Počet registrací nových osobních aut v zemích Evropské unie se v červnu snížil o 6,9 procenta na 1,34 milionu vozů. Prodej byl nižší již třetí měsíc za sebou. Za poklesem stojí slábnoucí vliv šrotovného v regionu. Nejvyšší propad z předních ekonomik zaznamenaly Německo a Itálie, z automobilek Fiat, Ford a Toyota. Za šest měsíců roku však prodej mírně stoupl o 0,2 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo evropské sdružení výrobců automobilů ACEA.

Celosvětová poptávka po automobilech byla těžce zasažena světovou hospodářskou a finanční krizí. Velká část evropských zemí se proto rozhodla podpořit prodej zavedením šrotovného. Tyto programy již ale v některých státech skončily a v dalších jsou postupně utlumovány.

Prodej aut v Německu v červnu klesl o 32,3 procenta a v Itálii o 19,1 procenta. Ve Francii byl počet registrací nižší o 1,3 procenta. Naopak v Británii se prodej zvýšil o 10,8 procenta a ve Španělsku o 25,6 procenta. Nejvyšší propad zaznamenalo Slovensko, a to o 40,6 procenta. Naopak nejvíce rostl prodej v Irsku, a to o 75,8 procenta. V Česku se prodej zvýšil o 13,8 procenta. Prodej v zemích EU bez Kypru a Malty a na Islandu, v Norsku a ve Švýcarsku se snížil o 6,2 procenta.

Za pololetí se počet registrací v EU ještě zvýšil, a to o 0,2 procenta na 7,29 milionu vozů. Z hlavních trhů se prodej snížil pouze v Německu, o 28,7 procenta. V Británii, Španělsku, Itálii i Francii naopak rostl. Nejhlubší propad prodeje o 43,8 procenta zaznamenalo Maďarsko, naopak nejvyšší růst o 57,7 procenta vykázalo Portugalsko.


Z předních automobilek si v červnu nejhůře vedl Fiat, který je silně závislý na domácím trhu a na malých vozech, jejichž prodej rostl v minulých měsících díky šrotovnému. Prodej samotné značky Fiat se snížil o 21 procent a značky Lancia o 28,3 procenta. Prodej Fordu klesl o téměř pětinu a Toyoty o 15 procent. Poptávku po vozech Toyoty zřejmě stále ovlivňují obavy o bezpečnost jejích vozů po masivním svolání aut k opravě na počátku roku.

 

Největší evropské automobilce Volkswagen klesl prodej v červnu o 8,9 procenta. Hlavní podíl na tom měla španělská divize Seat, jejíž prodej se propadl o 15,7 procenta. Prodej vozů Škoda se snížil o 7,8 procenta a značky Volkswagen o 8,5 procenta.

Naopak se v červnu dařilo Renaultu a Opelu, divizi americké General Motors. Odbyt Renaultu zejména díky značce Dacia stoupl o 3,4 procenta a Opelu o 5,2 procenta, napsala agentura Reuters.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru