Bývalý výkonný ředitel společnosti ČD Cargo Václav Andrýsek ve čtvrtek vyzval ministra dopravy Víta Bártu, aby podal trestní oznámení i na jeho osobu. Andrýsek tak chce podpořit odvolaného generálního ředitele Josefa Bazalu, na kterého už ministr kvůli některým údajně nevýhodným zakázkám oznámení podal.

Bárta se rozhodl zapojit do celého případu policii na základě výsledků mimořádného auditu carga. Podle nich společnost nabízela některým zákazníkům slevy v řádech desítek procent, kvůli čemuž často přepravovala zboží pod vlastní náklady. Jak napsal deník Mladá fronta Dnes, ztráta z těchto smluv od loňského ledna do letošního května činí 2,8 miliardy korun.

Cenovou politiku si obhájím

Andrýsek se ale stejně jako Bazala hájí tím, že firma loni čelila největší krizi za dobu své existence a pro udržení zákazníků nemohla postupovat jinak. "Cenovou politiku... si kdykoliv rád obhájím spolu s bývalým generálním ředitelem společnosti Josefem Bazalou," napsal Andrýsek ministrovi v otevřeném dopise.

"Klíčovým úkolem obchodního úseku bylo udržet a získat každou zakázku, jejíž cena převyšuje variabilní náklady a poskytuje krycí příspěvek na náklady fixní," pokračuje Andrýsek. Cargo si podle něj nemohlo dovolit propustit polovinu zaměstnanců a po roce je najmout zpět, neboť jsou to úzce specializovaní pracovníci.

Stejně se brání Bazala, podle kterého společnost nikdy nevzala zakázku, která by nepokrývala variabilní náklady. Dvě třetiny nákladů firmy jsou prý fixní. Podle Mladé fronty Dnes však ve zprávě z auditu stojí, že některé prodejní tarify byly i pod úrovní variabilních nákladů.

Bazala žaluje za pomluvu

ČD Cargo loni hospodařilo se ztrátou před zdaněním 378 milionů korun. Výsledek znamená meziroční propad o 850 milionů korun. Provozní výsledek před započtením odpisů byl kladný a činil 741 milionů korun. Ve srovnání s ostatními železničními nákladními dopravci si podle svého bývalého vedení české cargo vedlo nadprůměrně dobře.

Vedení Josefa Bazaly odvolaly mateřské České dráhy v červnu. Generální ředitel drah Petr Žaluda se stal následně terčem kritiky politiků, neboť své rozhodnutí nekonzultoval ani s tehdejším ministrem dopravy Gustavem Slamečkou.

Také Bazala už před několika týdny podal trestní oznámení na neznámého pachatele, který ho údajně pomlouvá a poškozuje jeho práva.