V Říčanech u Prahy ve středu začali s instalací značek zamezujících průjezdu nákladních aut nad 12 tun. Ve čtvrtek by měly být osazeny na celé trase od Modletic do Úval, na níž po pondělním otevření jihozápadní část pražského okruhu výrazně vzrostla doprava. Informovala o tom říčanská starostka Adriena Mrázová.

Na silnici vedoucí od dálnice D1 do Říčan se přesunula těžká nákladní auta, která se po projetí okruhu nechtějí vracet na Spořilov a při jízdě například na Hradec Králové volí raději trasu přes Říčany, Škvorec a Úvaly. Situace se má podle starostky zlepšit díky novým značkám, které ale začnou v celém úseku platit až od čtvrtka. Silničáři si totiž podle Mrázové neuvědomili, že rozhodnutí týkající se značek musejí vydat dva správní úřady, vedle Říčan ještě Brandýs nad Labem.

"Požádaly ale jenom Říčany. Takže teď ještě rychle žádají i Brandýs, aby zákaz vjezdu automobilů nad 12 tun a pak ještě nad osm tun platil po celé Říčanské od Modletic do Úval," dodala.

Rath chce instalovat váhy

Město má podle ní k dispozici statistiku, z níž vyplývá, že Říčanskou ulicí nyní projíždí zhruba o pětinu aut více než dříve. "Od pondělních 12:00 do dnešních 09:00 narostla doprava proti minulému týdnu o 2000 aut," uvedla starostka. Nárůst dopravy je ale znát i v Černokostelecké ulici. "Jenom za hodinu tam projelo 85 kamionů, dříve to bylo asi 20. Ta doprava se začíná zvyšovat úplně všude. My jsme se báli, že Černokostelecká to zažije taky a už je to tady," dodala.

Větší pohyb aut je i na dalších silnicích v okolí Říčan, například při jízdě od Brna řada řidičů sjíždí už na Strančice, což vede k nárůstu dopravy na jindy nevytížených komunikacích. "Přes Říčany už neprojedou, tak hledají další cesty," komentovala tuto skutečnost starostka.

Středočeský hejtman David Rath (ČSSD) již dříve uvedl, že kraj bude dopravní situaci v okolí Říčan a Úval sledovat a postupně instalovat značky, jež by vjezd těžkých vozidel omezily. "Dokonce si myslím, že v krajním případě je možné uvažovat o osazení pevných vah, které by tyto úseky hlídaly," dodal.

Okruh trnem v oku dopravcům

Nová část okruhu definitivně propojuje dálniční tahy ze západu na východ republiky. Z plánovaného zhruba 83 kilometrů dlouhého okruhu je nyní hotova polovina, která nově spojuje brněnskou dálnici D1, plzeňskou dálnici D5, karlovarskou rychlostní silnici R6 a chomutovskou R7. Malá osamocená část okruhu je hotova i u Horních Počernic na východě metropole, kde se sbíhají hradecká dálnice D11 a mladoboleslavská R10.

Právě nová úprava průjezdu metropolí východo-západním směrem vyvolala bouři nevole mezi dopravci. Od úterý platí na základě rozhodnutí magistrátu zákaz vjezdu kamionům na Jižní spojku a Barrandovský most.

Magistrát chce kamiony, mířící například z Hradce Králové do Plzně, vytlačit na dálnici D1 a novou část okruhu. Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia povede rozhodnutí magistrátu k vytváření dlouhých kolon na D1 na výjezdu z Prahy.

"Jedno diletantské rozhodnutí vyvolává řadu dalších. Tento způsob řízení dopravy, navíc bez jakýchkoliv konzultací s dotčenou skupinou, je zcela nepřijatelný. Bez analýz, kam skutečně vozidla jezdí, nelze jejich vjezd vůbec zakázat. Kamiony nebudou objíždět okruh, aby se vyhnuly placení, ale protože jim pražský magistrát z populistických důvodů zorganizoval trojnásobné prodloužení cesty o více než 20 kilometrů," dodal Felix s tím, že jedno takové prodloužení cesty vyjde kamion na cca 500 korun nákladů navíc.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru