Značka Budweiser patří jednoznačně českobudějovickému pivovaru, tedy alespoň v celé EU. Soudní dvůr Evropské unie vynesl definitivní verdikt ve sporu českobudějovického pivovaru Budvar a amerického Anheuser-Busch o registraci značky "Budweiser" v EU.

Pivovar Anheuser-Busch si tímto verdiktem nemůže registrovat výraz Budweiser jako ochranou známku EU, řekl soud EU. Podpořil tak argumenty Budějovického Budvaru.

"Jelikož žádný z důvodů kasačního opravného prostředku není opodstatněný, soudní dvůr zamítá kasační opravný prostředek společnosti Anheuser-Busch v celém rozsahu," uvedl tribunál v prohlášení.

Soud také připomněl, že OHIM zamítl přihlášku k zápisu ochranné známky americké společnosti z důvodu, že přihlašovaná známka byla totožná se starší známkou českobudějovické firmy.

Celý spor se táhne již více než deset let, tedy od doby, kdy společnost ze Spojených států požádala o registraci u Úřadu pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM). Ten ovšem podpořil námitky českobudějovického výrobce piva a značku "Budweiser" pro piva a další alkoholické a nealkoholické nápoje nezaregistroval.

Americká společnost se poté obrátila se žalobou k druhému nejvyššímu soudu v evropské sedmadvacítce, kde ovšem v březnu loňského roku neuspěla. "Právo na obchodní užívání výrazu Budweiseru pro pivo již totiž bylo přiznáno v Německu a Rakousku českému pivovaru Budějovický Budvar," vysvětlil soud tehdejší verdikt.

Definitivní verdikt

Rozhodnutí soudního dvora definitivně ukončuje celý spor v EU, protože jde o odvolání Anheuser-Busch. Pokud by soud dal za pravdu odvolávajícímu se Anheuseru, znamenalo by to, že v některých členských státech unie by oba podniky začaly užívat stejnou známku, což by mohlo odstartovat novou vlnu sporů.

Pivovar v Budějovicích, který němečtí přistěhovalci pojmenovali Budweiser, byl založen v roce 1895. Americký Anheuser-Busch ale zavedl svoji vlastní americkou značku Budweiser v roce 1876.

Oba pivovary bojují o značku Budweiser a její různé obměny již více než 100 let. Většina sporů ale spadá do nedávných let, kdy Budvar zvýšil export.

Loni Budvar zvýšil zisk

Českobudějovický Budvar loni zvýšil svůj zisk před zdaněním meziročně o dvě pětiny na 298,6 milionu korun. Čtyřce mezi tuzemskými pivovary rostly i tržby - o 1,2 procenta na 2,4 miliardy korun.

Minulý rok zaznamenal pokles výroby celý pivovarnický sektor. "Celkové objemy prodejů klesly o šest procent a z toho logicky poklesly i tržby. Na pozadí těchto výsledků si náš pivovar vedl dobře, protože přestože jsme zaznamenali pokles prodejů o 2,8 procenta na 1,2 milionu hektolitrů, tak se naše tržby zvýšily," řekl ředitel pivovaru Jiří Boček. 

Budvar vyváží 45 procent své produkce do zahraničí, to je nejvíc mezi českými pivovary. Jeho podíl na českém exportu vzrostl z 15,7 na 19,1 procenta. Export (celkem do 58 zemí) meziročně poklesl o 0,3 procenta, to považují představitelé podniku v době ekonomické krize za úspěch. Globální spotřeba piva stagnovala, v západní Evropě klesla o 2,5 procenta a ve východní o sedm procent. Pivovar ale posílil také podíl na české výrobě ze 6,6 na 7,1 procenta.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru