Stále oblíbenější segment se tak začíná pomalu zaplňovat. A nejnovější přírustek v podobě Mitsubishi ASX má hned maximální ambice. Alespoň na českém trhu by chtěl ještě do konce letošního roku dosáhnout prvního místa, dozvěděl jsem se na tiskovce.

Mitsubishi ASX má štěstí, že vjíždí do ještě ne zcela zaplněného segmentu. Tam spolu zatím karty hrají Nissan Qashqai, Hyundai ix35, Kia Soul nebo Škoda Yeti. Až na prvního jmenovaného jde o relativně nové modely a tak má ASX slušné šance rychle zapadnout a nepotýkat se už se zavedenou konkurencí.

ASX na zákazníky nasadilo hned několik es. Prvním má být zřejmě vzhled, podle mého názoru by ale nemusel oslovit právě každého. Rozcapená čelní maska s chromovým rámem a zúžené očnice světlometů budou vaše děti budit ze spaní ještě dlouho. Hrůzostrašné představy vyvolává i série „smajlíků“, které v kampani k tomuto modelu automobilka představila. Brrrr! Na druhou stranu si tím může získat sympatie těch, kteří touží po skvělém Evu, ale nemají na něj buď peníze, nebo odvahu.

Živě si dokážu představit frontu tatínků, kteří se konečně můžou dostat k drsně vypadajícímu autu se sportovními ambicemi a zároveň uspokojit rodinné potřeby. Dobře k tomu přihrává i slogan "rodinný bodyguard". Když už nebude vaše manželka slyšet na tohle, pak tedy nevím...

Výhodná kombinace

Crossover tohoto typu umě kombinuje výhody SUV a MPV, takže se řidič může těšit na vyšší posaz za volantem a dobrý výhled. Kabina vozu je typické Mitsubishi s trochu ponurým designem, který ale vylepšují kvalitní materiály a celkově dobré zpracování. Prostoru je všude dost a rozené stěhováky potěší kufr o velikosti 442 litrů. Víc má jen Hyundai ix35 a Škoda Yeti, české zatoupení japonské značky už ale pracuje na úpravách, které by měly jeho objem ještě zvednout a posunout ho tak na druhé místo.

Mitsubishi ASX u nás startuje se třemi motory a možností volby mezi pohonem 4x2 nebo 4x4. Začíná se na jednotce 1.6 MIVEC s výkonem 117 koní. Sice jsem ji nezkoušel, ale trochu se obávám, že vzhledem ke svým parametrům by mohla hrát jen roli ceníkového základu. Vůz s ní stojí 429.900 korun a k dostání je pouze s předokolkou.

 

Mnohem zajímavěji zní naftová novinka s označením 1.8 DI-D začínající na 489.900 korunách s výkonem 116 koní (300 Nm) nebo na 599.900 korunách za verzi s výkonem 150 koní (také 300 Nm). Je určitě jasné, jaké auto jsme dostali ke krátkému svezení v okolí Prahy. Ano, to nejsilnější s pohonem 4x4 a 6stupňovou manuální převodovkou (automat přijde až o dost později).

Dobře se řídí

Tento motor je samozřejmě pro ASX ideální. Trochu se mi sice nelíbila jeho lenos v nižších otáčkách, od 2000, kdy přichází vrchol točivého momentu, ale zabere pořádně. Pokud si dobře nepohrajete s manuální převodovkou, může vás tak čas od času trápit tak zvaný tubrokick. Spotřebu sice nejde na kratší trati důkladně otestovat, ale tabulková hodnota kombinace čítající jen 5,7 litru nafty na 100 km zní hodně lákavě. No, uvidíme v redakčním testu.

Spokojenost musím vyjádřit i nad řízením, které je například oproti Hyundai ix35 o poznání citlivější a nepůsobí tolik „gumově“. Podvozek dobře filtruje rozbité české silnice a inženýrům se povedlo i slušně odhlučnit interiér vozu od okolního prostředí. Neruší ani nárazy od kol. Zkrátka, Mitsubishi ASX je ideální povoz pro domácí cesty a ani ve městě se s ním neztratí vaše manželka, protože se díky svým rozměrům vejde do běžného parkvacího místa.

Mitsubishi ASX vypadá zajímavě, dobře jezdí a může nabídnout slušný motor i pohon 4x4. Problémem by ale mohla být trochu vyšší cena u některých lépe vybavených modelů. Jsem zvědavý, jestli se naplní cíle PR oddělení a opravdu se do konce roku dočkáme ovládnutí segmentu.

ASX