Suché a horké léto už zastavilo i lodní dopravu na dolním toku Labe. V kritickém úseku mezi Ústím nad Labem a Děčínem totiž klesl vodní stav pod 150 centimetrů, což je nejnižší hranice pro smysluplnou dopravu po řece. Potvrdil to ředitel dolní části Povodí Labe Jindřich Zídek. Ještě se omezeně jezdí od Děčína do Německa, i tam je ale zastavení plavby údajně otázkou času.

Pokud je v Ústí nad Labem pod zdymadly 150 centimetrů, mohou na řeknu jen ty lodě, které mají ponor do 90 centimetrů. "A to nejsou z nákladní dopravy prakticky žádné, i remorkéry mají větší ponor. O naložených lodích ani nemluvě," řekl Zídek. Předpisy o maximálním ponoru platí dlouhodobě, při plavbě proti proudu jsou navíc ještě přísnější.

Ve čtvrtek ráno klesl v Ústí nad Labem stav už na 137 centimetrů a pod železničním mostem se odhaluje stále větší část říčního dna. Prognóza Českého hydrometeorologického ústavu předpokládá, že v pátek by výška hladiny Labe pod Střekovem mohla klesnout až na 125 centimetrů.

Jen o málo lepší situace je v úseku od Děčína do Německa, kde jsou nároky na ponor o něco menší a menší lodě tam stále ještě mohou jezdit. Nad ústeckými zdymadly je stále stav kolem 200 centimetrů, který lodní dopravu umožňuje.

Pro dopravce tím začíná velký problém. "Je to katastrofa. Utlumení provozu je pro všechny velký problém, snad to nikoho nepoloží. Ale i tam, kde se ještě dá jezdit, už to je neekonomické. Za Děčínem jezdí naložení jen zčásti a stejně hoblují po dně řeky," řekl vedoucí ústeckého přístavu Jiří Pardubský.

 

V celém úseku od ústeckých zdymadel k hranicím se na řece ještě nákladní lodě občas objevují, ale už prý jde jen o poslední dojezdy lodí do přístavů. Kdo měl ještě v Čechách naloženo, uhání podle Zídka s opadávající vodou do Německa, a naopak se ještě do Čech vracejí alespoň prázdné lodě. Kvůli jedné z nich museli vodohospodáři ve čtvrtek dopoledne zvednout stav pod zdymadly alespoň na 140 centimetrů, jinak by se domů bezpečně nedostala.

Poměrně časté poklesy stavu řeky v problémovém úseku trápí rejdaře dlouhodobě. Bojují proto za stavbu kaskády jezů, proti tomu je ale velká část veřejnosti. Vadí jí jak likvidace původního rázu řeky, tak nivních biotopů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru