Aerolinky a státní úřady si u vystavovatelů na aerosalonu v Farnborough objednaly letadla a techniku za zhruba 47 miliard dolarů (více než 917 miliard korun), což čekal málokdo.

Zakázky za přibližně 29 miliard dolarů připadají na komerční sektor, zbytek si pro potřeby svých armád objednaly státní úřady. Navíc právě u armádních zakázek letos bylo dobře vidět, jak roste vliv mladých tržních ekonomik a jak některé z nich v této oblasti rychle dohánějí Západ. Dost významnou roli však tentokrát hraje fakt, že špatný stav veřejných financí donutil řadu vyspělých zemí šetřit.

"Vidět zakázky za více než 47 miliard dolarů a úroveň těch transakcí na přehlídce svědčí o tom, že odvětví je odolné, pomáhá britskému i světovému obchodu a nakonec i významu samotného aerosalonu," řekl na závěr přehlídky předseda britské obchodní organizace AeroSpace, Defence and Security Ian Gordon.

 

Loňský rok vládlo zklamání

Přehlídka letecké techniky ve Farnborough je nejprestižnější událostí svého druhu na světě. Koná se jednou za dva roky a střídá se s podobnou událostí v Le Bourget u Paříže. Letošní ročník byl ale významný tím, že se konal v době, kdy podle všeho odeznívá globální krize. Loňský rok naprosto zklamal, zakázky totiž dosáhly jen sedmi miliard dolarů.

Rekordní byl předchozí ročník, který se konal v roce 2008, tedy těsně před nástupem krize. Tehdy si aerolinky a státní úřady objednaly stroje za 88,7 miliardy dolarů (asi 1,7 bilionu korun). Nikdo sice nečekal, že letošní objem zakázek se významněji přiblíží rekordu, výsledek ale podle analytiků ukazuje, že sektor má nejhorší za sebou.

"Tento aerosalon potvrzuje, že trvá trend oživení, který v letecké dopravě pozorujeme v celém světě už pár měsíců," podotkl šéf společnosti Airbus Tom Enders. Podobně hodnotí vyhlídky odvětví na nadcházející období i zástupci dalších firem.

"Jsem rád, že ekonomiky v celém světě jdou teď správným směrem. Myslím, že všichni víme, že Evropa asi zápasí trochu víc než Spojené státy a oba mají větší problémy než zbytek světa, správným směrem jdou ale všechny ty země," řekl šéf kanadské společnosti Bombardier Gary Scott.
Bombardier se zaměřuje na menší letadla, na rozdíl od společností Airbus a Boeing, které ovládají trh největších dopravních letadel. Z civilních letadel k sobě největší pozornost poutal nový Boeing 787 Dreamliner, s jehož pomocí chce Boeing konkurovat většímu letounu A380 Airbus. Z letadel pro armádní účely se návštěvníci akce podle očekávání zastavovali hlavně u modelu Airbus A400M.

Rusko a Blízký východ

Zakázky letos hodně zadávaly firmy z Ruska a zemí Blízkého východu, akci ale nevynechaly ani čínské podniky. Tak trochu kuriozitou, i když z pohledu výrobců letadel určitě vítanou, byla zakázka britského podnikatele Richarda Bransona. Ten své 60. narozeniny oslavil stylově - nadělil si 60 letadel Airbus v katalogové ceně asi 3,3 miliardy dolarů (přes 64 miliard Kč). Díky nim zdvojnásobí flotilu své americké letecké společnosti Virgin America.

Zájem ale nebyl pouze o letadla, nýbrž také o nové technologie. Jednu z nich představila americká zbrojovka Raytheon. Její technologie Scorpion je založena na senzorech zabudovaných v přilbě a měla by zvýšit akceschopnost pilotů bojových letadel. Spočívá v tom, že když se pilot podívá určitým směrem a spatří nepřátelský cíl, senzor v přilbě data bleskově přenese na přístroje v kokpitu, a umožní tak pilotovi okamžitě pálit, aniž by nejprve musel nasměrovat letadlo.

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) odhaduje, že se aerolinky letos vrátí k zisku, který by v úhrnu mohl činit 2,5 miliardy dolarů. To sice není žádná sláva proti tomu, jakého zisku dosahovaly před krizí, v každém případě je to lepší výsledek než loni, kdy sektor vykázal ztrátu 9,4 miliardy dolarů. O zlepšení se letos postará hlavně Asie a Severní Amerika, naopak Evropa bude zaostávat. IATA ještě na konci loňského roku odhadovala, že aerolinky zůstanou ve ztrátě i letos.