Nákladní dopravci zaplatili za letošní tři čtvrtletí na mýtném 4,8 miliardy korun, což je 16 procent více než ve stejném období loni. Září bylo díky otevření nové části pražského okruhu s 594 miliony Kč rekordním měsícem od spuštění mýtného systému v lednu 2007. Vyplývá to z údajů systému MYTO CZ.

"Už tak rostoucí hodnoty předepsaného mýta byly ještě podpořeny otevřením nové části pražského okruhu," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Připomněla datum 20. září, kdy se řidičům otevřelo nových 23 kilometrů na jihozápadě Prahy. Nový úsek se hned zařadil mezi nejvýnosnější.

Mýtné podle Vápeníkové roste také díky oživující ekonomice, významnou roli hraje rovněž fakt, že od letoška platí nově i malé nákladní vozy od 3,5 tuny do 12 tun. Středa 29. září vynesla státu přes 29 milionů korun, což je dosavadní denní rekord.

"Udrží-li se stávající dynamika výběrů mýta, tak místo 6,2 by stát mohl získat za letošní rok až 6,5 miliardy korun," upravil svou prognózu Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém postavila a pro stát spravuje. Loni, kdy ovšem neplatily malé náklaďáky, se vybralo 5,5 miliardy korun.

Vybrané částky nejsou čistým výnosem pro stát. Ministerstvo dopravy posílá společnosti Kapsch splátky za výstavbu systému a každoročně firmě platí i za služby spojené s vybíráním mýta.

Letos ovšem zůstane státu větší částka než v minulých letech, neboť splátka za výstavbu činí jen 200 milionů korun. Je to poslední a nejnižší položka splátkového kalendáře. Loni naopak byla splátka nejvyšší, činila 1,2 miliardy Kč. Výstavba systému stála Kapsch 3,2 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty. Za služby Kapsch letos zinkasuje 1,4 miliardy korun.