Co se staví na železnici
Plánované dokončení Stavba
2013 Modernizace trati České Budějovice - Nemanice
2013 Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy
2012 Optimalizace trati České Velenice - Veselí nad Lužnicí
2012 Optimalizace trati Bystřice nad Olší - Český Těšín
2011 Optimalizace trati Praha Hostivař - Praha hl. n.
2011 Modernizace trati Blažovice - Nezamyslice
2011 Rekonstrukce Střelenského tunelu
2011 Optimalizace trati Beroun - Zbiroh
2011 Optimalizace trati Stříbro - Planá u Mariánských Lázní
2011 Rekonstrukce stanice Bojkovice
2011 Modernizace trati Praha Libeň - Praha Běchovice
2011 Optimalizace trati Mosty u Jablunkova - Bystřice nad Olší
2010 Optimalizace trati Planá u Mariánských Lázní - Cheb
2010 Brno - odstavné nádraží
2010 Uzel Přerov
2010 Rekonstrukce stanice Olomouc
2010 Nové spojení Praha hl. n. - Mas. n. - Libeň - Vysočany - Holešovice
2010 Elektrizace trati Lysá nad Labem - Milovice

zdroj: SŽDC

Ministr dopravy Vít Bárta v pondělí s okamžitou platností rozhodl o zastavení veškerých staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty.

ČTK to sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva. Počet zastavených staveb zatím ministerstvo neupřesnilo.

Jak doplnil Bárta na mimořádné tiskové konferenci, k zastavení výstavby vedla skutečnost, že stavební společnosti nenabídly státu požadované slevy. Firmy podle Bárty přišly se slevami v řádu promilí až "titěrných" jednotek procent, což ministra neuspokojilo.

Krok podle Bárty souvisí se snahou zefektivnit výstavbu. "Z tohoto hlediska potřebujeme aktivní spolupráci stavebních společností, které, pevně doufám, že budou číst učebnice krizového managementu, kdy každý dodavatel by měl dbát na zájmy svého zákazníka a obzvláště v době krize by měl chápat, že je zapotřebí jít zákazníkům naproti," uvedl Bárta.

"Odmítám nějaké silové řešení. Myslím si, že žijeme v právním státě a státní úředník, byť vysoko postavený, by se měl umět chovat v souladu s právem," uvedl prezident SPS Václav Matyáš. Podle něj se stavby prodražují hlavně vinou státu, jehož zákony a normy často vyžadují "nesmyslné stavební prvky", jako jsou například protihlukové stěny ve volné krajině nebo mosty pro medvědy.

Firmy: Změny jsou možné, ale ne hned

Firmy jsou prý proto ochotné se státem jednat o změnách projektů a řadu prvků po dohodě ze smluv vyškrtnout. "Nějaké změny projektů jsou samozřejmě možné, ale za týden neudělá inventarizaci ani pánbůh, možná pan ministr do měsíce," uvedl Matyáš.

Samotné firmy se se situací zatím seznamují a nechtějí se vyjadřovat. "Nebudeme to komentovat," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková. 

Bárta také zastavil proplácení faktur a nařídil jejich prověrku "z hlediska věcného, časového a finančního plnění". V souvislosti s tím SŽDC přijala nového náměstka pro audit Pavla Habartu, který dosud pracoval jako krizový manažer pro společnost ČD-Telematika.

Bártovy posily? Právníci, právníci

Jelikož se firmy odvolávají na uzavřené smlouvy, posílil Bárta i svůj tým právníků. Šéf SŽDC Jan Komárek na tiskové konferenci uvedl, že se na zastavení staveb s ministrem dohodl. Podle něj jde o zhruba 15 staveb v různém stadiu rozpracovanosti, za které měl stát letos zaplatit okolo deseti miliard korun.

Týká se to především třetího a čtvrtého koridoru, které vedou z Prahy na západ a jih Čech. Odstraňování škod po povodních se podle zástupců státu opatření netýká, stejně jako oprav a servisních prací pro zajištění bezpečnosti na železnici.

"V každém případě platí, že bezpečnost bude zaručena, takže dotáhneme některé etapy, které by teoreticky mohly hrozit určitým stavem, který by V současnosti jsou největší probíhající stavby na železničních koridorech na jihu a západě Čech. Jen na III. a IV. koridoru má SŽDC od letoška do roku 2016 proinvestovat přes 84 miliard korun.

Čeká se na pátek třináctého

Do úterý by měly se slevami přijít i firmy, které se podílejí na silničních stavbách. A do pátku 13. srpna by pak měl oznámit jaký osud čeká rozestavěné dopravní stavby včetně dálnice D8 nebo dalších dálnic.

V příslovečný den smůly chce představit "nejméně špatné řešení ze špatných" a oznámit, na které dopravní stavby v Česku se peníze nedostanou.