Vyplatí se dostavět dálnice na úkor železnice, jak prosazuje ministr dopravy Vít Bárta? Pomohlo by zavedení mýtného pro osobní automobily? Proč se v Česku staví dálnice dráž, než jinde? Co čeká Česko v dopravě v příštích letech? Na otázky čtenářů iHNed.cz odpovídal odborník na financování dopravní infrastruktury a bloger Pavel Švagr. Pavel Švagr vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, od roku 1998 do r. 2000 byl poradcem ministra pro místní rozvoj, pak do r. 2007 ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury. Dnes pracuje na Českých drahách ve funkci náměstka generálního ředitele pro personální záležitosti a spolupracuje  s Dopravní fakultou ČVUT a Vysokou školou ekonomickou v Praze.
 
Zajímá se o makro i mikroekonomiku, zejména pak o dopravu a dopravní infrastrukturu.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Radek
Dobrý den. Docela by mě zajímalo, na jak dlouho dopředu se dělají nějaké dopravní studie, co bude česká dopravní infrastruktura uprostřed sjednocené Evropy potřebovat třeba za dvacet, padesát let. Jsou takové studie? Pokud ano, jaké jsou trendy třeba silnice/železnice? Díky
Doprava je obor, který vyžaduje dlouhodobé plánování. Není nic neobvyklého, když dopravní studie a modelování zahrnují období třeba i 20 let dopředu. Naše území - v centru Evropy - má již hlavní dopravní proudy v podstatě historicky dány. Když se podíváte na mapu,tak páteřní síť tvoří jak v dálnicích tak i na železnici severo-jižní a východo-západní spojení. Abychom neztratili výhodu naší polohy musíme již dnes dopravním modelováním projektovat budoucí dopravní proudy a jejich intenzity a tomu naši infrastrukturu včas přizpůsobovat. Přesně konstatovat, co bude za 50 let by bylo věštěním. Jedno je ale jisté, že doprava i v příštích letech poroste, že se bude zboží, ale i lidé, ve větší míře než dnes přemísťovat z jednoho konce Evropy na druhý. Konkrétně ještě např. pokud včas nezareagujeme na výstavbu vysokorychlostních železničních tratí, hrozí nám, že se nám evropská síť vyhne. A to asi nechceme.
Pavel Švagr
Dalibor
Dobrý den Zajímalo by mně, zda by nebylo lepší než zastavovat výstavbu dálnic, vyčlenit určité úseky ( Praha- České Budějovice- státní hranice , Praha - Chomutov - státní hranice, Hradec Králové - OLomouc a podobně , to jsou ty co jsou málo rozestavěné, a založit státní akciovky a vydat akcie a dostavět tyto projekty, obdobně, jako tomu je ve Francii, Chorvatsku , Itálii,< donedávna i Slovinsku > jako výdělečné podniky stím , že tam nebudou platit dálniční známky , ale klasické budky na výběr mýta . Osobně se domnívám, že je lepší mít placenou dálnici, než- li žádnou. Pokud by to bylo takto finnacováno, určitě by to nezatížilo státní rozpočet, navíc už ty kousky vystavěné by byly jako státní podíly v akciiích, které by přinášeli zisk pro státní pokladnu v dividendách. Nejsem ekonom, ale takovýto projekt by ukázal životaschopnost , zda by o něj měli zájem investoři typu penzijní spořitelny, stavební spořitelny < dlohodobé vklady > a a podobně. Možná , že by se našlo dost soukromých investroů. Vycházím ze zahraniční, kdy závratným tempem třeba v Chorvatsku dálniční síť rostla každým rokem o úctyhodných 200-250 km ročně. Předem děkuji za odpověď Dalibor Mělník
Váš dotaz směřuje na možnost výstavby dopravní infrastuktury cestou partnerství soukromého a veřejného sektoru, tj. projekty PPP. Od dob kdy se takto měla realizovat dálnice D47 se vedou mnohdy i vášnivé diskuse o tomto modelu financování, výstavby a provozování dopravního díla. Moc možností, jak zrychlit v dnešní s omezenými financemi výstavbu prioritních staveb nemáme. O PPP by se proto mělo přestat diskutovat a na stole by měly být stavby, které se takto zrealizují. I tato fáze tay již byla. Přeci před cca 3 léty MD již slavnostně vyhlašovalo, že se takto bude stavět dálnice na České Budějovice - D3. A dnes jsme stále na začátku. Takže jsem pro méně diskusí a více konkrétních činů. A máte pravdu i v tom, že je řada finančích institucí, které by velmi rády vytvořily sdružení se stavaři a na financování výstavby a následného provozu se podílely. Základem je optimální rozložení rizik mezi státem a soukromým investorem. Tady je zřejmě potíž. To zatím dost dobře neumíme a řada úředníků má z hledání tohoto optima strach. Jinak dnes můžeme čerpat i ze zkušeností Slovenska, které se do těchto projektů pustilo.
Pavel Švagr
marcela
Na dovolené ve Španělsku nás šokovalo jak perfektní silnice jsou po celé zemi, nejen v turistických oblastech na jihu ale i na severu i ve vnitrozemí.Nejen silnice ale i nadjezdy, mosty přes široká údolí.Průvodce nám říkal, že perfektně využili fondy EU a samozřejmě to prospělo i zaměstnanosti. Zajímal by mne váš názor přoč to u nás nejde např.desetiletí stále nedokončený obchvat Prahy. Děkuji a hezký den Marcela
Ano máte pravdu, Španělé uměli dokonale využít potenciál evropských fondů. Doufám, že i my to zvládneme. Bohužel ale v posledních létech dochází k tomu, že místo, abychom evropské zdroje používali jako zdroje ke zrychlení výstavby důležitých silnic a železnic a navýšili jsme tak v tomto období zdroje pro infrastrukturu, tak jimi nahrazujeme národní zdroje. Konkrétně: v roce 2007 bylo k dispozici z národních zdrojů 59,5 mld. Kč a ze zdrojů EU zhruba 12 mld. Kč, tak letos je k dispozici 36 mld. Kč z našich zdrojů a 36 mld. ze zdrojů EU.A co se týká zaměstnansti tak tvrdím, že výstavba dopravní infrastruktury a stavebnictví obecně má jeden z nejvyšších multiplikačních efektů pro národní hospodářství. 1 mil.Kč investovaný v této oblasti zanemná stabilizaci zrhuba 3 pracovních míst (z toho 1 ve stavebnictví a 2 v návazných oborech) a do veřejných rozpočtů se vrací až 2/3 ze státem investované částky (DPH, daně z příjmů zaměstnanců, daň placená zaměstnavatelem, sociální a zdravotní pojištění, úspory na výdajích na nezaměstnané apod). Tvrdím, že stále platí, že v období krize se státu ještě více než v období ekonomického rozkvětu vyplatí do této oblasti investovat. navíc jsme v situaci, kdy každý z nás ve svém okolí zná řadu staveb, které je potřeba udělat. A co se týká obchvatu Prahy, tak to je především otázka územního řízení a získání stavebního polení. Panuje shoda, že když bude možné stavět, tak se na tuto stavbu peníze vždy najdou. Bohužel každý chce obchat kolem Prahy, ale lepší je, když trasa vede kolem souseda. Komentování sporů o trasu v oblasti Suchdola by vydalo na samostatný rozhovor. Prostě stávající legislativa a související procedury umožňují reálnou výstavbu blokovat. Není to přeci jenom obchvat kolem Prahy, ale všeobecně známé případy kolem pokračování D11, nebo D3 či D8. Chybí nám prostě legislativa, jakou mají třeba naši sousedi v Německu. Doufám, že v tomto volebním období bude vůle poslanců a senátorů takovouto legislativu přijmout.
Pavel Švagr
LSD
V roce 1989 zde byl nahrazen systém plánovaného hospodářství (údajně neefektivní) systémem "volného" trhu (údajně výkonnějším a efektivnějším). Jak je možné, že tento efektivnější systém nedokázal za 20 let dokončit dálniční síť? My všichni, kteří se pohybujeme autem po ČR vidíme, že stav silnic 2. a 3. třídy se nelepší, naopak se na mnoha místech zhoršuje. Kdo opraví silnice, které byly postaveny v době "totality" před 30-40 lety a dnes dosluhují? Jak je možné, že tento výkonnější a efektivnější hospodářský systém nemá na tyto investice dostatek prostředků? Děkuji za odpověď.
Bohužel naše dopravní síť patří nejhustším v Evropě. Udržovat jí v kondici odpovídající evropským standardům je finančně nákladné a pokud navíc je tato síť dlouhodobě podfinancována a není dobře udržována, tak je jasné, že prostě minulých 20 let nestačilo. Horší je, že např. některé modely ŘSD předpokládají, že když nebudou peníze, tak se evropsky standardní úrovně dobereme až po roce 2220. To je mimo horizont života několika generací a takto nemá cenu uvažovat. Ale vážně, silnice 2. a 3. tříd, které jsou dnes ve vlastnictví krajů přeci nebyly konstruovány na dopravní zátěž, kterou dnes mají. Nemají mnhody ani šířkové a směrové parametry zvládající takový nápor dopravy. A těchto silnic máme zhruba 49000 km. Bohužel ani kraje nemají v tuto chvíli dostatek zdrojů aby v krátkém čase bylo zřejmé citelné zlepšení jejich stavu. Nicméně, nemůžeme být jenom negativní. V minulých létech se řada silnic opravila a nyní s využitím evropských fondů bude jejich obnova pokračovat. I zde je to o prioritách a správné volbě také podle jejich dopravní zátěži v čase. A co se týká peněz, pak platí, že za 20 let těžko doženete toho, který si již dávno před Vámi vytvořil systém a kontinuálně investuje 50 let. Omlouvám se těm, jejichž dotazy jsem nestačil zodpovědět. Věřím že příště budu stručnější a zvládnu tak více otázek. Zvolené téma si naši pozornost určitě zaslouží i nadále. Všem za dotazy děkuji.
Pavel Švagr
Tazatel
Dobrý den, zajímalo by mne, co si myslíte o tom, že se dálnicím a silnicím dává přednost před železnicí. Mám pocit, že v celé civilizované Evropě se železnice hodně podporuje a je to znát. Každý kdo se pohyboval na železnicích v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Itálii, Francii, Británii, tak ví, o čem mluvím. Kvalitní železnice zkracuje v západní Evropě vzdálenosti a rozhodně to není cestování pro socky. Lidé raději jezdí vlakem než aby letěli letadlem anebo jeli autem. Zato když si vezmu třeba III. koridor v ČR, který vede do Německa, tak to je tragédie: vlak z Prahy do Plzně (čtvrtého největšího města v ČR) jede 1 hodinu 45 minut, do Mnichova (hl. města Bavorska a třetího největšího města Německa) trvá cesta téměř 6 hodin, a to se to ještě ten čas stáhne v Německu, a do Norimberka raději zavedly dráhy autobus. Když to srovnám s železnicí v celé západní Evropě, tak mám pocit, že nežijeme v 21. století v EU, ale že jsme někde v Africe. O kvalitě těch vlaků ani nemluvím. A nyní přijde ministr DOPRAVY a tyto stavby, které to mají alespoň zmírnit, navíc z velké části dotované z prostředků EU, zastaví. Myslíte, že je tento přístup správný? Děkuji za názor.
Železnice je i na začátku 21. století strategickým dopravním systémem. Její přitažlivost směrem na západ od nás je přeci daná jednoduchou logikou - vysoká bezpečnost a spolehlivost, rychlost, pohodlí a komfort pro cestujícího. Jednoduché důvody proč i u nás řada lidí dává přednost cestě do Ostavy Pendolínem před autem. Bohužel abychom se v několika létech srovnali se zeměmi, které kontinuálně řadu desetiletí investovaly do dopravní infrastruktury a podporovaly vzájemnou propojitelnost silnic a železnic s ohledem na naše zdroje není možné. Bohužel jsme tam kde jsme. Hovoříte o III. koridoru, ale před pár léty bychom takto hovořili i o spojení Prahy s Ostravou apod. Takže i u nás jsme dále (tj. I a II. žel koridor je již hotov), nicméně máte pravdu, že nám to jde pomalu. Musí být shoda na tom, že dopravní infrastruktura je prioritou politiků, že si naše cestování zaslouží jejich pozornost a pak je to již vedle zdrojů o účelném a hospodárném projektování staveb a jejich realizaci v konkrétních regionech podle předem jasně daného a v čase stabilního plánu jednotlivých priorit. A co se týká ministra - ten je bohužel dnes v situaci, kdy musí škrtat protože mu ministr financí více peněz nedá a má před sebou sestavu staveb, které byly v mnoha případech v posledních létech rozestavěny aniž by bylo jasné jejich finanční krytí. Takže logicky chce nastavit normální situaci, kdy se zdroje rovnají závazkům zhotovitelů. A pracuje s podklady, které mu dodají ředitelé ŘSD a SŽDC, jako správci infrastruktury. Nechci jeho kroky vůbec obhajovat, ale toto je prostě realita. A jak dál? Samozřejmě, že stavby které schválila EU musí být dále financovány, protože jde o řádně zdokumentované priority. U ostatních je třeba se ptát proč byla stavba zahájena dnes, zda podle intenzit dopravy neměla být spuštěna až v příštích létech apod. Opět narážím na neexistenci jasného dokumentu, který by měl v oblasti priorit výstavby víceletou stabilitu a koncepci. Jinak zastavování staveb mě vůbec netěší.
Pavel Švagr
KarelS
Dobrý den, budou do roku 2013 vyčerpány všechny možné prostředky z dotací EU pro rozvoj dopravní infrastruktury? Jaký bude vývoj po roce 2013? Děkuji za odpověď.
Správná otázka. Bohužel ani dnes nesnese naše dopravní infrastruktura srovnání se standardními zeměmi EU. Podložené potřeby jenom v investicích převyšují 1 bil. Kč. Ze zdrojů EU v tomto plánovacím období (2007-2013) máme k dipozici zhruba 140 mld. Kč. Takže je jasné, že pokud chceme mít kvalitní silnice a železnice, nemít nehodová místa, mít obchvaty měst a obcí apod., tak si budeme muset ještě hodně doložit ze své kapsy. Kde jsme nyní? Fond dopravy v roce 2009 utratil celkem 88 mld.Kč, letos má rozpočet včetně EU zdrojů 96 mld.Kč, pro rok 2011 plánuje 67 mld. Kč, pro rok 2012 již jen 55 mld. Kč a v roce 2013 dokonce 50 mld. Kč. A to je včetně fondů EU. Během následujících tří let bychom tedy měli do údržby a výstavby dopravní infrastruktury dát jen zhruba polovinu toho, co do ní investujeme dnes! Takže jsem přesvědčen že vyčerpáme, resp. ministerstvo dopravy musí zajistit vyčerpání všech zdrojů z EU, tady asi nebude problém. Problém je s tím, že dnes neexistuje jasná představa jakým způsobem budeme v delším horizontu tuto oblast financovat, tj. nepasují nám deklarované priority a finanční zdroje. Jednou z cest je realizace PPP projektů. To ale také není samospasitelné. Takže politiky a experty čeká zásadní diskuse jak v této oblasti dál. Možných scénářů existuje víc, který však bude zvolen to je těžké dnes předpokládat. Není ale čas na další odklad této diskuse - co to jsou 3 roky při přípravě složitých dopravních staveb.
Pavel Švagr
Svoboda
V médiích se často v souvislosti s financováním dopravní infrastruktury mluví o miliardách. Kolik se vlastně ročně investuje a jaký je výhled zdrojů do budoucna?
V podstatě na tuto otázku již bylo před chvílí odpovězeno. Výhled do budoucna mě tedy optimismem moc nenaplňuje. Prostě není to jenom o utrácení peněz, ale v první řadě o dopravní politice, prioritách ve výstavbě a jejich realizaci v čase a logicky jako součást tohoto systému pak o penězích. Jinak o výhledu se vede hodně diskusí, ale koncovka prostě chybí.
Pavel Švagr
Novotný P.
Téměř všude se dočteme, že se u nás dopravní stavby staví draze. Jaký je na to Váš názor a jaká opatření byste doporučoval přijmout, aby se stavělo skutečně efektivně?
Předně je nutné uvést, že chceme-li být objektivní, musíme vždy srovnávat srovnatelné. Tedy respektovat krajinný ráz, standardy stavby (bezpečnostní), strukturu stavebních děl (počet mimoúrovňových křižovatek, mosty, tunely apod.).Například podle průzkumu cen výstavby silničních komunikací, provedeného EUROSTATem společně s OECD, se ceny v ČR pohybují na úrovni 40-60% průměrných cen Evropské unie. Bohužel ale také platí, že u nás minimálně třetinu ceny stavby tvoří položky nesouvisející se stavebními náklady. Takže je na místě se podívat pravdě do očí a prostě provést zásadní systémové změny, kdy stát jako zadavatel má jasné nástroje pro efektivní výstavbu. Určitě najdeme stavby, které jsou drahé, ale pak je řada staveb, kde se skutečně vysoutěžila dobrá cena. Cestu vidím v již v roce 2006 PSP ČR doporučené supervizi nákladů staveb, prostě v revizi projektů s cílem vyškrtat nesmyslné stavební objekty které se v územním a stavebním řízení nabalují, v mnohdy komlikovaných konstrukcích apod., ale také ve stanovení limitní ceny projektu a stavby. Prostě kde není limit, tam se obvykle nešetří, zejména když to neplatím ze svého. Jako doma, když chci stavět dům a mám na něj včetně hypotéky 3 mil. Kč, tak se také postarám abych cenu dodržel a nepřijmu projekt, který navrhuje stavbu za 5 mil. Kč. Samozřejmě lze mít i další opatření, normativy ve výstavbě, lepší kontrolu již prováděných staveb, důraz na dodržování smluvních vztahů, uplatňování záruk apod. Je to prostě i v lidech, kteří cítí zodpovědnost za investování z veřejných zdrojů a mají morálku. Bohužel ceny staveb vzrostly především v posledních 2-3 letech. Myslím si, že kdyby byla supervize od roku 2007 zavedena, tak dnes jsme v lepší situaci a pan ministr Bárta by měl ministrování lehčí, protože by se mohl koncentrovat na hledání dalších zdrojů a na diskusi jak dál. Prostě ale zdědil resort, kde se v posledním období v oblasti zefektivnění výstavby mimo diskusí v praxi vlastně nic nestalo.
Pavel Švagr
Jarda
Vážený pane Švagře, prosím Vás o odpověď, jaký podíl a jako odpovědnost, podle Vás, mají ředitelé fondu dopravní infrastruktury, na nejdražším a nejnekvalitnějším dopravním stavitelství v €vropě. Děkuji Vám za odpověď. Jarda
Osobně jsem řídil SFDI od jeho vzniku do dubna 2007 a vždy jsem měl na paměti větu, která je v zákoně o SFDI uvedena a která říká, že je to právě SFDI, který je zodpovědný za efektivní vynakládání peněz. Proto jsem navrhoval mimo jiné zavedení supervize nákladů staveb nad 300 mil. Kč, nebo začal uplatňovat limitní ceny pro výstavbu, případně pravidelnou revizi investičních záměrů. Mnohdy se to nelíbilo, možná to byl i důvod mého odvolání ministrem Řebíčkem. Dodnes ale cítím pokoru k práci mnoha profesionálů ať již projektantů, nebo stavařů, kteří jsou součástí systému, ale mnohdy ani oni nedrží v rukou náklady stavby. Jinak nesouhlasím s tím, že máme nejnekvalitnější dopravní stavitelství. Máme prostě lidi, kteří ctí zodpovědnost za práci kterou dělají a pak máme řadu těch, kteří se prostě jenom vezou a je jim jedno, že zhotovitel provedl třeba nějaký stavební objekt nekvalitně. Ono je to totiž i tak, že řadu profesionálů hodně štve, že se dnes všechny stavby a všichni lidé ve stavebnictví hází do jednoho pytle těch, kteří se podílí na předražených a špatných stavbách. Tak to přeci není.
Pavel Švagr
Anonym
Dobrý den, jak se Vám líbí práce na ČD a jak nyní tuto firmu hodnotíte? Kolik má vlastně nyní zaměstnanců?
Děkuji za otázku. Líbí. České dráhy jsou perspektivní firmou. Protože součástí mého přesvědčení je - že je třeba přenést, pokud to lze, nákladní dopravu ze silnic na železnici a u osobní dopravy podporovat hromadnou veřejnou dopravu především tu drážní, tak mám dnes možnost tento názor v praxi také prosazovat. ČD, a.s. stále ještě procházejí restrukturalizací, která se projevuje nejen systémovými změnami, ale logicky se dotýká i počtu zaměstnanců. Takže dnes v této firmě pracuje 26950 zaměstnanců, to je o 1000 lidí méně než na konci loňského roku. I tohle jasně dokumentuje, že se firma dynamicky mění.
Pavel Švagr
Honza
Dobrý den. Nový ministr chce vytvořit "superkoncepci dopravy". Znamená to, že ČR nyní nemá žádnou ucelenou koncepci dopravy? Když se podívám na web české dálnice, je vidět, že plánů je spousta a koncepce asi nějaká je. Na železnici se zase dělají koridory... Znamená to, že se nyní tyto akce realizují podle zastaralé koncepce a že před realizací konkrétní akce se nikdo nezabývá tím, zda má ještě smysl realizovat (změny v toku zboží, surovin, osob) a pokud ano, tak v takovém rozsahu? Děkuji za odpověď.
Pro mě osobně je základem dopravní politika státu, která byla vládou schválena a stále platí. Jde o základní koncepční dokument, který charakterizuje jednotlivé oblasti dopravy a jejich vzájemné souvislosti a vazby v čase. Samozřejmě, že na ní musí navazovat další strategické dokumenty, které specifikují konkrétní záměry v jednotlivých oblastech. Co se týká dopravní infrastruktury, tak si myslím, že úplně stačí, když budeme mít jasno v prioritách a těm přiřadíme vedle finančního objemu i časovou dimenzi, tj. věcný harmonogram rozvoje spolu s koncepcí jeho zdrojového krytí. Toto bohužel nyní postrádám. Každoročně se sice jako příloha rozpočtu SFDI sestavuje střednědobý výhled na 3 roky dopředu, ale praktická závaznost tohoto dokumentu je malá. A ještě jedna poznámka. Doprava je součástí ekonomiky jako celku. Je proto nesmírně důležité jakékoliv kroky a koncepční záměry posuzovat a vztahovat k dopadům na celé národní hospodářství.
Pavel Švagr
Martin
A) Studie jsou nepochybně přínosné, ale mě by zajímalo jaké příjmy jsou z provozu dálnic, silnic, železnice a řek ve smyslu správních poplatků a daní, která má ve svých příjmech započteny státní rozpočet? Poté jsme tedy schopni říci, kolik provozních nákladů jsme schopni hradit. Investice by měli být řešeny v souladu s celkovou koncepcí české, potažmo evropské dopravy. B) Ohledně kvality by možná pomohlo, kdybychom i na železnici pustili domácí i zahraniční dopravce. Troufám si tvrdit, že ČD by bylo více motivováno ke zkvalitňování služeb.
A) Takže na dálničních známkách se v současně době vybere zhruba 2,6 mld. Kč, silniční daň cca 5,1 mld. Kč, mýtné odhadem 6 mld. Kč a spotřební daň z minerálních olejů pak odhadem 83 mld. Kč. Z ní jde do SFDI na krytí nákladů 9,1%, tj. cca 7,5 mld. Kč. Čísla berte jako orientační ohad letošního roku. Inkaso ze správních poplatů by stálo za podrobnější rozklad z Vaší strany. Celkem tedy z daní a poplatků inkasuje státní rozpočet téměř 100 mld. Kč a do SFDI se v národních zdrojích vrací v příštím roce 33 mld. Kč. Chceme-li mít kvalitní infrastrukturu nevyhneme se diskusi, zda by nebylo dobré alokovat do SFDI více zdrojů - pokud přijmu premisu, že SFDI bude i nadále tou institucí, která bude zajišťovat financování v této oblasti. Pokud na tomto nebude shoda, pak se možná blíží chvíle, kdy politici navrhnou jeho zrušení. b) Liberalizace železnice není nic nového. Trh je přeci již dnes otevřen. Ale chcete-li kvalitního dopravce, pak musí mít nejen moderní vozový park, ale také kvalitní zázemí aby byl schopen cestujícím poskytovat kvalitní služby. Tlak na ČD je přeci již dnes obrovský směrem ke zkvalitňování služeb ( a to od politiků i cestujících). Ale tam kde se dlouhodobě neinvestuje se to přeci jednou projeví. Kdyby se do modernizace vozových jednotek ČD investovalo v minulosti průběžně, tak by se dnes nemohlo konstatovat, že máme průměrné stáří vozového parku kolem 26-30 let. A určitě by se řada cestujících na ČD také dívala jinak. Kvalitu je přeci možné zlepšovat i dnes a že by přímo korelovala s počtem dopravců na železnici nejsem přesvědčen.
Pavel Švagr