Pořadí | Pořadí loni | Značka |
První tři pozice na žebříčku nejcennějších značek světa si i letos udržely americké společnosti Coca-Cola, IBM a Microsoft. Coca-Cola je na první příčce žebříčku již od roku 2000, kdy se začal tento průzkum zveřejňovat. Naopak ze stovky nejhodnotnějších značek světa letos vypadla BP, která se potýkala s únikem ropy v USA po výbuchu ropné plošiny v moři. Problémy automobilky Toyota s bezpečností aut pak vyřadily značku z první desítky. Vyplývá to průzkumu zveřejňovaného společností Interbrand.
Hodnota značky Coca-Cola se loni zvýšila o dvě procenta na 70,45 miliardy USD (1,33 bilionu Kč). Nejhodnotnější evropskou značkou je Nokia na osmé pozici. Hodnota značky však klesla o 15 procenta a Nokia si pohoršila, když spadla z loňské páté pozice na osmou.
Nejvíce se zvýšila cena značek technologických společností Apple a Google, o více než 36 procent. Goggle si polepšil na čtvrtou příčku ze sedmé a Apple na 17. z loňské 20. pozice. Googlu pomohl operační systém pro mobilní telefony Android a Applu nové produkty, včetně tabletu iPad. Technologické firmy nyní tvoří polovinu z desítky nejcennějších firem světa.
BP podle analytiků vážně uškodilo jednání po úniku ropy v Mexickém zálivu a bude trvat léta, než se firmě podaří napravit škody, které způsobil únik značce BP. Toyota vypadla s desítky nejcennějších značek poprvé za sedm let. Největší propad ze značek, které se udržely v žebříčku, zaznamenal Harley-Davidson, jehož prodej kvůli slabému ekonomickému růstu prudce klesl. Hodnota značky se snížily o 24 procent na 3,28 miliardy USD a firma klesla na 98. pozici. Loni byla na 73. pozici.
Seznamu 100 značek dominují značky ze Spojených států, kterých je celkem 49. Z Evropy je v žebříčku 40 značek, a to z Německa, Francie, Švýcarska, Itálie, Británie, Švédska, Nizozemska, Finska a Španělska. Zbývající značky jsou z Japonska, Koreje, Kanady a jedna z Mexika.
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté Interbrand. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.
Podrobná tabulka deseti nejcennějších světových značek
Pořadí | Značka | Hodnota (v mld USD) | Meziroční změna hodnoty (v pct) | Země původu |
1. | Coca-Cola | 70,45 | +2 | USA |
2. | IBM | 64,73 | +7 | USA |
3. | Microsoft | 60,9 | +7 | USA |
4. | 43,56 | +36 | USA | |
5. | GE | 42,81 | -10 | USA |
6. | McDonald's | 33,58 | +4 | USA |
7. | Intel | 32,02 | +4 | USA |
8. | Nokia | 29,5 | -15 | Finsko |
9. | Disney | 28,73 | +1 | USA |
10. | HP | 26,87 | +12 | USA |
Zdroj: Interbrand