Více než stovka světových nebo evropských výstavních premiér čeká na návštěvníky letošního pařížského autosalonu, který obyčejným návštěvníkům otevře své brány v sobotu 2. října. Již ve čtvrtek však uvidí zbrusu nové technické výkřiky novináři a odborníci.

Obdobně jako na předchozích přehlídkách z poslední doby lze očekávat důraz prezentací jednotlivých výrobců na ekologii a úspornost. Ekologické auto představí téměř každá velká značka.

Také tuzemský výrobce Škoda Auto jde touto cestou. Pro hlavní podzimní autosalon připravila mladoboleslavská automobilka vozy Yeti a Superb Combi ve světové premiéře s novými ekologickými agregáty řady GreenLine. Dieselové motory o objemu 1,2 a 1,6 litru s přeplňováním a filtrem pevných částic disponují výkonem 55 respektive 77 kW. Škoda vedle toho představí systém stop-start či rekuperaci brzdné energie.

Další výrobce, který vyrábí auta v Česku, Hyundai uvede ve světové premiéře nový víceúčelový vůz MPV pod označením ix20, který se minulý týden začal vyrábět právě v Nošovicích. Dalším modelem, který bude mít v Paříži světovou premiéru, je modernizovaná verze modelu i10.

Pařížský autosalon se ob jeden rok střídá s přehlídkou ve Frankfurtu nad Mohanem.

Přináší autosalon nějaké opravdové překvapení? Naznačuje, kudy se bude ubírat vývoj automobilového průmyslu?

Na tyto a další otázky odpovídal redaktor HN a iHNed.cz Jan Markovič.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Nevytasila se Škoda s elektromodelem pozdě? Neujel jí tzv. vlak a nyní s ní přišla jen, aby splnila nutnou povinnost?
Jan Markovič
Dobrý den, zdravím z Paříže. Nemyslím si, že by přišla Škoda pozdě. Naopak. Teď je doba, kdy se elektromobily dostávají plně do podvědomí lidí a probíhají první pokusy s jejich zavedením do provozu. Je to pár dní, co něco podobného představil Saab. Obdivuji, že naše automobilka našla odvahu a zapojí vozy do skutečného provozu.
Čtenářský dotaz
Jak velké překvapení vzbudila nová elektroškodovka?
Jan Markovič
Obrovské. Tohle nikdo nečekal. Zvlášť fakt, že ten vůz půjde do reálného testovacího provozu.
Čtenářský dotaz
Není avizovaných 8 hodin nabíjení (při 230V) nějak hodně. Spoustě jiných elektroaut stačí o 1-2 hodiny méně. A při vyšším napětí jsou auta nabitá za 2-3 hodiny.
Jan Markovič
Je fakt, že většina elektromobilů má kratší dobu nabíjení, mnohdy i delší dojezd. Na druhou stranu můžete akumulátory nabít i ve vyšším napětí 400V, doba je pak poloviční.
Čtenářský dotaz
Jak hodně se liší pařížský autosalon od jiných autosalonu?
Jan Markovič
Každý velký autosalon má něco do sebe. Paříž se střídá s Frankfurtem. Oba autosalony jsou hodně velké, třeba oproti kompaktní Ženevě, která je vlastně pod jednou střechou. Tady se musí putovat mezi jednotlivými halami, ale není to tak strašné jako ve Frankfurtu. To je vážně neuchoditelné. Tím, že jsme v Paříži je také jasné, že velké zastoupení a zajímavé prezentace mají domácí automobilky - Renault, Peugeot, Citroen. Na druhou stranu mě zaujalo, že koncern Volkswagen má pro sebe jednu celou halu. Mají holt hodně značek, a teď už včetně Porsche.
Čtenářský dotaz
Jak hodně nabito ne autosalonu, když je otevřeno jen pro novináře a odborníky?
Jan Markovič
Opravdu hodně. Jsou tu novináři z celého světa. Před chvílí mě ani nechtěli pustit nahoru do salonku Škody, protože už prostě bylo plno. Škoda tu má letos perfektní catering :-) Problém je, že je tu tolik lidí, že je velmi těžké fotografovat auto, aniž by v záběru nikdo nebyl.
Čtenářský dotaz
Nejdraději bych to viděl v Paříži na vlastní oči. Která automobilka vás zatím zaujala nějakými orginálními nápady při exhibici svých vozů, pokud vůbec? Nebo se jen předhánějí, kdo bude mít krásnější hostesky?
Jan Markovič
Každá automobilka se snaží zaujmout. Některé mají například počítačové hry, interaktivní expozici, Škoda je zaměřena na ekologii. Že by mě ale něco zaujalo, to se nedá říct. Jsem tu teprve půl dne a člověk nestíhá. V jedné hale je ale připravena závodní dráhá pro motokáry, tu bych vám doporučil.
Čtenářský dotaz
Jsou v Paříži hezčí auta nebo hostesky a modelky?
Jan Markovič
Na oboje se dá koukat. Dlouho :-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den, prosím Vás můžete mi říci na kolik by mě taková návštěva autosalonu přišla. Nejaké rámcové ceny? Díky
Jan Markovič
Vstupenka pro dospělého stojí v přepočtu myslím 300 Kč, což je podle mě více než příjemná cena. Děti do 10 let jdou zdarma. Více informací najdete na stránkách autosalonu http://www.mondialautomobile.com/
Čtenářský dotaz
Zdravím. Který vystavovaný model je asi nejdražší a jaký nejlevnější?
Jan Markovič
U některých modelů zatím nejsou ani ceny. Předpokládám, že nejlevnější bude asi něco z malých vozítek Aixam, nebo značek, které se u nás ani nenabízejí. Pak možná Dacia. Vzhledem k tomu, že Bugatti Veyron SuperSport, které se předvedlo včera na koncernovém večírku jsem tu neviděl, pak by to mělo být určitě Lamborghini Sesto Elemento.
Čtenářský dotaz
Zdravím, prominte mi muj laicky dotaz, ale ja na autosalonu i k videni něco jiného nez auta?
Jan Markovič
To víte, že ano. Jsou tu hostesky. No a v druhé řadě výstavy doplňků k autům, prezentace médií a telekomunikační společnosti Orange a pak je tu pár počítačových her k vyzkoušení. A jak jsem už psal, můžete vyzkoušet motokáry.
Čtenářský dotaz
Mám velkou rodinu, ale mám pocit, že automobilky v poslední době rezignovaly na rodinná auta, resp. ty které vydávají za rodinná jsou takové "prťky". Nepřinese nějakou větší prostornou rodinnou novinku někdo v Paříži?
Jan Markovič
Nemyslím si, že by rezignovaly. Letos přišel nový Volkswagen Sharan, Seat Alhambra - což je to samé. Ford tu ukazuje C-MAX a větší C-MAX Grand. Jsou vyvedení v tom jejich působivém kinetickém designu, což je opravdu pěkné, že rodinné auto není nudné. Pak tu máme facelift Citroenu C4 Picasso a na stánku Lancie stojí trochu osamocený Chrysler Grand Voyager. Jistě, těch velkých aut není teď tolik, jako crossoverů, které se nyní prodávají jako houby po dešti, ale jsou.
Čtenářský dotaz
Zdravím Vás, nezdá se Vám elektromobil s karoserií kombi a dojezdem 140 km jako trochu nesmysl? Naložím celou rodinu a ujedu podstatně méně než těch 140 km.A nejsou akumulátory o homtnosti 350 kg nějak moc těžké?
Jan Markovič
Přesně jste pojmenoval problémy, které má snad každý elektromobil - nadváha, krátký dojezd. A ještě by šlo hovořit o dlouhé době nabíjení. Právě proto je Škoda bude nejdřív testovat v praxi. Tohle auto zatím prostě nemůže být určeno na dovolenou s rodinou. Spíše k dojíždění do práce a zpět, kde máte na obou místech zásuvky. Elektromobily mají před sebou ještě dlouhou cestu.
Čtenářský dotaz
Nemyslite si ze skoda timto potvrzuje pozici outsidera? Za prve prisla pozde, za druhe to auto ma mizerny a nepouzitelny dojezd za treti bez pochyby bude enormne tezke a spatne ovladatelne (jako koneckoncu i ostatni, benzinove/naftove skodovky). Nemyslite ze by se Skoda radeji mela zamerit na to aby konecne i u nas prodavala auta za konkurence schopne ceny?
Jan Markovič
Na to už jsem tak trochu odpovídal. Nemyslím si, že by to bylo pozdě. Problémy s dojezdem atd má každý elektromobil. Jde zatím jen o koncept, který se bude v pár kusech testovat v reálním provozu. Podobně to dělá Toyota, podobně to bude dělat Saab. Samozřejmě bude mít nadváha velký vliv na jízdní vlastnosti, ale nikdo neočekává, že s tímhle autem bude zábavné jezdit. Bude to ale levné. A to hodně lidem bude vyhovovat.
Čtenářský dotaz
Zdravím, je jasné, že hodně prostoru v Paříži mají evropské automobilky. Ale co zámoří? Amerika, Japonsko?!?!
Jan Markovič
Ano, na evropském autosalonu je nejvíc evropských aut. Ale Japonsko tu má také slušné zastoupení. Jde samozřejmě o nejznámější automobilky jako Toyota, Mazda, jsou tu samozřejmě korejci s Hyundai a Kia. Amerika je tradičně nejoslabenější. Našel jsem ale pěkný stánek Jeepu, kde je nový Grand Cherokee. Pak je tu ještě třeba Tesla a pokud uznáte Chevrolet, tak také. Dobré zastoupení tu mají luxusní japonské značky určené původně pro USA. Tedy Infiniti a Lexus. Právě na Infiniti je zajímavé sledovat, jak se snaží o evropský trh. Nejdříve zavedl naftové motory, teď tu dokonce mají hybrid.
Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru