlouvy. Vedení drah v ní chce, aby mzdy ve firmě klesly o deset procent a lidé v některých profesích aby pracovali více hodin než dosud.

"Víme, v jaké situaci náš klient, tedy stát, je," popisuje mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Ministerstvo dopravy i kraje totiž stále častěji hovoří o tom, že náklady na železnici jsou příliš vysoké, a navrhují proto některé tratě rovnou zrušit. Jinde, například v Jihomoravském kraji, již hovoří o výběrovém řízení až na 55 procent tratí. Dráhy tak chtějí jít do sebe dřív, než bude pozdě.

"Na mušce teď máme hlavně administrativní náklady, tam můžeme pro firmu získat peníze," říká finanční ředitel drah Petr Nebeský. Šetřit chce hlavně na správě společnosti a pocítit by to měl i střední i vyšší management firmy. A to včetně propouštění. Loni dráhy snížily své náklady o stamiliony korun, podobné ambice mají i do budoucna.

Mzdová vyjednávání budou pravděpodobně tvrdá. Vedení firmy sice očekává, že zaměstnancům během jednání postupně ustoupí, ale přece jen by rádo vidělo snížení mezd. Odbory ale chtějí růst mezd minimálně o inflaci. "Konkrétní požadavky připravíme během týdne," říká předseda Odborového svazu železničářů Jaroslav Pejša.

Dráhy spoléhají na to, že jsou stále pro své zaměstnance atraktivní. "Nabízíme mnohem lepší pracovní podmínky než konkurence," míní Šťáhlavský. Na trhu se ale rýsuje nový projekt - RegioJet Radima Jančury. Ten eviduje již stovky žádostí o zaměstnání a velká část z nich je právě od nespokojených zaměstnanců Českých drah. V lednu chtějí spustit výběrová řízení, ze kterých mají vzejít ti nejlepší.

Šetří se i na kolejích


Šetření se netýká jen Českých drah. Téměř tisíc lidí, tedy zhruba desetina všech zaměstnanců, má ještě letos opustit Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Lidé už přitom výpovědi dostali. Odbory tak zatím nevědí, co přesně k situaci říci, a chtějí se nejprve sejít.

SŽDC tak prakticky kopíruje další organizaci podřízenou ministerstvu dopravy - Ředitelství silnic a dálnic. I tam má do konce roku odejít zhruba desetina zaměstnanců. Radikální škrty v obou organizacích mají v plánech ministerstva dopravy umožnit, aby zbyly peníze na realizaci dopravních staveb.


České dráhy


-10 %


o tolik se podle návrhu vedení Českých drah mají snížit mzdy ve firmě. Odboráři takové škrty odmítají. Chtějí naopak nárůst alespoň o inflaci.