Zatím ani jedna ze šesti staveb velkých silnic I. třídy v Plzeňském kraji nemá jistotu, že bude v polovině srpna pokračovat v původním tempu. Ministerstvo dopravy o nich rozhodne 13. srpna. Škrty v rozpočtu rezortu zřejmě omezí nejméně dvě akce v Plzni a Plasích, za něž nyní začaly vehementně bojovat radnice. Stavby budou také muset zlevnit. Do pátku předloží šéf plzeňského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) svému generálnímu řediteli možné úspory na všech stavbách. ČTK to řekl ředitel ŘSD Zdeněk Kuťák.

V celé republice je kvůli nedostatku peněz ohroženo poračování či zahájení celkem 51 staveb.  Je mezi nimi například část jihočeské dálnice D3, několik úseků silnice R6 na Karlovy Vary, úsek R3 na jih od Českých Budějovic, obchvat obce Líbeznice severně od Prahy nebo některé úseky silnic R7 a R49. Prioritu má naopak rekonstrukce dálnice D1, silnice R 48 od Frýdku-Místku do Polska nebo dokončení obchvatu kolem Prahy.

Kolik bude stát zakonzervování?

"Zítra dopoledne doladíme postupně se všemi řediteli deseti stavebních firem možné úspory a ve 12:00 je předložím generálnímu řediteli ŘSD. Spočítáme také škody, které by vznikly zakonzervováním staveb, jejich hlídáním a udržováním a také náklady nutné k tomu, abychom stavby uvedli do stavu, kdy nám nehrozí jejich zničení," dodal Kuťák. Poté bude na ministrovi dopravy Vítu Bártovi, jaké stavby po celém ČR se zastaví. Veřejnosti by to měl oznámit příští pátek 13. srpna.

Velmi nejistý osud mají v kraji rozestavěný most v Plasích a dálniční přivaděč Tyršův sad - Sukova ulice v Plzni. Obě stavby jsou hotové ze 70 procent. Další akce hrazená ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), plzeňská silnice K dráze - Jasmínová, by ohrožena být neměla, protože se má zprovoznit už v srpnu.

Evropské peníze dávají šanci

ŘSD dále věří, že budou pokračovat všechny tři stavby financované z operačního programu Doprava, na něž dává EU 80 procent a zbytek tvoří úvěr Evropské investiční banky (EIB). "Jejich zastavení zřejmě nehrozí, ale i u nich požaduje pan ministr úspory," dodal Kuťák.

Přivaděče K dráze - Jasmínová a Tyršův sad - Sukova jsou poslední dva ze sedmi plzeňských přivaděčů k D5, které jsou financovány z úvěrového programu na dálnici D5, tedy z poloviny EIB a z poloviny SFDI; zatím se ale čerpaly jen peníze z EIB.

U Tyršova sadu - Sukovy ulice, stavby za 800 milionů korun, která měla odlehčit přetížené Klatovské třídě, zbývá prostavět 250 milionů korun. Už loni byla na čtyři měsíce přerušena kvůli nedostatku peněz. Město Plzeň, které je spoluinvestorem, požaduje po ŘSD i po ministerstvu zprovoznit alespoň most na Dobřanskou ulici, kvůli němuž musí už druhým rokem řidiči směřující na Valchu a Dobřany jezdit objízdnou trasou. "Dobřanskou chceme zprovoznit obousměrně do třech měsíců," řekl Kuťák. Chybí předmostí mostu, aby se po něm mohlo jezdit bezpečně oběma pruhy.

Podle ředitele by bylo dále nutné dokončit odvodnění stavby, aby voda nepodmáčela zdi a nezaplavovala staveniště. Podkladní vrstvy silnice by se měly přikrýt alespoň první živičnou vrstvou, protože pokud by do nich přes zimu pršelo, tak by se musely všechny vybagrovat a vybudovat je za desítky milionů korun znovu, dodal.

Ohrožena stavba mostu

Na dopravní řešení mostu v Plasích má jít 170 milionů Kč. Letos se měl zprůjezdnit. Akci financuje ŘSD spolu s městem, které čerpá dotaci EU ve 31 milionů Kč. Pokud ji nevyúčtuje do února 2011, bude ji muset vracet. Frekventovaný most na sever Čech, před nějž jezdilo 13.000 aut denně, byl úzký a ve velmi špatném stavu. Starosta poslal v pátek dopisy šéfům rezortu dopravy, SFDI a ŘSD, v nichž upozorňuje, že pokud by se stavba zastavila, bude to mít pro město fatální důsledky.