Rozpočty v resortu dopravy (v mld. Kč)

20102011
min. dopravy31 21,5
SFDI (jen národní zdroje)4833
SFDI (celkem)96 67,5

Zdroj: ministerstvo dopravy

Ministra dopravy Víta Bártu čeká v nejbližších dnech jednání se stavebními firmami o právní stránce uzavírání dopravních staveb. Na zastavené stavby mají totiž firmy uzavřené smlouvy.

Navržený rozpočet pro svůj resort přitom Bárta měnit nechce, sdělil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Ministerstvo vytváří úspory především ve vlastním provozním rozpočtu. Hovoříme o výrazném zeštíhlení ministerstva dopravy v řádu více než deseti procent zaměstnanců," uvedl v pátek Bárta.

"Nepředpokládám, že bychom chtěli měnit rozpočet, který je v souladu s politickými dohodami. Ministerstvo dopravy je přitom mezi resorty škrtací lídr," uvedl Hanzelka. K zastavení staveb vede Bártu nedostatek peněz, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se má pro příští rok snížit o téměř 30 miliard na 67,5 miliardy korun.

Ministr proto už nakázal zastavit veškerou výstavbu na železnici a 12 silničních staveb. "Na každé stavbě se bude definovat konkrétní stav, kdy bude možné stavbu přerušit. Nyní určujeme objekty, které se musejí z hlediska bezpečnosti a logiky věci jednoznačně dokončit," řekl ČTK ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek.

Správa železnic podle něj dělá vše pro to, aby přerušení bylo co nejkratší. "To znamená zejména hledat na konkrétních stavbách úspory. Pokud se je podaří najít, tak tím otázku financování vyřešíme," je přesvědčen Komárek. Správa podle něj zároveň posuzuje právní dopady zastavení prací, aby nebyl stát poškozen.

Na právní bitvu zbrojí i stavbaři

Nezahálí ani právníci firem. "Pozastavení nebo zastavení projektů ve smyslu platných kontraktů je tak složitý a nad rámec rozpočtu stavby nákladný proces, že jeho průběh detailně a ve velké míře konzultujeme nejen se zadavateli, ale i s právníky," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková. U silničních staveb už firma obdržela pokyn k zastavení prací.

"Už máme oficiální informaci od smluvních partnerů a nyní s nimi jednáme o dalším postupu," řekla mluvčí stavební společnosti Eurovia CS Iveta Štočková. Naopak zástupci Strabagu a Metrostavu tvrdí, že zatím žádné oficiální oznámení nedostali. Společnosti se vesměs nechtějí vyjadřovat ke svému dalšímu postupu vůči státu.

Sdílnější je prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. "Zcela určitě budou firmy na smlouvách trvat, takhle není možné postupovat v právním státě. Budeme hledat úspory, ale nositelem zadání je stát, to je jeho odpovědnost," uvedl. Ředitelé firem se proto příští týden sejdou, Matyáš chce rovněž navštívit premiéra Petra Nečase a ministra Bártu.

"Zatím nikde nebyla žádná zmínka o tom, jak se vypořádají a zajistí technologické části, které již byly subdodavatelsky vyrobeny a přepravují se na stavbu. Jaká je dohoda s dodavateli o případném vypořádání vícenákladů na zakonzervování stavby a její ostraha, jak bude vysoké penále za zastavení stavby z důvodu platební neschopnosti státu," vyjádřil se místopředseda dozorčí rady dopravního fondu a člen hospodářského výboru sněmovny Pavel Hojda (KSČM).

Přes 2,5 miliardy ušetří Bárta u sebe

S úsporami chce ministerstvo dopravy začít u sebe. Náklady na mzdy v resortu mají klesnout o desetinu, tedy 50 milionů korun, provozní výdaje ministerstva se sníží o půl miliardy z dnešních tří miliard korun. Zhruba dvě miliardy korun by měly ušetřit v provozu podřízené organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), SFDI a SŽDC.

"ŘSD a fond dopravní infrastruktury jsou organizace, které pro příští rok budou pracovat s provozním rozpočtem v řádu 50 až 60 procent toho, s jakým rozpočtem pracovali v průběhu tohoto roku. I zde se jedná o úspory především na poradenské, právní služby a zde se plánuje škrtání počtu zaměstnanců a prostředků na mzdy," uvedl Bárta.