Několik auditů pražského magistrátu na přelomu roku ukázalo, že projekt Opencard je předražený a od počátku jej provázela řada nestandardních smluv.
Představitelé magistrátu se proto poté, co nehospodárnost projektu pod vedením společnosti Haguess vyplavala na světlo, zaklínali tím, že Haguess s prací pro magistrát skončí již letos v červnu. A že nový správce Opencard vzejde z veřejné soutěže.
Jenže novou soutěž město dosud nevyhlásilo. Místo toho s Haguessem podepsalo prodloužení smlouvy do konce roku. A ani tento termín s největší pravděpodobností není konečný a Haguess bude Opencard spravovat zřejmě i příští rok.
Chceme ušetřit!
To, že město nevypsalo slibovanou soutěž na nástupce Haguessu, vysvětluje náměstek pražského primátora Milan Richter tím, že podobný tendr na správce svého kartového centra chystají i České dráhy. A proto s nimi jednají o tom, že se obě karty propojí – tedy že na každou se nahrají aplikace druhé karty. A jak magistrát, tak dráhy spojenou zakázkou ušetří nemalé peníze.
„V tuto chvíli řešíme, že bychom s ČD vyhlásili společné výběrové řízení na kartové centrum. Slibujeme si od toho, že by to byl větší finanční objem a že bychom tedy dosáhli lacinější ceny,“ vysvětlil Richter s tím, že jednání s drahami již finišují a soutěž by měla být vyhlášena v nejbližší době.
Úředníci magistrátu zamlčeli jednu analýzu k OpenCard. Tu kritičtější - čtěte ZDE
Dražší než Opencard? Bémův náměstek narazil s digitální encyklopedií - čtěte ZDE
Protikorupční boj Prahy: Najme si externí firmu za 190 milionů korun. V první etapě. - čtěte ZDE
Na spadnutí nebo v zárodku?
To, že je dohoda s magistrátem na spadnutí, jak uvádí náměstek Richter, ale České dráhy rezolutně popírají. Podle mluvčího drah Radka Joklíka je spolupráce teprve v zárodku.
„Je to stále v teoretické rovině. Nyní jen hledáme možnosti, jak by mohla spolupráce vypadat. Rozhodně to není o tom, že už děláme nějaký projekt a že za měsíc vyhlásíme výběrové řízení,“ uvedl Joklík.
„Stane se to pouze v případě, že se dohodneme, že ten projekt bude mít hlavu a patu a že ta koncepce bude vyhovovat oběma partnerům,“ dodal na adresu možného propojení obou karet.
Jistota i pro příští rok
V praxi to znamená jediné: Případná soutěž na nového správce kartového centra pro správu Opencard (a případně i In-karty) nebude vyhlášena dřív než koncem roku a je téměř jisté, že Praha, pokud bude chtít aby Opencard fungovala, bude muset s Haguessem znovu prodloužit smlouvu i na příští rok.
Kritizovaná firma, která měla velký podíl na tom, že karta Pražana se stala nejdražším projektem svého druhu v zemi a spolkla takřka miliardu korun, má tak zřejmě ještě nadlouho zajištěn zdroj příjmů.
Za uvedené peníze zatím Opencard slouží pouze jako tramvajenka, průkazka do knihovny či se s ní dá platit parkování v metropoli a vstupné do některých objektů města.