Letní sezona odstartovala pro aerolinie velmi dobře. Ceny letenek stouply a firmy získávají peníze i z dalších poplatků, jako za odbavení zavazadla. Přesto však společnosti stále trápí obavy z růstu cen pohonných hmot a návratu ekonomiky do recese.

V době, kdy měly aerolinie problémy se zaplněním letadel, přišly s novými poplatky. Nyní jsou již sice letadla relativně plná, poplatky však zůstávají. Cestující tak mohou zaplatit příplatek za místo v uličce, odbavení zavazadla či nákup letenky přes telefon, tedy za věci, které bývaly dříve součástí ceny letenky.

Dopravci se tak stali na poplatcích, které se začaly zavádět před dvěma lety nejprve kvůli překonaní rekordních cen ropy a poté kvůli poklesu poptávky, velmi závislí. Podle nejnovější studie vybraly aerolinie po celém světě na poplatcích loni 13,5 miliardy USD, o 43 procent více než před rokem.

Z amerických společností podle studie firmy IdeaWorks měly nejvyšší příjmy z doplňkových služeb, včetně poplatků, United Airlines a American Airlines, každá asi 1,8 miliardy USD. Prezident United Airlines John Tague považuje poplatky za "jednoznačný úspěch" a navrhl, aby jeho společnost zdvojnásobila poplatek za odbavení zavazadla.

Aeroliniím se však daří zvyšovat i ceny letenek. Pro letní sezonu se ceny zvýšily v průměru o 18 procent. A letadla jsou plná jak nikdy dříve. Včetně regionálních tras obsazenost letadel společnosti Delta Air Lines činila v červnu 88 procent, v případě Continental Airlines 87 procent a American 86 procent. Meziročně to bylo více o zhruba dva procentní body.

Aerolinie obvykle při růstu obsazenosti přidávají nové lety, ne tak v současnosti. Většina se jich obává dalšího vývoje a snaží se spíše udržet vysoké ceny letenek, protože vyšší nabídka znamená i snížení cen a zvýšení nákladů. A údaje o rezervacích jim dávají za pravdu. Continental upozornil, že rezervace na příštích šest týdnů jsou zatím nižší než loni.

Některé aerolinie také začínají vyjednávat s odbory o cenách, což by mohlo zvýšit jejich náklady nebo dokonce ohrozit lety. Nejvážnější problémy mají nyní v American, kde zaměstnanci palubního i pozemního personálu otevřeně mluví o možnosti stávky na podzim. Na celkových příjmech AMR, mateřské společnosti American, se mzdové náklady podílejí 30 procenty. U ostatních velkých aerolinií se tento podíl pohybuje v rozmezí 18 procent až 22 procent.