Akcionáři Fiatu schválili rozdělení divizí na automobilový Fiat Spa a novou firmu Fiat Industrial. Ta bude vyrábět zemědělské a stavební stroje CNH Global NV a nákladní auta Iveco. Plán počítá s uvedením akcií nového průmyslového podniku v lednu příštího roku na milánskou burzu.

Předseda Fiatu John Elkann označil setkání za historické a uvedl, že se "zrodily dva Fiaty".

Ve Fiatu SpA se soustředí výroba aut a komponentů. Fiat Group Automobiles se značkami Fiat, Lancia a Alfa Romeo bude vytvářet zhruba 80 procent jejích tržeb. Ty by měly podle plánu růst do roku 2014 o 19 procent ročně až na 64 miliard eur (1,6 bilionu korun).

Fiat SpA zahrne i podniky Ferrari, Maserati, Magneti Marelli, Teksid, Comau a automobilovou část podniku Powertrain, která vyvíjí a vyrábí motory a převodovky. Fiat Industrial zahrne CNH, výrobce nákladních vozů a autobusů Iveco a zbývající část Powertrainu.

Elkann před akcionáři uvedl, že vytvoření samostatné automobilové divize vyplynulo z dohody s americkou skupinou Chrysler. Fiat loni převzal 20 procent Chrysleru a manažerskou kontrolu nad ním výměnou za své ekologické technologie malých vozů a přístup do své prodejní a servisní sítě v Evropě a Latinské Americe.

Elkann připomněl, že Fiat Industrial bude jedním z největších podniků ve svém oboru. Divize má 60.000 zaměstnanců, 70 továren a roční tržby kolem 20 miliard eur. V roce 2014 by je mohla zvýšit na 29 miliard.

Fiat dodal, že automobilová i průmyslová divize budou mít po rozdělení stejný čistý dluh provozu 2,5 miliardy eur, přestože na konci minulého roku měla automobilová divize tento dluh 741 milionů eur a průmyslová 3,7 miliardy.

Předpokládá se, že se rozdělení podaří dokončit před závěrem roku. Oddělení aktiv koncernu by také mohlo urychlit spojení s Chryslerem. Souhlas akcionářů se obecně očekával a akcie Fiatu dnes klesly o 1,6 procenta na 10,27 eura.

Generální ředitel koncernu Sergio Marchionne uvedl, že Fiat SpA bude mít likviditu deset miliard eur a v obligacích devět miliard eur. Čistý konsolidovaný dluh jeho finančních služeb bude 1,5 miliardy eur.

Manažerskou kontrolou Chrysleru chce podnik ušetřit 1,5 miliardy eur. Marchionneho cíl je vyrábět šest milionů aut ročně, což je podle něj hranice, aby se výrobce aut stal globálním hráčem.

Průmyslová divize bude mít likviditu tří miliard eur a dvě miliardy eur v obligacích. Konsolidovaný čistý dluh finančních služeb bude deset miliard eur, napsaly agentury Ansa a Reuters.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru