Vítězem finanční krize se stal šéf americké banky JPMorgan Jamie Dimon. Zatímco jeho rivalové hledali cesty, jak v rozbouřené době unikat do Asie a Latinské Ameriky, nebo kvůli ztrátám čerpali vládní pomoc, JPMorgan začala ovládat domácí trh. V roce 2008 převzala dvě krachující banky Bear Stearns a Washington Mutual (WaMu), které vyplnily mezery v činnosti JPMorgan. Díky tomu mohla banka začít konkurovat takovým hráčům, jako je Goldman Sachs, Morgan Stanley nebo Bank of America.

Plní se tak vize Jamieho Dimona: "univerzální" banka, jejíž záběr začíná u penzijních fondů a končí u držitelů kreditních kart.

Ačkoliv akvizice obou bank byla skvěle načasována (JPMorgan stála pouze 3 miliardy dolarů, před krizí by zaplatila 10násobek), mělo to i stinnou stránku. Banka rostla na stagnujícím americkém trhu, zatímco se její konkurenti rozhlíželi po rozvíjejících se trzích, v nichž vidí budoucnost svých zisků.

Příjmy JPMorgan pocházely loni ze 75 procent z USA. Není proto náhoda, že s tím, jak finišuje začleňování Bear Stearns a WaMu, ostří Dimon zrak za břehy USA. I přesto však bude muset čelit výzvám, které akvizice dvou problémových bank ještě přinese.

Banku JPMorgan stálo 10 miliard dolarů (přes 183 miliard Kč), než vyčistila účetní bilanci Bear Stearns, vyplatila její bývalé zaměstnance a uhradila další náklady. Za to ale získala dvě franšízy, jejichž vybudování od základů by ji stály miliardy dolarů. JPMorgan se prodrala do oboru poskytování speciálních makléřských služeb pro hedgeové fondy a začala šlapat na paty Goldman Sachs a Morgan Stanley. Další odnoží, kterou díky Bear Stearns banka výrazně posílila, bylo obchodování s komoditami.

O Washington Mutual jevil Dimon zájem celá léta. Spekuluje se, že ji několik měsíců před akvizicí chtěl koupit za 7 miliard dolarů, ale vedení firmy to nepovolilo. Nakonec jednu z největších spořitelen získal za 1,9 miliardy dolarů (zhruba 34 miliard Kč), a to i s velkým balíkem toxických aktiv.

Dimon tam proto zahájil razantní snižování nákladů a během půl roku franšízy WaMu přebudoval, na 1800 poboček přilepil modré logo JPMorgan a přeškolil část pracovníků JPMorgan na prodej úvěrů a dalších investičních produktů. Zatímco expanze - i ztrátovost úvěrů - na domácím trhu pokračuje, JPMorgan se začíná dívat za americké břehy.

Jamie Dimon pověřil Heidi Millerovou, jednu ze svých nejdůvěryhodnějších pracovnic, aby proklestila cestu k byznysu s nadnárodními a zahraničními firmami. Vedení JPMorgan proto investuje 400 milionů dolarů, aby svých 250 bankéřů za hranicemi vyzbrojilo produkty a službami, které mají zahraničním společnostem nabízet.

Podle analytika brokerské společnosti SFG Davida Hildera bude pro JPMorgan snadnější proniknout na cizí trhy, než pro její konkurenty jako je Citigroup, kteří se kvůli krizi potáceli v problémech. Expanze se může odrazit na tučnějších dividendách, zvlášť pokud banka naváže spolupráci s obřími společnostmi i menšími firmami.

Oproti Citi nebo HSBC ale má JPMorgan Achillovu patu v nedostatečné mezinárodní síti bankéřů a chybí jí obchodní zastoupení v nejbohatších vrstvách populace.Dimon ale odmítá tvrzení, že JPMorgan nemůže v cizině uspět bez akvizic. Naznačuje, že by měl rád větší zastoupení v Africe, a nebrání se ani nákupům jinde.

Redakčně kráceno

Další články FT otištěné v HN www.ekonomika.ihned.cz/ft

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru