Movano, které jsem dostal já, bylo ve skříňové verzi L2H2, tedy střední výška („pouhých“ dva a půl metru) a druhá nejkratší verze o délce přesně 5548 milimetrů, která momentálně tvoří základ nabídky na českém trhu. A ještě jedna drobnost mi udělala radost hned poté, co jsem se přes schůdek vyšplhal do kabiny. Zadní dveře nákladového prostoru byly prosklené. Couvání bylo hned jednodušší (ale na parkovací místo v ulici jsem se stejně nevešel).

Návrháři Movana neměli lehký úkol. Auto je totiž stavěné jako sesterský model Renaultu Master (v našem testu se objeví na podzim), a tak jej museli dostatečně odlišit, aniž by se zároveň vzepřeli požadavkům na unifikaci dílů. Odvedli docela dobrou práci: zepředu si vozy rozhodně nespletete, především díky kapotě, která je u Movana uprostřed ozdobená švem, a mohutnému logu značky zapuštěnému do stříbrné lišty. Mimochodem, větší blesk v kruhu u žádného Opelu nenajdete, tenhle má průměr osmnáct centimetrů.

Zboku a zezadu se už Movano a Master liší jen značkou a označením modelu. I tak se ale dá říct, že ve třídě dodávek patří k tomu pohlednějšímu, co můžeme na silnici spatřit. Mimo jiné tomu napomáhá i výběr deseti barev karoserie, z nichž například žlutou nebo oranžovou jen těžko přehlédnete.

Když se posadíte dovnitř a rozhlédnete se po členité palubní desce, první, co vás upoutá, je počet odkládacích prostor. Je úplně jedno, co s sebou máte. Dveřní kapsy mají vymezený prolis na dvoulitrovou láhev, schránky okolo řidiče pojmou telefony, klíče, kelímky nebo jídlo, nad čelním sklem je police pro objemnější předměty a další prostory jsou pod sedáky. Pravý spolujezdec (kabina je totiž třímístná) má před sebou jednu otevřenou schránku nahoře a uzavíratelný box dole. Rozhodně dostatečné množství na to, abyste rychle zapomněli, kam jste co dali. Část plastů je měkčená a při jízdě tu nic nepovrzává ani nepraská.

Přístrojová deska je jednoduchá, ale maximálně přehledná, jen dvouřádkový displej palubního počítače působí trochu zastarale. Příplatková navigace TomTom se nachází u vnitřního zrcátka v natáčecím boxu, který zobrazuje i údaje z rádia, a odnímatelné dálkové ovládání se k ní připojuje přes rozhraní Bluetooth. K funkci nelze mít výhrady, avšak o uchycení to neplatí. V dnešní době, kdy je vloupání se do auta otázkou desítek vteřin, by bylo rozhodně lepší modul navigace upevnit jinak než na chatrný otočný kloub. Takhle za něj stačí pořádně trhnout a nenechavci mají snadno vyděláno. Chtělo by to buď zabudovat napevno, nebo jej udělat vyjímací. A příliš ergonomické není ani tlačítko varovných světel ve stropní konzole.

Užitkovému charakteru vozu svědčí různé pomůcky, například výsuvný klips nad ovládáním klimatizace, kam je možné umístit dodací listy nebo jiné dokumenty. Pokud řidič jede sám nebo s jedním parťákem, opěrák prostředního sedadla lze sklopit a na něm je příplatkový natáčecí stolek např. na notebook. Sklopné sedadlo má ještě jednu podstatnou výhodu: ve vzpřímené poloze opěrka hlavy naprosto přesně zaclání výhled z vnitřního zrcátka. Řidičům verzí bez zadního prosklení to samozřejmě může být jedno.

Vnější zrcátka s integrovanými blikači jsou dvojitá a prostor kolem vozu pokrývají díky své velikosti naprosto dostatečně. Spodní pevná část jistí výhled okolo zadního nárazníku, což je při couvání neocenitelné plus. Klasickým problémem vozů s prosklenými křídlovými dveřmi je skutečnost, že na rovné silnici některá auta jedoucí přímo za vámi ve vnitřním zrcátku prostě nevidíte, jelikož je zakrývá středový rám křídel dveří. U Movana to takový problém není, auta jsou zakrytá ve vzdálenosti asi 100 metrů za vámi.

Ještě k sedačkám: Opel si velmi považuje toho, že se jim povedlo přiblížit sezení osobním autům. Docílili toho vyboulením ocelové přepážky mezi kabinou a nákladovým prostorem v horní části, takže sedadla je možné naklopit až o patnáct stupňů. Boční vedení je jen naznačené, ale opěrky pro předloktí vás v zatáčkách v nejhorším případě podrží. Posez je tedy méně autobusový než u konkurence a ani na dlouhých cestách nejste rozlámaní.

Bezpečnosti na palubě napomáhá standardně montovaný airbag řidiče, tříbodové pásy na všech sedadlech a systém ABS, lze si dokoupit airbag spolujezdce a boční airbagy, u verzí s předním náhonem i ESP, zadokolky jej mají v základu.

Výkon? Krouťák!

Jedním z úkolů při navrhování nového Movana byla maximální modularita. V praxi to znamená, že si nemusíte lámat hlavu s výběrem různých motorů. K dispozici je jeden turbodiesel od Renaultu o objemu 2,3 litru, zato ve třech naladěních: 74 kW/100 k, 92 kW/125 k a 107 kW/143 k. Testovaný kus byl poháněn nejslabší stokoňovou jednotkou, která je dostupná pouze s náhonem na přední kola, což ji směřuje spíše do městského a příměstského provozu. Točivý moment činí velmi slušných 285 Nm v dostatečném rozsahu od 1250 do 2000 otáček.

 

Při jízdě s málo naloženým automobilem jde o naprosto dostačující jednotku. Ve městě ani na okreskách nebude brzdit provoz a bohatá zásoba newtonmetrů se stará o bezpečné předjíždění. Něco jiného jsou dálnice – už jen kvůli maximální rychlosti 134 km/h je jasné, že výlety do levého pruhu musí být dobře plánované. Ve vysokých rychlostech se navíc negativně projevuje vyšší stavba automobilu a hluk od odvalujících se kol. Motor je odhlučněn slušně, ale i v této kategorii jsou lepší kandidáti.

Také těžké náklady znamenají jen slabou dynamiku a zájemci přepravující zboží o vysoké hmotnosti by měli sáhnout po silnějším motoru. Větší zatížení zadní nápravy odpružené listovými pery má však pozitivní vliv na jízdní vlastnosti, auto je jistější a na nerovnostech neodskakuje. Zároveň je nutné říct, že auto je celkově stabilní a na boční vítr nijak přehnaně nereaguje, jeho jediným protivníkem jsou série krátkých nerovností v rychlém sledu. Ano, jistě jste pochopili, že na dálnici D1 se Movanu vůbec, ale vůbec nelíbí. Ale komu vlastně ano, že...

Ať už se rozhodnete pro jakoukoli verzi, v základu je vždy spojená s šestistupňovou manuální převodovkou. Ta má řadicí páku s oválnou hlavicí a příjemně krátkým, joystickovým chodem, je poměrně přesná, ale při řazení trpí hrubším přechodem přes středovou polohu. Měl jsem možnost krátce projet i verzi se zadním náhonem, u které byl chod řazení o poznání tužší, nicméně právě převodovkou Movano prozrazuje své francouzské kořeny asi nejvíce. Ostatně podobnou nectností, totiž tužším chodem, se vyznačuje i spojkový pedál. U Movana se asi s emancipací řidiček nijak zvlášť nepočítalo. Zato řízení je velmi přesné a řidič má k dispozici dostatek údajů od předních kol, aniž by s volantem nějak výrazněji tahal nadbytek točivého momentu na poháněné přední ose.

Žádný otesánek

Spotřeba paliva byla dalším z klíčových faktorů při konstrukci vozu a hlavním prvkem, který ji pomáhá snižovat, je indikátor řazení na přístrojové desce, který pomocí dvou ikonek s řadicí pákou nabádá k přeřazení nebo podřazení. Zpravidla, pokud nejedete do velkého stoupání, se snaží držet otáčky pod šestnácti sty, což je ostatně rozumná hodnota – přes dva tisíce se otáčkoměr podívá jen na dálnici, při rozjezdech nebo v kopcích. Opel udává pro verzi L2H2 s předním náhonem kombinovaný údaj rovných 8 litrů na 100 kilometrů. S kapacitou nádrže osmdesát litrů tak teoretický dojezd přesáhne 900 kilometrů, za příplatek je možná i nádrž o objemu 105 litrů.

Testovaný vůz byl zánovní, měl najeto sotva dva tisíce kilometrů, takže spotřebou neoslňoval. Zpočátku mě děsil hodnotami kolem dvanáctky, ty byly ale dané velkým podílem městského provozu a mou potřebou se s autem více sžít. Sedm set kilometrů dálnic, okresek i městských silnic nakonec Movano zakončilo s údajem 9,4 litru na 100 kilometrů, což je, myslím si, velmi pěkná hodnota. Je však třeba jedním dechem dodat, že auto bylo po celou dobu jen minimálně zatížené.

A zatížení je něco, s čím právě budoucí majitelé počítají. Počítat objem nákladového prostoru na litry je u tohoto typu vozu scestné. I nejmenší Movano L1H1 převeze ve skříni osm krychlových metrů nákladu, testovaná verze disponovala objemem 10,8 m3 a povoleným maximálním zatížením 1610 kilogramů, rekordmanem je pak verze L4H3 o maximálním objemu 17 m3. Vyzkoušet takovou zátěž je nad síly naší redakce (leda bychom do něj naložili malý Smart), váš redaktor je však spokojen s tím, že auto bez potíží pojmulo dvě kola a víkendové vybavení pro dvě osoby, přičemž uvnitř stále ještě zůstalo dost místa na spaní. Pro uchycení pohyblivého nákladu Movano disponuje dostatkem úchytných ok v podlaze i na stěnách. Také přepážka za kabinou byla záměrně vylisována ze zpevněné oceli, aby při prudkém zpomalení odolala případnému posunuvšímu se nákladu.

Zadní dveře mají za příplatek možnost otevírání o (skoro) 270 stupňů, slovo skoro tady znamená, že pravé křídlo dveří při maximálním otevření zároveň nechává prostor pro otevření posuvných bočních dveří. Jedním z argumentů Opelu je, že kromě nejmenší verze mají všechna Movana šířku otvoru bočních dveří 1270 mm, což umožňuje pohodlné naložení europalety.

Verdikt

Opel zatím nezveřejnil ceny všech provedení, nyní známe základní cenu verze L2H2 s motorem 92 kW/125 k, která činí 551 900 Kč bez DPH, testovaná slabší verze by měla být levnější o zhruba patnáct tisíc.

S novým Movanem udělal Opel další pořádný krok v oblasti jízdního komfortu užitkových vozů. Není to samozřejmě auto pro potřeby běžného řidiče, ale podnikatele a firmy uspokojí slušnými jízdními i přepravními vlastnostmi při dobré spotřebě a nižších provozních nákladech. A pro testovacího řidiče byla zkušenost s rozhledem ze dvou metrů také přínosná. Najednou jsou ta obří SUV nějaká menší...

Plusy: vnitřní prostor, dobrý přehled kolem vozu, přesné řízení, odkládací prostory
Mínusy: tužší řazení a spojka, chatrné uchycení navigace, odskakování na příčných nerovnostech

Základní cena L2H2 125k FWD: 551 900 Kč bez DPH
Cena L2H2 100k FWD: bude známá později

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 2298 cm3
Výkon: 74 kW/100 k při 3500 ot./min
Točivý moment: 285 Nm při 1250-2000 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 134 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: neudáno
Délka x šířka x výška: 5548 mm x 2070 mm x 2500 mm
Rozvor: 3682 mm
Objem nákl. prostoru: 10,8 m3
Pohotovostní hmotnost: 1890 kg
Spotřeba (město/mimo město/kombinace): 9,5 l / 7,1 l / 8,0 l
Spotřeba v testu: 9,4 l