I když se pražská stavební firma Metrostav zavázala za každý den prodlení při zprovoznění pražského tunelu Blanka zaplatit pokutu 5,25 milionů korun, to, že by skutečně platila, nehrozí.

A to i přesto, že tunel se otevře nejméně o rok a čtvrt později proti původně oznámenému termínu, kterým byl listopad 2011. Pokud by tedy měl Metrostav za prodlení platit, pokuta by tak za uvedené období přesáhla dvě miliardy korun.

Přitom výše pokuty, kterou se zavázal Metrostav za jakékoliv zpoždění zaplatit – 5,25 milionu za prodlení ve výstavbě a 2,5 milionu denně za pozdní umožnění nástupu technologií – mu pomohla výběrové řízení na stavbu dopravní tepny vyhrát.

„Výše nabízené pokuty měla v soutěži váhu 35 procent, termín výstavby pak 25 procent,“ upozornila opoziční zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská na středečním mimořádném jednání Kontrolního výboru pražského zastupitelstva, které bylo svoláno právě kvůli červencovému propadu tunelu v těsné blízkosti ministerstva kultury.

Stavba je prý v předstihu

Problém je totiž v tom, že podle smlouvy lhůta pro stavbu začíná až termínem, kdy magistrát firmě předal staveniště s platným stavebním povolením.

„My jsme jim staveniště s platným stavebním povolením na poslední část předali s dvouapůlletým zpožděním proti plánu. Takže mají čas vlastně do konce roku 2013,“ uvedl Jiří Toman, ředitel Odboru městského investora pražského magistrátu.

Metrostav tak ani nezdrží trojí propad tunelu – dva předloni ve Stromovce a poslední z počátku července u Brusnice. Přes roční skluz proti původnímu harmonogramu je totiž Metrostav na většině stavby díky smlouvě s Prahou jako zadavatelem v předstihu.

„Jeden ze čtyř úseků jede podle harmonogramu, ve zbylých je Metrostav proti nabídce dokonce v předstihu,“ dodal Toman. Problémovou částí projektu se stal úsek okolo napojení tunelu Blanka na Strahovský tunel, kde vydání stavebního povolení komplikovaly spory s místními obyvateli.

Jenže to není jediný problém, který Metrostav s Prahou se stavebními povoleními mají. Městský soud v Praze již loni na jaře zrušil zrušil stavební povolení na část stavby v úseku Špejchar – Pelc Tyrolka. 

I přes pravomocné rozhodnutí soudu však Metrostav dělal mrtvého brouka a stavěl dál s argumentem, že mu zrušení stavebního povolení nikdo oficiálně neoznámil. A většinu daného úseku tak mezitím postavil.

14 milionů za propad

Nějaká pokuta přesto Metrostavu hrozí – a to právě za poslední propad tunelu u Brusnice. „Máme ve smlouvě zakotveny pokutu za úhradu jakékoliv škody, která vznikla na majetku města,“ uvedl Toman.

Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze přitom již radě města předala posudek, podle něhož městu vznikla propadem škoda nejméně 14 milionů korun.

Podle posudku vznikly v důsledku propadu tunelu materiální škody na pozemcích a stavbách, dále na tramvajových kolejích a přilehlých komunikacích. Poškozeno bylo rovněž dobré jméno Prahy. Propad si také vyžádal náklady navíc na zajišťovací a záchranné práce. Uvedených 14 milionů je přitom pouze spodní hranice.

Město však s vymáháním nehodlá pospíchat. „Může to být impulzem pro zahájení jednání o uplatnění škod, ale ta závěrečná jednání proběhnou po ukončení šetření Českého báňského úřadu,“ uvedl Toman. To ovšem ještě několik měsíců potrvá, Český báňský úřad totiž zatím ještě nedovolil odstranit zával. A bez toho není možné jednoznačně říct, proč se tunel propadl.