Hlavní město má ještě šanci, že získá budovu zkrachovalých Stavebnin Investis v těsné blízkosti metra Hradčanská, která brání vybudování výstupu z vestibulu metra směrem k nádraží Dejvice. O budovu usiluje magistrát již delší dobu, jenže s insolvenčním správcem společnosti Janem Škripkem se nebyl schopen dohodnout na ceně.

Škripko již dříve řekl, že přímý prodej pro něj přichází v úvahu pouze v případě, pokud kupec zaplatí všechny dluhy podniku – ty přesahují 50 milionů korun. Jinak že budovu prodá ve veřejné dražbě nejvyšší nabídce. A naopak město kontrovalo tím, že může koupit maximálně za cenu, určenou znaleckým posudkem, která je zhruba třetinová.

Město se přitom uvedené dražby nemohlo zúčastnit – brání mu v tom zákony. „My se nemůžeme stát vlastníkem v dražbě. Na nás může přejít vlastníctví až poté, co to schválí zastupitelstvo, jinak by to byl od počátku neplatný právní úkon,“ uvedla již dříve vedoucí legislativněprávního odboru pražskéhgo magistrátu Lenka Danielisová.

Nikdo nenabídl vyvolávací cenu

Jenže dražba, která byla předminulý čtvrtek, skončila fiaskem. „Nikdo nenabídl vyvolávací cenu,“ řekl HN Petr Charvát z realitní společnosti Gaute, která dražbu prováděla. Sám Škripko přitom již předtím serveru iHNed.cz naopak řekl, že zájemců je více.

V podobných případech bývá obvyklé, že se koná druhé kolo dražby, v němž se vyvolávací cena sníží. „O budoucím postupu by ale měl rozhodnout insolvenční správce po konzultaci s věřitelským výborem,“ uvedl Charvát s tím, že pravidla o kolik se pro druhé kolo vyvolávací cena snižuje, nejsou.

Město přitom vycítilo šanci, že se mu budovu podaří přece jen koupit. „Naše nabídka, že město je ochotno odkoupit budovu za znaleckou cenu, platí,“ uvedl vedoucí oddělení inženýrských staveb pražského magistrátu Jiří Zlatohlávek.

Sám Škripko neúspěšnou dražbu i další postup – tedy například zda bude přece jen jednat s městem o prodeji za uvedených 16,7 milionu korun, jak ocenil budovu znalec - nechce komentovat.

„Můžeme dražbu zopakovat, můžeme zvolit jiný způsob zpěněžení,“ uvedl pouze s tím, že by nyní bylo netaktické uvažované plány zveřejnit.

Třeba to klesne na korunu

Podle Zlatohlávka neúspěšná dražba ukázala, že požadavky insolvenčního správce jsou přemrštěné. „Pokud takto bude postupovat dál, koupíme to za jednu korunu,“ konstatoval.

Vzhledem k tomu, že pozemek pod budovou vlastní státní Správa železniční dopravní cesty a že se v plánech počítá s její demolicí (což bylo uvedeno i na dražební vyhlášce), je její hodnota velmi sporná.

Uvedený vestibul metra má sice několik výstupů – ovšem ani jeden pod železničními kolejemi směrem k nádraží Dejvice a ulici Pod kaštany.

Výstup tímto směrem tu přitom ještě před necelými dvěma lety byl. Jenže kvůli stavbě tunelu Blanka, který v tomto místě trasu metra A křižuje, se celý vestibul metra musel částečně posunout a dosavadní výstup pod kolejemi tak zanikl.

Pokud město v dohledné době budovu nezíská, znamená to jediné: Lidé budou muset dál chodit přes frekventovanou železniční trať, která spojuje Prahu s Kladnem.