Zastavené akce

Vysoce rozestavěné
- I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava, Ostrava
- I/67 Skřečoň - Bohumín obchvat
- I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. stavba
- I/9 Sosnová MÚK (mimoúrovňové křížení)

Minimálně rozestavěné
- I/49 Malenovice - Otrokovice okres Zlín
- R6 Lubenec - Bošov
- R7 Postoloprty - MÚK Bitozeves
- I/11 Ostrava Prodloužená Rudná
- R49 4901 Hulín - Fryšták
- R1 ul. Na Radosti napojení na SOKP
- R35 Hradec Králové (Sedlice) - Opatovice
- I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce

Příprava před realizací
- R4 Skalka - křiž. II/118
- R48 Frýdek Místek - obchvat
- I/ 37 Chrudim obchvat úsek Medlešice - I/17

Škrty ministerstva dopravy, které se týkají daných regionů se celkem logicky stalo okamžitým terčem kritiky obcí a krajů, u kterých stavby probíhaly. Regiony se nechtějí smířit se zastavením staveb, které jsou z jejich pohledu klíčové.

Představitelé dotčených měst a obcí se bouří proti rozhodnutí ministerstva dopravy. Rozhodnutí ministerstva považují za nesystémové a nepřijatelné.

Například vedení Moravskoslezského kraje vyšle do prahy delegaci, která má v pondělí ministrovi Vítu Bártovi vysvětlit jejich postoj. Právě v tomto kraji je nejvíce staveb ve vysokém stupni rozestavěnosti, které mají být v rámci celé země zastaveny.

"Je to zcela nesystémové řešení, proti němuž musíme jednoznačně protestovat," řekl ČTK náměstek opavského primátora a předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Pavel Mališ (ODS).

Zděšení v České Lípě

Zastavení výstavby silnice I/9 a obchvatu České Lípy vyvolalo ve městě zděšení. Čtyřicetitisícová Česká Lípa je jedním z mála větších měst, kde není obchvat a kamiony projíždějí městem. Silnice na Českolipsku je přitom ve vysokém stupni rozestavěnosti, podle informací z libereckého závodu Ředitelství silnic a dálnic je současná etapa z 80 procent hotova, do provozu měla být uvedena na začátku příštího roku.

Stavbu přesto opustí bagry. Přeložka silnice I/9 je pro region klíčová - má odvést tranzitní dopravu mimo zastavěná území a odlehčit přetížené silnici mezi Novým Borem a Českou Lípou, které se přezdívá silnice smrti.

 

"Hlavně kamionová doprava tak bude i nadále zatěžovat střed našeho města. Již před letními prázdninami jsme přitom ministerstvo dopravy a žádali o podporu této stavby," řekla starostka Hana Moudrá.

Nová silnice měla po dokončení výrazně odlehčit hlavně spojnici mezi Českou Lípou a Novým Borem, po níž denně projede až 16.000 automobilů. Deset kilometrů dlouhý obchvat za pět miliard korun měl být dokončen kolem roku 2016. Kvůli zastavení stavby není teď jasné kdy, a zda vůbec bude dokončen.

Pardubičtí budou usilovat o zvrat

Rovněž dvou klíčových silničních staveb v Pardubickém kraji, se dotčeným obcím i vedení kraje nelíbí a chtějí rozhodnutí zvrátit. Silničáři letos nezačnou se stavbou obchvatu Chrudimi v úseku u Medlešic a nebudou pokračovat ve stavbě patra mimoúrovňové křižovatky v Opatovicích nad Labem, která má být napojením na R35. Stavby mají dohromady stát téměř 3,5 miliardy korun.

"Určitě kraj využije všechny možnosti, věcné argumenty, protože pokud se má šetřit, tak ne na těchto konkrétních stavbách," řekl ČTK náměstek hejtmana Roman Línek (KDU-ČSL).

Rychlostní komunikace není jen záležitostí Pardubického kraje, je důležitá pro víc regionů, dodal Línek. Práce na třetím patře křižovatky v Opatovicích začaly letos v létě. Vrchní patro má navazovat na R35 vedoucí ze Sedlic. Rozpočet na všechny tři patra je zatím 3,65 miliardy korun, horní patro má stát zhruba tolik, co jeho první dvě části. Dokončení se plánovalo v roce 2013. Poté má přijít na řadu silnice na Vysoké Mýto.

"Doufám, že zmrazení peněz je dočasné. Potřebujeme příští rok peníze na výkupy pozemků směrem na Vysoké Mýto," řekl vládní zmocněnec pro výstavbu R35 a D11 Ivo Toman.

V Chrudimi jsou věčným odkládáním výstavby obchvatu zklamaní. Sdružení Chrudimiští patrioti poslalo ministru dopravy Vítu Bártovi dopis, jaký negativní vliv má nadměrná doprava na zdraví obyvatel. "Je naprosto jasné, že ulice procházejí údolím a zplodiny se tady drží a lidé to odnášejí nejvíc," řekl místopředseda sdružení Pavel Pavlíček. Podle něj se opět vedení bude bavit o blokádě dopravy ve městě.