Meziročně o víc než šest procent klesla za letošní pololetí v Česku spotřeba motorové nafty a v případě benzínu dokonce skoro o 10,5 procenta. Vyplývá to z nejnovějších údajů Českého statistického úřadu. Tak velký pokles nezažilo podle dostupných dat Česko minimálně od roku 2003 a pravděpodobně ani v celé novodobé historii, kdy spotřeba paliv spíše postupně narůstala.

Údaje, které statistici zpracovávají, vycházejí z metodiky Mezinárodní energetické agentury. Spotřeba nafty nejvíce narůstala od našeho vstupu do Evropské unie v roce 2004. A to až do loňska, kdy spotřeba za první pololetí poprvé klesla - meziročně o 3,6 procenta na 1,9 miliónů tun (přepočteno 2,26 miliard litrů). Letošní prodeje na tuzemském trhu se propadly na 1,78 miliónů tun (2,12 miliard litrů).

Spotřeba benzínů klesá od roku 2008, v tomto pololetí ale nejvíc – meziročně o 10,4 procenta na 873 tisíc tun (1,15 miliard litrů).  Podle experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly závisí spotřeba nafty především na vývoji HDP, tedy stavu ekonomiky a výkonu odvětví jako je stavebnictví, zemědělství, průmysl a zkrátka všech, která jsou nejvíc napojena na nákladní dopravu.

Letos se k tomu přidala ještě zvýšená spotřební daň a DPH, které zvedly cenu nafty u českých pump o víc než korunu a na nejvyšší úroveň ze všech okolních zemí. Kdo z dopravců může – včetně tuzemských firem – tankuje až před nebo za českými hranicemi. Samy dopravní firmy uvádějí, že zhruba čtvrtinu až třetinu potřebné nafty teď tankují mimo území Česka

„Nezanedbatelným vlivem je i to, že se dál modernizuje park osobních vozidel směrem k moderním dieselovým motorům s snižší spotřebou,“ říká Loula. V případě benzínů se podle něj projevuje ještě vliv vyšší nezaměstnanosti - majitelé osobních vozů šetří víc než jindy.
Petrolejáři – především rafinérie - kompenzují propad domácího prodeje exportem a snaží se už měsíce přesvědčit ministerstvo financí ke snížení spotřební daně. Mluví o stamiliónech, o které údajně může vzrůst příjem z daní.

Ministr financí Miroslav Kalousek ještě před několika týdny dával petrolejářům naději na snížení daně až o 2,50 korun (ze současných 10,95 korun z litru nafty a 12,84 korun z litru benzínu).

Teď už má ale jasno. „Nelze spoléhat na to, že by spotřeba vzrostla o tolik, aby to vyrovnalo ten pokles daně z litru. Snížení spotřební daně z pohonných hmot vidím jako velmi nereálné. Navíc některé okolní země uvažují, že svou spotřební daň zas zvednou a pohonné hmoty u nás tak budou cenově srovnatelné i bez zvýšení daně,“ vyjádřil se Kalousek pro HN.
Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru