Vít Bárta, ministr dopravy

Ministr dopravy, a poslanec za Věci veřejné se narodil v roce 1973. Vystudoval pražskou Policejní akademii a Akademii policajného sboru v Bratislavě.

Od začátku 90. let podnikal v oblasti bezpečnosti. Založil a spoluvlastnil bezpečnostní agenturu ABL, která je dnes největší v ČR. Podílu ve firmě se po vstupu do vlády vzdal.

Od letošního roku je ženatý, jeho manželkou je místopředsedkyně sněmovny a stranická kolegyně Kateřina Klasnová.

Které dálniční stavby a kdy se vlastně zastaví? Neporuší se tím smlouvy s firmami? O kolik kvůli tomu stát přijde na daních, kolik vyplatí na sociálních dávkách nezaměstnaným stavbařům? Konkrétní odpovědi na tyhle klíčové otázky ministr dopravy Vít Bárta odmítá dát. Sám je totiž nejspíš zatím ani nezná.

HN: Prohlásil jste, že zastavíte přes padesát silničních staveb. Jenže podle zákona to vůbec není tak jednoduché. Uvědomujete si, že se pohybujete na hraně?

Provádíme velmi improvizované kroky. A hlavně využíváme všech legálních možností, jak postupovat maximálně tvrdě. Jsem přesvědčen, že jsme zvolili to nejméně hloupé řešení z těch, která se nabízela.

A vidíte, má to efekt: Ředitelství silnic a dálnic najednou našlo značnou úsporu už do konce tohoto roku - na stavbách se ušetří 430 milionů korun.

HN: Problém je ale v tom, že o změnách hospodaření Fondu dopravní infrastruktury nemůžete rozhodovat vy sám. Má to být hospodářský výbor Poslanecké sněmovny.

Jestli se ptáte, zda bude hospodářský výbor rozhodovat o tom, které stavby zastavit, tak jasně říkám, že dnes na to není čas. Využiji všech možností, které mám k dispozici. Sledujte mé další kroky, jak budou vypadat. V tuto chvíli vznikl zvláštní právní tým, který připravuje podklady pro další jednání se stavebními firmami.

Jsme kreativní a velmi improvizujeme

HN: Platí, že co se ušetřilo na železnicích, půjde na dálnice?

Tok, který měl z fondu do konce roku směřovat do železnic, tedy 1,1 miliardy, jsme přesměrovali do dálnic. Můžeme to nazvat půjčkou, která se na železnici vrátí.

HN: Ale vy přece nemůžete přelévat peníze jen tak. Rozpočet fondu dopravní infrastruktury je schválený položku po položce Poslaneckou sněmovnou a je přesně určeno, kam má která koruna jít. Ani jako ministr nemůžete svévolně rozhodovat o jeho změnách.

Sledujte mé kroky. V tuto chvíli mě netlačte nikam dál. Je to složitý systém politický, pak vyjednávání s těmi subjekty, je to určité kuchařské tajemství. Ale přiznávám jednu věc: jednáme velmi, velmi, velmi kreativně, velmi, velmi improvizujeme.

HN: Chcete říct, že se pohybujete na hraně zákona?

Využíváme všech možností.

HN: Při tom je ale dost velké riziko přešlapů, nemyslíte?

Co je horší? Neškrtat a postavit český stát před variantu zadlužování? Nebo budeme mít odvahu - jak říká pan premiér - přijímat kreativní nestandardní opatření, a zadlužování za každou cenu zastavit?

HN: Když vás velká stavební firma za nedodržení smluv zažaluje, tak to bude dost drahá kreativita.

Znovu říkám, že máme určitou taktiku. Dnes už to jsou individuální přístupy k jednotlivým stavebním společnostem a silně individuální přístup k jednotlivým stavbám. Sledujte mé kroky.

HN: Vzhledem k dřívějším podezřením o korupci kolem zadávání staveb na ministerstvu dopravy vybízí výraz "individuální přístup k firmám" k velké obezřetnosti.

Poraďte mi něco lepšího. Ale oproti minulosti je mé konání naprosto transparentní. Vyjádřeno třemi body: vidíte slevy, vidíte, kde ty bagry nejsou a kde naopak pracují, a uvidíte, kolik jsem vydal a ušetřil.

HN: Jakou strategii volíte pro jednání se stavebními společnostmi?

Chci umožnit i menším českým firmám vstoupit do zakázek na stavby dálnic, silnic, možná i železničních koridorů. Nebudou muset splňovat všechna náročná kritéria jako generální dodavatel.

HN: Kdy to uděláte?

Nevzal jsem si "dobu hájení", chybí mi v rozpočtu pět miliard. Kdybych nedělal opatření rovnou, byl by deficit sedm miliard. Ale zároveň nejsem schopen dávat nějaká konkrétní data. Jsem z byznysu zvyklý na základní princip. Loni na podzim nás (firmu ABL - pozn. red.) velcí zákazníci požádali, abychom slevili, protože jsou v krizi. Když se zákazník dostane do problémů, musí se mu jít naproti.

HN: Máte vůbec spočítané, na kolik zastavení staveb přijde? Něco stojí zakonzervování, méně se odvede na daních, budou potřeba vyšší dávky pro nové nezaměstnané... Nebude to nakonec dražší než stavby dodělat?

Za těch několik dní bylo nereálné pořídit na to studii. Ano - provádíme velmi improvizované kroky. Nemáme ani čas dělat třeba výběrová řízení na poradenskou firmu, která vybere někoho pro studii.

HN: Možná vám vládní kolega Drábek "poděkuje" za příliv nezaměstnaných, kolega Kalousek za díru v odvedených daních. Případně kolega John za to, že policie musí vyšetřovat obcházení veřejných zakázek.

Pro český trh je výhodnější mít jasno, kam investujeme a na co máme. Na druhé straně na to musíme reagovat transparentní kapitolou sociálních výdajů. Úspory, které vytváříme, přece skončí v dalších stavbách.

Zajímá mě, jen kolik se ušetří

HN: Na čem konkrétně se u staveb silnic ušetří?

Těch 430 milionů u dálnic, což jsou čtyři procenta z plánovaných výdajů, se týkají přehnané "velkorysosti" projektů - někdy to jsou ryze architektonické prvky.

HN: Které třeba?

Já se přiznám, že jsem v pozici manažera, jemuž přinesli úsporný balíček, a detailní čísla nezkoumám.

HN: Vás prostě zajímají jen čísla o úsporách?

Seznamuji se s tím, jaké konkrétní stavby se zastavují. Celková částka je manažerský úkol ředitele Ředitelství silnic a dálnic Brunclíka. Samozřejmě tam dávám nějaké kontrolní mechanismy.

HN: Informoval jste o zastavování staveb Evropskou komisi?

Na konci září jedu do Bruselu. Už dnes ale vnímáme, že naše úsporné kroky jsou naopak velmi vítány.

HN: Pozastavil jste stavby na železnici ve prospěch silnic - nejde to proti ekologii?

To není tak jednoduché. K přesunu nákladní silniční dopravy na železnici potřebujete mnohem víc - počínaje například celou strategií mýtného a z opačné strany výší poplatků za železniční přepravu. Máme jeden z nejdražších poplatků za železniční nákladní dopravu. Další věc: jakmile začne zase dobře hospodařit společnost ČD Cargo, vytvoříme silný stimul, jak tu dopravu na železnici dostat. A také je tu diskuse o vodní dopravě, především o stavbě děčínského jezu na Labi.

HN: Nové tendry na stavby jsou zmrazeny. Jak postupujete při běžných výběrových řízeních? Třeba na nákup nafty?

Stihli jsme první krok. České dráhy a v zásadě všechny naše organizace se pustily do toho, že na všechna komoditní výběrová řízení - naftu, benzin, elektřinu - by měly být internetové tendry. Hledáme i koncepční kroky, ale k tomu se dostaneme nejdřív v září.

HN: Nechybí koncepce celé dopravě?

Chybí tu jakási dopravní superkoncepce. Ta musí zahrnout do jednoho celku všechny souvislosti: silniční známky, cenu přepravy na železnici, investice do vodní dopravy. Doufám, že během září dáme dohromady na tohle pracovní skupinu. Už na příští rok ji chceme využít - například pro zvyšování mýtného.

HN: Vedení Českých drah chce nedostatek peněz řešit vydáním dluhopisů. Ministr financí Miroslav Kalousek nám sdělil, že tomu příliš nakloněn není.

To je pro mě velmi překvapivá informace, zatím ji nebudu komentovat.

HN: Považujete vydání dluhopisů za klíčové? Dráhy už si na sebe nechají dělat i rating, který jejich vydání podmiňuje.

Pokud se budou vydávat, chci analýzu a garanci drah, že budou schopny své závazky splácet. Požádal jsem ředitele drah, aby nedělal nezvratné kroky. Dluhopisy jsou natolik důležitá věc, že s ní určitě půjdu do vlády. Těším se na rating, to jednoznačně vítám.

HN: Kdy zveřejníte jméno nového šéfa ČD Cargo?

V úterý, ale bude to spíš nezávislý účetní, po němž budeme chtít zjistit skutečná čísla. Tedy kdo má pravdu - jestli odvolaný šéf Carga pan Bazala, nebo vedení drah.

HN: Na Josefa Bazalu jste podal trestní oznámení, kvůli podezření z poškozování firmy. To vypadá, jako byste se už teď stavěl na stranu jeho soupeře, šéfa Českých drah Petra Žaludy, jenž Bazalu odvolal.

V žádném případě. Budu si velmi zakládat na tom, abych nikomu nestranil. Základní logika topmanažera je, že si nemusí hrát na brouka Pytlíka. Mám pokoru vůči podřízeným, v týmu bude vítán každý, kdo bude hledat úspory a bude aktivní. V opačném případě začnu uplatňovat "aktivní personální politiku".

Tenhle přístup dokumentuje i to, že pan Žaluda dosadil nějaké vedení Carga, a já jsem cítil potřebu to změnit. To jsem panu řediteli Žaludovi i jasně řekl. Věci veřejné jsou tu jednoznačně brané jako strana, která je garantem přístupu "padni komu padni". Mé kroky na tomto úřadu musí být jednoznačně v souladu s touto tezí.