Právě nyní řeší současný propad tunelu Blanka mimořádně rada hlavního města. Radní dostali na stůl zprávu společnosti Metrostav, která tunel staví. Není jasné, jestli vedení města už dnes rozhodne o případných sankcích nebo jiných opatřeních vůči stavebníkům.

Pražský magistrát už začal podnikat první kroky vedoucí k tomu, aby vyšachoval Metrostav z 21miliardové stavby. Právníci dostali od města podle informací HN dva úkoly. Jednak zjistit, zda může Praha žádat po Metrostavu sankce a zda je možné smlouvy s firmou vypovědět.

Důvodem je propad tunelu u budovy ministerstva kultury na Praze 6, po němž zůstal kráter o rozměrech 20 krát 35 metrů.

Hrozba se naplňuje

"Ty analýzy budou hotové přibližně za měsíc," potvrdil informaci ředitel odboru městského investora pražského magistrátu Jiří Toman. Dokumenty mají prozradit, za jakých podmínek Praha může od smlouvy odstoupit a zda to není pro město nevýhodné.

"Nechci to příliš komentovat, ale Praha je náš zákazník a na odstoupení od smlouvy právo jistě má. Je ale potřeba se rozhodovat, až bude dokončeno šetření Báňského úřadu," reaguje mluvčí Metrostavu František Polák.

Báňský úřad včera oznámil, že vyšetřování propadu tunelu Blanka bude trvat přibližně dva měsíce. Dokončení stavby se tak zřejmě posune do roku 2013.

Podle informací HN se kromě stopky pro Metrostav v tunelu Blanka rýsuje ještě jedna možnost. Magistrát bude žádat úpravu smluv, kde stanoví pro podnik jasné sankce. V úvahu připadá i to, že do stavby bude muset pustit další dodavatele.

První zpráva bez důvodu

Vedení pražské radnice se na Metrostav zlobí. Primátor Bém už kvůli propadu podal žalobu na neznámého pachatele. Město trvá i přes propady na tom, aby byla stavba dokončena v termínu.
Bém rovněž odmítl to, že by se kvůli propadu mohla stavba prodražit. Podle něj půjdou jakékoliv další náklady na účet Metrostavu.

Metrostav měl do včerejška lhůtu, aby podal magistrátu zprávu o tom, co se v tunelu Blanka seběhlo. Na úřad dorazila včera kolem čtvrté odpoledne. Text právě dnes slouží jako podklad pro jednání rady.

Radní se z něj ale ještě nedozvědí, proč se tunel propadl. Budou vědět, co předcházelo propadu, a že Metrostav včera lokalitu definitivně zasanoval 1570 kubíky betonu. Firma v dokumentu také navrhuje, jak dál ve stavbě pokračovat. Konkrétní nechtěli být včera ale ani zástupci Metrostavu, ani magistrát.

Proč se tunel propadl, není stále jisté. Podle jednoho z největších českých odborníků na ražbu tunelů profesora Jiřího Bartáka z ČVUT mohly být důvodem silné deště z posledních dní v kombinaci s nestabilním nadložím a navážkou, která vznikla přibližně před 300 lety u tereziánského opevnění, které je jen pár metrů od místa propadu.

Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, bude největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a také nejdelším městským tunelem v Evropě. Má být součástí severozápadní části městského okruhu.

Blankou se bude zabývat 10. srpna i sněmovní hospodářský výbor. Předseda výboru Milan Urban (ČSSD)  řekl, že výbor požádal o informace Český báňský úřad. Na jednání byl pozván předseda Českého báňského úřadu Ivo Pěgřímek.

"Hospodářský výbor požádal o aktuální zprávu související s havárií v tunelu Blanka a informaci, jak je zajištěna bezpečnost občanů na povrhu i pracovníků dodavatelské stavební společnosti," uvedl Urban. Je si prý vědom toho, že dodavatelsko-odběratelské vztahy sněmovně řešit nepřísluší.

Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun. Dvakrát se propadl již v roce 2008.