Bártova stopka

1,2 mld.
korun dluží Ministerstvo dopravy za faktury od Ředitelství silnic a dálnic.

800 tis.
korun dluží Ministerstvo dopravy firmám v železničním sektoru prostřednictvím Správy železniční a dopravní cesty.

Stavebním firmám došla trpělivost s ministerstvem dopravy. Šéf resortu Vít Bárta (VV) jim schválně zastavil platbu faktur, aby proti nim měl zbraň ve vyjednání o cenách staveb. Firmy ale své peníze chtějí a chystají na stát žaloby.

"Zákon musí platit pro všechny. Jestliže ministr zastavil proplácení faktur, které byly řádně vystaveny a odsouhlaseny dozorem investora, porušuje uzavřené smlouvy. Určitě dojde k právním sporům," řekl Miroslav Lukšík, generální ředitel firmy Pozemní stavitelství Zlín.

Stavební firmy ovšem popírají, že by stavby uměle prodražovaly a chtějí své peníze. Pokud ministerstvo nezaplatí, jsou připraveny jít k soudu.

"Pozastavení proplácení faktur za odvedené práce nám činí nemalé problémy. Tuto záležitost už probíráme s našimi právníky," potvrdila Iveta Štočková, tisková mluvčí společnosti EUROVIA CS.

Podle ředitele Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslava Maška není neobvyklé, že stát platí pozdě. Že by ale ministerstvo záměrně zastavilo platby, se ještě nestalo. "Velké firmy to ustojí, ale malí subdodavatelé mohou zkrachovat," obává se Mašek.

Stát dluží firmám zhruba 1,2 miliardy korun za faktury od Ředitelství silnic a dálnic, další stovky milionů chybí od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Vládní dohody jen cár papíru?

Ministr Vít Bárta ale tentokrát nenaštval jen stavební firmy - svojí politikou jde i proti vládnímu prohlášení. Nečasův kabinet se totiž zavázal, že stát bude platit faktury do měsíce a půjde všem příkladem. Bártův resort už ale neplatí dva měsíce a zřejmě v nejbližší době ani nezačne.

"Stát půjde příkladem, aby se v obchodních vztazích ustálilo pravidlo, že doba splatnosti faktur je maximálně 30 dnů," stojí doslova v programovém prohlášení české vlády.

Expert Moos: Zakázky považuji za předražené

HN: Považujete kroky současného ministra dopravy za přiměřené? Myslím tím například pozastavení proplácení řádně vystavených faktur?
Ministr je v podobné situaci jako jsme byli my v Tošovského vládě, v období, kdy začaly fungovat Klausovy úsporné balíčky. Taky jsem řešil, jaké stavby oddálíme.

HN: Stavební firmy si stěžují, že s nimi dopředu nikdo pozastavení staveb neprojednal. Vy jste s nimi dopředu jednali?
Ano, vše proběhlo na základě jednání. Nicméně vítám, že i současné vedení ministerstva s dodavateli komunikuje. Vím, že se jedná například skrze ŘSD nebo SŽDC.

HN: Reakce dodavatelů na zastavení proplácení faktur jsou ale velice ostré. Čím si to vysvětlujete?
Odezvu stavařů chápu, tlak v tomto sektoru je nyní obrovský, situace je kritická. To, že rozdíl v prostředcích určených na výstavbu dopravních cest je celých 30 miliard korun, vede ke konfliktům.

Celý rozhovor s Petrem Moosem čtěte v HN

Na ministra se zlobí i jeho předchůdce Petr Bendl (ODS).

"Tohle není první ministrův sporný krok. Jeho chování je porušením vládního prohlášení i koaliční smlouvy. Nemůže takto vydírat firmy," prohlásil Petr Bendl.

Koaliční partnery už Bártovo rozhodnutí znepokojilo. Že ministři musejí vládní prohlášení dodržovat, potvrdil včera HN i premiér Petr Nečas. "S panem ministrem o tomto tématu budu chtít mluvit," řekl premiér.

Ortel pro neposlušné: Vyvrácení ze základů

Podle MF Dnes, která o Bártově stopce informovala jako první, chce ministerstvo zastavením všech plateb docílit toho, aby firmy nabídly slevy. A pokud se obrátí na soud, ministr je připraven s nimi dál bojovat.

"Pak se budu držet hesla Jana Lucemburského, že kdo zaútočí první, ten bude vyvrácen ze základů," řekl MF Dnes Bárta.

Později v úterý se jej zastal i ministr financí Miroslav Kalousek. "Samozřejmě platí, že se má poctivě platit, ale jen za poctivé dílo," řekl HN Kalousek. 

Ministr Vít Bárta vyhlásil boj stavebním firmám krátce po svém nástupu. Jejich zástupce pozval na schůzku a chtěl, aby stavby zlevnily. Dostal však jen nejasné přísliby.

Zlevnění dálnic je totiž pro Bártovy Věci veřejné prioritou. Téma zařadily mezi prioritní i ve svém volebním programu. Tam dokonce strana uvedla, že dopravní stavby jsou předraženy o 62 procent.