Během prvního pololetí v letošním roce změnilo dodavatele elektřiny přes 100.000 odběratelů, což je více než dvojnásobek proti stejnému období v loňském roce. Od ledna do června 2009 změnilo dodavatele elektřiny 47.512 odběratelů, zatímco v prvním letošním pololetí to bylo 105.812.

Podle odborníků souvisí vyšší počet změn dodavatelů elektřiny s rostoucí konkurencí na trhu. Velcí hráči jako ČEZ, Pražská energetika či E.ON se musí v poslední době vyrovnávat s řadou alternativních dodavatelů, kteří jim měsíčně odlákají tisíce zákazníků. Na český trh s elektřinou vstoupila letos také například plynárenská skupina RWE.

Nejvíce využily v letošním roce možnost změnit dodavatele elektřiny domácnosti. K jinému prodejci jich přešlo téměř 60.000. Podnikatelé přistoupili na změnu dodavatele ve více než 36.000 případech a u velkoodběratelů to bylo necelých 10.000 změn dodavatele. Nejvíce změn prodejců elektřiny spadá k lednu.

Pro udržení stávajících klientů a popřípadě také nalákání nových nedávno například Pražská energetika (PRE) začala nabízet pevně stanovenou cenu elektřiny do roku 2012. "Odchází od nás 1500 až 2000 zákazníků měsíčně," uvedl mluvčí PRE Petr Holub. "Nemůžeme sedět s rukama v klíně. Chceme tento negativní trend zastavit a otočit ho v náš prospěch."

S nabídkou pevně stanovené ceny elektřiny přišly v minulosti také ČEZ a E.ON. Společnost Bohemia Energy ale nedávno představila ještě agresivnější taktiku v získávání klientů, když začala zákazníkům garantovat nejnižší ceny elektřiny a plynu na dobu dvou až deseti let. Pokud firma záruky nedodrží, může klient smlouvu vypovědět bez jakýchkoli poplatků. V jiném případě zaplatí 3000 korun.


Podobná situace panuje na trhu s plynem. Počet domácností, které změnily dodavatele zemního plynu, vzrostl podle informací Energetického regulačního úřadu (ERÚ) za první pololetí letošního roku meziročně na téměř dvojnásobek na 14.290. Do konce června loňského roku přešlo na jiného dodavatele plynu 8194 domácností.

Odborník na energetiku PricewaterhouseCoopers Audit Richard Rezner přirovnal současnou situaci na českém trhu s energií k situaci před několika lety, kdy se uvolnil telekomunikační trh a jednotliví hráči na trhu museli výrazně investovat do získání nových udržení stávajících zákazníků.