Bývalé vedení ČD Cargo poškozovalo firmu zadáváním zakázek, ze kterých plynula ztráta řádově až v desítkách procent. S odvoláním na výsledky mimořádného auditu to uvedl ministr dopravy Vít Bárta. Bárta proto v pondělí podá trestní oznámení na bývalého ředitele carga Josefa Bazalu.

"Letos hrozí ČD Cargo ztráta, která je způsobena tím, že management domlouval zakázky nejen bez zisku, ale dokonce pod svými vlastními náklady." Podle Bárty je nyní otázka, zda šlo o manažerské pochybení nebo dokonce záměr.

"Auditorská společnost KPMG konstatuje, že v ČD Cargo docházelo k řadě závažných kroků, které poškozovaly ČD Cargo," uvedl Bárta. Podle něj nelze garantovat, že firma skončí letošní hospodaření v zisku. To je prý dáno právě tím, že řadu zakázek si podnik domluvil pod cenou vlastních nákladů. Policie by to proto měla podle ministra prošetřit.

Bazala však znovu jakékoli obvinění odmítl. "Žádné slevy jsme žádným firmám nedávali. Každý případ se kalkuloval samostatně. Někdy pod úplné vlastní náklady, ale vždy nad variabilní náklady. Jiné obchody byly ziskové. Například přepravci v Německu měli mnohem větší ztráty, přes polovinu obchodů museli dělat pod vlastní náklady," řekl Bazala serveru iHNed.cz.

Bárta rovněž považuje za nutné znovu obměnit vedení firmy. Jediným akcionářem ČD Cargo jsou České dráhy. Předchozí šéf Bazala byl společně s dalšími členy představenstva Žaludou odvolán kvůli údajnému komplikování průběhu auditu a špatným výsledkům. Ztráta firmy loni dosáhla 378 milionů korun.

"K Bazalovu odvolání jsem přistupoval s velkou nedůvěrou," prohlásil dnes nový ministr. Audit ale podle něj ukázal, že zřejmě bylo oprávněné v Cargu docházelo k řadě závažných kroků, které tuto společnost poškozovaly.

Slevy pro vyvolené

Jak dříve napsaly HN ztrátový státní podnik zvýhodňoval některé ze svých zákazníků. HN zjistily podezření u přepravy obilí, další případy zkoumá audit. Bez zjevných pravidel totiž rozdávalo vedení ČD Cargo několika desítkám firem slevy.

Podle dostupných informací často slevy dosahovaly až desítky procent pro soukromé speditérské firmy. A to dokonce v komoditách, které zažívaly v uplynulém období zlaté časy.

"Podezřelé akční ceny a slevy jsou také indiciemi, jež mě vedly k tomu, aby v dceřiné firmě ČD Cargo proběhl forenzní audit," řekl HN šéf Českých drah Petr Žaluda. Ten právě kvůli podezřelým indiciím z čela Carga v červnu odvolal generálního ředitele Josefa Bazalu.

Jak ukazují shromážděné informace, výrazné slevy se rozdávaly i při přepravě potravin a zemědělských výrobků. A to navzdory tomu, že objem převáženého zboží rostl. "V přepravě obilí se nižší cenou bojovalo proti soukromým přepravcům, Labi a kamionům," snaží se pochybnou ekonomickou politiku vysvětlit Oldřich Sládek, vedoucí oddělení komodit chemie a potravin ČD Cargo.

Jenže podle informací HN mířily největší slevy jen k vybraným firmám, například k velmi mladé společnosti Spedica. A to přesto, že si ostatní spediční firmy na nejasná pravidla hry stěžovaly už v minulosti.

Prověrka čeká i smlouvy s jinými

Bárta chce také prověřit všechny smlouvy ministerstva dopravy a závazky z nich plynoucí. Řada smluv je podle něj nemravných, jako příklad uvedl ministr kontrakt se společností Kapsch, která provozuje tuzemský mýtný systém. "Za právní služby budeme utrácet velké peníze," uvedl ministr, který jinak nařídil ve svém resortu důsledné šetření.

Podle něj je zřejmé, že smlouva s Kapschem je podezřelá. Kapsch získal před lety zakázku na výstavbu a provoz mýtného systému, celkem za 22 miliard korun, různé dodatky uzavřené později mu však zajišťují další příjmy. "V tomto resortu nebude zakázka, na kterou bych se důkladně nepodíval," řekl Bárta.

Ministr v současnosti zastavil všechny tendry svého úřadu a podřízených organizací, vyjma nákupu soli na zimu a traktorů pro zimní údržbu. Ministr oba tendry nechal prověřit a například sůl se bude tentokrát nakupovat prostřednictvím internetové aukce.

Podle Bárty je řada zakázek ministerstva netransparentní, ministr rovněž uvedl, že je pod tlakem lobbistů. "Vyskytují se zde lidé, kteří mají tendenci ovlivňovat tendry i mojí osobu," podělil se ministr o první zkušenosti s vlastním úřadem. Jako příklad jmenoval podnikatele Iva Rittiga.