Výstavba velkého městského okruhu v Brně bude pokračovat. Novinářům to v pátek v jihomoravské metropoli řekl ministr dopravy Vít Bárta (VV). Přes pozastavení mnoha důležitých silničních staveb v Česku ministr počítá také s výstavbou protihlukových stěn na dálnici D1 u Popůvek na Brněnsku.

Bárta hodlá řešit i otázku možného rušení letů mezi Prahou a Brnem, které provozují ČSA a modernizaci dálnice D1.

Zmražena je naopak největší investice, tedy projekt železničního uzlu Brno za 20 miliard korun. "Mohu potvrdit, že brněnský okruh dále pokračuje. Říkám to s pokorou toho, že je to v rámci celé České republiky nejméně hloupé z hloupých řešení, jaké stavby jsem měl zastavit a jaké ne," uvedl Bárta. Práce na výstavbě královopolského tunelu byly zahájeny již před dvěma lety, tunel byl proražen letos. Stavba má být dokončena nejdříve koncem příštího roku.

Ministr spolu se zástupci samosprávy řešil i možné zrušení letů mezi Prahou a Brnem, které provozují ČSA. Bárta slíbil, že tuto věc prošetří. "Chci se osobně přesvědčit o míře ztrátovosti letecké dopravy mezi Prahou a Brnem," řekl. Řešit chce v budoucnu i investice do modernizace dálnice D1 a jejího plánového rozšíření.

Železniční uzel až za pár let

Mezi zmražené projekty naopak patří stavba železničního uzlu Brno. "V současném investičním rámci jednoznačně nemůže být řeč, že bychom tak zásadní investici byli schopni realizovat. S krajem i městem budeme spolupracovat na tom, aby se tento projekt stal prioritním pro následující léta," uvedl Bárta. Přitom doplnil, že ministerstvo nepočítá s čerpáním evropských dotací na tuto stavbu v následujících třech letech.

Projekt železničního uzlu Brno, konkrétně modernizace průjezdu a první části osobního nádraží, je klíčovou pozastavenou investicí na jižní Moravě. "Dosud byla v rámci brněnského projektu dokončena první část odstavného nádraží," uvedl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla.

Ministr v Brně jednal s představiteli samosprávy i o dalších projektech. Mezi jinými i o projektu silnice R52, který má začít stavbou obchvatu Mikulova. Podle Niny Ledvinové z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic obchvat Mikulova nemá ani územní rozhodnutí, takže zahájení výstavby v nejbližší době je prakticky nemožné.

Návštěva ministra odpoledne pokračuje v Mikulově jednáním ohledně silnice R52. Pracovní cesta končí v Hodoníně tématem silnice I/55.

"Pan ministr se bude zajímat o úsek trasy v okolí chráněné oblasti u Bzence. My bychom společně se starosty okolních obcí rádi probrali také otázku rozšíření silnice v okolí Hodonína," řekla starostka Hodonína Milana Grauová (ODS). Místním vadí některé nedávno provedené změny v projektů, tedy především vynechání některých nájezdů.

"Změny jsou nevhodné z hlediska dopravy i bezpečnosti. Po zrušení nájezdů budou muset motoristé projíždět i některými dalšími obcemi," uvedla Grauová. Silnice 1/55 zahrnuje trasu z Břeclavi do Uherského Hradiště, která se má rozšiřovat na čtyřproudou. Stavět se má také obchvat kolem Strážnice.

Schéma velkého městského okruhu v Brně