Let balonem nad Prahou, exotická masáž nebo lístky do kina za polovinu. Nový trend internetového nakupování, který v posledních dvou letech ovládl Spojené státy, se začíná zabydlovat i u nás. A serverů, které podobné kolektivní slevy nabízí, přibývá.

"Každý den nabízíme zážitky nebo služby všeho druhu se slevami od 40 do 90 procent. Vždy je ale nutné, aby si nabídku objednal určitý počet lidí, často stačí pouhá desítka“ vysvětluje Klára Bitvarová, autorka prvního československého serveru Zapakatel.cz, který tento týden startuje v Praze, Brně a Bratislavě.

Jiný server s podobnou nabídkou Slevomat již na trhu úspěšně funguje od dubna. Podle jeho majitele Tomáše Čupra se zaregistrovalo na 30 tisíc uživatelů. A to, že Češi na hromadné slevy slyší, potvrzuje i existence dalších serverů Bigbrands.cz či FashionDays.cz.

Nabídky těchto serverů se vždy po čase mění. Bitvarová slibuje obměny skoro každý den. Ty, které nenaplní do časového limitu potřebnou kvótu společných zájemců, se ruší a žádná transakce se neuskuteční.

"Většina zákazníků jsou mladí lidé mezi 18 až 38 roky, kteří si o takové nabídce řeknou na sociálních sítích. Přivádějí k nám další a další lidi, a díky tomu pak máme lepší vyjednávací pozici u obchodníků,“ dodává autorka Zapakatele.

Firmy na hromadné slevy slyší

Zákazníkům, kteří holdují kolektivnímu nakupování, začaly nadbíhat i samy firmy. "Let balonem nad Prahou využívají z 80-ti procent turisté. Věříme, že letenkou za polovinu přilákáme i českou klientelu,“ vysvětluje Tomáš Slíva z Balon centra v Praze.

Firmám se projekt zamlouvá i z jiných důvodu. Mají zdarma reklamu a jisté koncové zákazníky, kterých je navíc větší množství.

"Uveřejnění nabídky na Zapakatel.cz jsem si naplánovala na srpen, tedy na období, kdy často nastávají problémy s naplněním kapacit,“ dodává Ivana Michalová, ředitelka pražského hotelu Hoffmeister.

Jen za posledních půl roku u nás vznikly čtyři servery zaměřené na kolektivní nakupování. Většině z nich narůstají zákazníci po stovkách za jediný den. K mánii, kterou kolektivní nakupování rozpoutalo ve Spojených státech, to má ale ještě daleko. Největší světový gigant Groupon.com, který s obchodním modelem přišel jako první, zvětšil hned v rozjezdu svoji hodnotu z ničeho na více než miliardu dolarů.