Největší světový výrobce nealkoholických nápojů, americká společnost Coca-Cola, ve druhém čtvrtletí meziročně zvýšil zisk o 16 procent na 2,37 miliardy dolarů (asi 46,5 miliardy Kč). O pět procent na 8,67 miliardy dolarů se zvýšily i tržby, kterým pomohl růst prodeje na všech trzích s výjimkou Evropy.

V Číně a Indii pijí koly více, Evropané šetří

Celkový objem nápojů, které firma prodává, se v celém světě zvýšil o pět procent. Nejlépe si nadále vedly trhy mimo Spojené státy, naopak americký trh zaznamenal slabší růst. Coca-Cola i její rival PepsiCo hledají odbyt v zemích, jako je Indie a Čína, které vykazují silný růst a kde se i rychleji zvyšují platy.

Ve vyspělých zemích jako jsou Spojené státy a Evropa se Coca-Cole nevede tak dobře, protože lidé kvůli hospodářským problémům stále dbají na to, aby moc neutráceli. Například v Evropě se kvůli tomu objem prodeje zhruba o jedno procento snížil.

Zdravější spotřebitel

Coca-Cola také uvedla, že lidé postupně mění spotřebitelské návyky a víc nakupují šťávy, čaje a balenou vodu. Vede je k tomu prý snaha více dbát o zdraví.

Zisk na akcii činil 1,02 USD a zvýšil se z předchozích 88 centů před rokem. Pokud by se ale nebraly v úvahu jednorázové položky v souvislosti s restrukturalizací, zisk na akcii by činil 1,06 USD. To je lepší výsledek, než čekali analytici. Ti v anketě agentury Reuters počítali se ziskem 1,03 USD na akcii. U tržeb čekali 8,7 miliardy dolarů, takže u tohoto ukazatele výsledek analytiky trochu zklamal.

Objem prodeje limonád se během čtvrtletí zvýšil o tři procenta. Prodej šťáv a dalších nápojů se zvýšil o deset procent. Výhled na nejbližší období Coca-Cola nechala beze změn. Uvedla však, že zůstává opatrná, co se splnění stanovených cílů týče.

Tržby Pepsi vystřelily o 40 procent

Americkému výrobci nealkoholických nápojů PepsiCo Inc., klesl ve druhém čtvrtletí letošního roku čistý zisk o tři procenta na 1,6 miliardy USD (31,5 miliardy Kč). Pokles způsobil nepříznivý vývoj směnných kurzů, tržby naopak díky převzetí stáčíren a plníren v Severní Americe a zlepšení prodeje občerstvení v zahraničí prudce vzrostly.

Tržby výrobce Pepsi-Coly, džusů Tropicana či sportovních nápojů Gatorade stouply o 40 procent na 14,8 miliardy USD. Bez mimořádných položek zisk na akcii činil 1,09 dolaru a byl tak téměř v souladu s odhady analytiků. Analytici dotazovaní agenturou Reuters očekávali v průměru zisk 1,08 dolaru na akcii při tržbách 14,41 miliardy USD.

Objem prodeje nápojů v Severní Americe stoupl o 13 procent. Bez zahrnutí nové distribuční dohody s firmou Dr Pepper Snapple Group však klesl o procento. Prodej nápojů se zvýšil i v Evropě, hlavně díky Turecku, Rusku, Španělsku a Británii. V Číně prodej stagnoval, avšak stoupl v Indii, Pákistánu a Egyptě.

PepsiCo pomohla severoamerická akvizice

PepsiCo těží z převzetí svých dvou hlavních severoamerických stáčíren a plníren, které dokončila v prvním čtvrtletí. PepsiCo transakcí za celkem 7,8 miliardy dolarů získala větší kontrolu nad distribucí svých produktů v Severní Americe. Akvizice by firmě měla přinést do roku 2012 roční úspory v hodnotě 400 milionů dolarů.

Za celý rok společnost očekává růst zisku na akcii při konstantních směnných kurzech o 11 procent až 13 procent, napsaly agentury AP a Reuters.