Za propadem tunelu Blanka může být podle společnosti Metrostav, která ho staví, lidské selhání při samotné výstavbě, nepřesnost projektu či skryté vniknutí vody do nadloží. Případně kombinace těchto příčin. V tiskové zprávě to uvedl mluvčí společnosti František Polák. Tunel se v úseku Brusnice propadl před týdnem, na zahradě ministerstva kultury v Praze 6.

Metrostav se dosud k možným příčinám propadu nevyjadřoval s tím, že záležitost šetří Český báňský úřad (ČBÚ) a policie. ČBÚ už minulý týden označil za hlavní možné příčiny chyby v dokumentaci a nedodržování technologie. Geologické příčiny označil jako méně pravděpodobné.

Podle Metrostavu se do nadloží mohla dostat voda, která skokově změnila jeho vlastnosti. Mohlo se jednat o vodu z neodvodněného parkoviště, mohla přitéct také prostřednictvím barokních opevňovacích staveb nebo jiných nezaznamenaných výkopů.

"Vedení společnosti v tuto chvíli připouští i to, že jedním ze spouštěcích mechanismů havárie mohlo být i případné lidské selhání při dodržování technologického postupu výstavby," uvedl ve zprávě Polák. Podle něj bude třeba prověřit i možnou nepřesnost v projektu, která by byla způsobena nějakou anomálií.

Metrostav se podle Poláka po zajištění místa propadu věnuje zkoumání příčin havárie. Podle jejich interního šetření jsou možné tři zmíněné příčiny i jejich vzájemná kombinace. Vedení společnosti se domnívá, že zjištění příčin závalu by mohl pomoci doplňující geologický průzkum, který Metrostav plánuje pomocí průzkumných štol z prostoru Prašného mostu.


Podle výrobně technického ředitele Metrostavu Ivana Hrdiny by likvidace havárie neměla mít vliv na konečný termín stavby. Metrostav je prý v úseku, který se propadl, v dvouapůlměsíčním předstihu proti plánovanému termínu.

Do dokončení ražeb v tomto úseku chybí v severním tunelu 130 metrů a v tunelu jižním 180 metrů. Metrostav nicméně už jednou termín dostavby posouval o více než třináct měsíců, na konec roku 2012.

Pražští radní dnes také schválili harmonogram úkolů, které navazují na propad tunelu. Do poloviny srpna chtějí například analýzu možného vypovězení smlouvy s Metrostavem a možného uplatnění sankcí vůči němu.

Primátor Bém uvedl, že sankce vůči Metrostavu by mohly být vyšší než limity pokut, které může Metrostavu udělit Český báňský úřad (ČBÚ). Dušan Havel z ČBÚ  uvedl, že může udělit pokutu až pět milionů korun.

Praha také požaduje po Metrostavu, aby do konce měsíce zajistil bezpečnost a trvalou průjezdnost tramvajové trati a všech komunikací v okolí propadu.

Ze schváleného harmonogramu rovněž vyplývá, že do 15. srpna by mělo vedení města dostat nezávislou analýzu dosavadního postupu prací, prověrku dosud vypracovaných geologických průzkumů a zprávu o kontrole geotechnického monitoringu. Po skončení vyšetřování ČBÚ chce rada získat komplexní zprávu o závěrech šetření.

Zástupci Metrostavu se dnes také omluvili za veškeré komplikace způsobené stavbou tunelu. Bém prohlášení uvítal, uvedl ale, že přišlo pozdě.

Rada se propadem zabývala už minulý pátek, nebyla ale spokojená s rozsahem informací, které jí Metrostav poskytl. Dnes dostala na stůl asi stostránkový dokument. "Dnešní materiál byl o něco lepší, ale měl určité mezery," poznamenal primátor.

Metrostav nemohl poskytnout část dokumentů, které má kvůli vyšetřování báňský úřad. Jednalo se o stavební deníky, technologické předpisy a provozní dokumentaci. Jejich kopie by město mělo dostat do čtvrtka.