Novým kloubovým autobusům, které pražskému dopravnímu podniku od loňska dodává společnost SOR Libchavy, praskají po několika měsících provozu sloupky před čtvrtými dveřmi. Podle mluvčí dopravního podniku Ilony Vysoudilové nijak není ohrožena bezpečnost cestujících.

Podle jednatele SOR Libchavy Petra Hájka jsou na vině zřejmě pražské silnice, v jiných městech totiž dodavatel tyto závady nezaznamenal.

Podle Vysoudilové se jedná o takzvané sloupky samonosné karoserie, které se nacházejí za kloubem autobusu. Mluvčí  řekla, že jeden autobus, u kterého se sloupek vychýlil do dvou centimetrů, byl kvůli závadě stažen z provozu. Několik dalších se zkontrolovalo, byly u nich totiž zjištěny menší praskliny. Pracovníci SOR Libchavy vozy opravují přímo v hostivařských garážích, kde všechny nové autobusy parkují.

Preventivní výztuhy

Podle jednoho z řidičů pražského dopravního podniku se do vozů navařují výztuhy. Podle Vysoudilové bylo preventivně vyztuženo 33 autobusů. Závady opravuje výrobce na vlastní náklady. Dodavatel navíc podle Vysoudilové platí podniku za každý den, kdy nemohly být autobusy v provozu, smluvní pokutu.

"Není to nic mimořádného. Jízdní podmínky Prahy jsou oproti jiným městům extrémní a je potřeba autobusy na tyto podmínky doladit," řekl Hájek.

Podle něj je pro autobusy náročné především přejíždění přes tramvajové pásy a kočičí hlavy. Firma dodává obdobné nízkopodlažní autobusy také například do Nitry, Bratislavy nebo Tábora, tam ale podle Hájka takové problémy nezaznamenali.

Náročný pražský terén

To, že praskání může způsobovat náročný pražský terén, se domnívají i někteří řidiči v pražské MHD. "Na praskání mohou mít podíl špatné pražské silnice i styl jízdy řidičů," řekl jeden z řidičů. Někteří se ale domnívají, že výrobce možná špatně propočítal, jakým otřesům budou muset vozy v pražské dopravě odolávat.

SOR Libchavy dodal Dopravnímu podniku hlavního města Prahy vloni 100 nových autobusů. Celkem by jich měl podnik během osmi let získat 620, pokud se osvědčí, koupí další stovku. Zaplatí za to zhruba 4,5 miliardy korun.

Dopravní podnik hlavního města Prahy má k dispozici 1132 autobusů, asi 43 procent je nízkopodlažních. Ve svých garážích má rovněž dva elektrobusy a šest nízkokapacitních midibusů.