Máme vytipované projekty dálnic za 130 miliard korun, které lze financovat ze soukromých zdrojů, řekl v úterý bez bližšího upřesnění ministr dopravy Vít Bárta.

Pokud by o PPP projekty neměly zájem tuzemské firmy, chce se ministr obrátit do zahraničí. Chci se ptát i Číny, jak levně by mohla stavět v Česku,“ řekl Bárta.

Jeho plán počítá s tím, že by stavbaři dostali peníze zpět z mýtného. S tím souhlasí i společnost Kapsch, která má na mýtné v zemi monopol až do roku 2016. „Včera jsem jednal s Kapschem, firma je ochotna přenechat mýtné vybrané na nových úsecích stavbařům. Podobně firma Kapsch postupuje v Rakousku,“ řekl Bárta.

Generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix pouze uvedl, že "proběhlo velmi konstruktivní setkání s ministrem dopravy ohledně dalšího směřování mýtného systému", plán však zatím nechtěl podrobněji komentovat. 

Garance ministr neřešil

Pokud by měla soukromá firma postavit dálnici na svůj účet a pak své náklady hradit z vybraného mýtného, potřebuje státní garanci. V případě, že intenzita provozu na dálnici bude nižší, než se očekávalo, a na mýtném vybere méně, musí rozdíl dorovnat stát. Tak to funguje ve Finsku, Švédsku, v Itálii či v Portugalsku, kde se dálnice formou PPP, tedy partnerství soukromých a veřejných prostředků staví.

„Státní garance jsem zatím neřešil, vše je jen hrubým záměrem. V celkové sumě jsou projekty samofinancovatelné, ale i takové, které mohou být oříškem,“ konstatoval Bárta.