Japonská automobilka Toyota Motor zkoumá design a umístění plynových pedálů a brzd ve svých vozech. Chce tak zjistit, zda řidiči nejsou za současného stavu náchylnější k chybám. Píše o tom ve svém středečním vydání deník Wall Street Journal.

Toyota kvůli potížím s nechtěným zrychlováním svolala po celém světě k opravě přes osm milionů vozů, z toho zhruba šest milionů ve Spojených státech. Automobilka v dubnu souhlasila se zaplacením rekordní pokuty 16,4 milionu dolarů (asi 310 milionů Kč), kterou firmě kvůli údajnému zatajování problémů s vadnými plynovými pedály vyměřily úřady ve Spojených státech. Odmítla však obvinění americké vlády, že porušila zákon.

Těžký pedál?

Za příčinu nechtěného zrychlování byly označeny kromě problémů s podlahovou krytinou, která může plynový pedál zablokovat, vadné pedály, které se "příliš pomalu vracely poté, co je řidič uvolnil", napsal WSJ. Kdyby ale byla závada natolik primitivní, asi by nad ní japonští inženýři netrávili měsíce bádání.

Posun v celé kauze přinesly minulý týden předběžné výsledky vyšetřování Úřadu pro silniční bezpečnost americké vlády (NHTSA), které zkoumal, zda není na vině elektronika vozu. To vyšetřování nepotvrdilo, naopak, za nechtěným zrychlováním automobilů měly v řadě případů stát chyby řidičů. Vyšetřovatelé přezkoumali černé skříňky 58 vozů, u kterých byly hlášeny případy nechtěného zrychlování. Zjistili, že ve více než polovině případů řidiči podle černých skříněk vůbec nepoužili brzdy, což naznačuje, že zaměnili plyn a brzdu.

Silver book

Právě od úředníků NHTSA měl vzejít impuls, aby se výrobci zaměřili na design pedálů a jeho vliv na možné chyby řidičů.

Úřad v roce 1989 publikoval studii "silver book", kde právě chybami řidičů vysvětlil velký počet stížností na náhlé zrychlování vozů Audi. Po zveřejnění studie Audi a další automobilky instalovaly systém, který nutil řidiče sešlápnout před řazením brzdový pedál. Stížnosti na neúmyslné zrychlení poté klesly o 60 procent.

NHTSA pracoval začátkem devadesátých let na zavedení standardu u designu pedálů, ale když nehod ubylo, od projektu upustil. Před čtyřmi lety ale dostal za úkol se k tématu standardizace pedállů vrátit.

Spotřebitelský test automobilového časopisu zkoumal před několika měsíci rozdíly v designu pedálů Toyoty a jiných automobilek. Měřil vzdálenost mezi pedály a podlahou, pozici volantu a sedaček. U Toyoty jsme  ale nic zvláštního nezjistili, řekl ředitel testů David Champion.

Obyčejné a nudné

V březnu byl do funkce šéfa kvality Toyoty jmenován Steven St. Angelo. Když se inženýrů zeptal, jestli je na jejich pedálech něco zvláštního, zavedli ho do sálu v sídle společnosti ve městě Toyota v Japonsku. Na zdi byly nákresy všech známých konfigurací pedálů automobilky i její konkurence.

"Zdá se, že naše pedály jsou přesně uprostřed. Jsou obyčejné a nudné. Upřímně jsem doufal, že najdu nějakou odlišnost, takže budu moci problém vyřešit," řekl St. Angelo.

Ve svých výzkumných centrech na úpatí hory Fuji automobilka využívá při testování rozličných konfigurací pedálů výkonné řidičské simulátory. Zatím ale nechce říci, jak výzkum rozmístění pedálů ovlivní. Toyota také testuje technologie, které mají bránit nehodám, uvedl mluvčí Brian Lyons. Radar auta detekuje pevnou překážku před vozidlem a zastaví, i když je plynový pedál sešlápnutý.

Toyota souhlasila s tím, že instaluje u svých nových vozů systém "brake-override". Ten v případě současného sešlápnutí brzdy i plynu odpojí záběr motoru. Opatření nepotěší závodní typy jezdců, kteří si troufají na techniku "meziplynu". Statistiky ale potvrzují, že do potíží se zrychlující Toyotou se dostali spíše méně zkušení řidiči, například ti, kteří měli vůz z půjčovny.

Během posledních deseti let obdržel NHTSA výrazně více stížností na náhlé zrychlení u Toyoty, než u jiných vozů. Pro výrobce aut je riskantní veřejně tvrdit, že za nehody mohou řidiči, píše WSJ. V minulosti to udělalo Audi a zákazníci jej potrestali krátkodobým propadem prodejů.