Státem ovládaný distributor pohonných hmot společnost Čepro se pouští do kontroverzního kroku. Oslovuje samotné pumpaře a pumpařské sítě s nabídkou přímých dodávek benzinu a nafty – obchází tak dosavadní řadu překupníků, kteří dosud mezi sklady Čepra a pumpaři fungují. Podle informací HN tímto způsobem vyjednává Čepro i s pumpaři, podezíranými z odběru daňově ošizeného paliva – například se sítí stanic Tank Ono.

Solidní obchodníci, kteří dnes dodávají pumpám řádně zdaněné palivo z Čepra, se teď bojí, že se státní firma bude v rámci sháňky po nových zákaznících podbízet cenou nižší, než za jakou pumpám dodávají dosavadní obchodníci. „Už jsem o tom slyšel. V takovém případě by to ale znamenalo válku mezi námi a Čeprem,“ říká anonymně jeden manažer jedné z „překupnické“ firmy s palivy z Čepra.

Informaci o přímých dohodách s pumpaři, kterou redakci potvrdil zdroj blízký těmto jednáním, generální ředitel Čepra Jiří Borovec neskrývá. „Je pravda, že oslovujeme přímo jednotlivé pumpaře. Když z trhu mizí nezdaněné palivo od pochybných dodavatelů, tak by to měla nahrazovat naše nabídka toho řádně zdaněného,“ říká Borovec.

Má to ale háček. Někteří nově oslovovaní zákazníci mají od Čepra skutečně dobrou cenovou nabídku. Patří k nim i Tank Ono, o kterém lidé z branže tvrdí (ovšem bez jediného důkazu), že nakupuje dosud daňově ošizený benzin a naftu za ceny, kterým ostatní nemohou konkurovat.

Tank Ono by ale mohlo i po řádně daněných dodávkách přímo od Čepra prodávat ve svých 25 pumpách po Čechách dál palivo za jedny z nejnižších cen v zemi. Dnes má ceny až o dvě koruny pod českým průměrem. Šéf Čepra ale popírá, že by jejich cena pro Tank Ono byla protekčně nižší. Spolumajitel Tank Ono Jiří Ondra tuto informaci nepopřel ani nevyvrátil. „To nebudu komentovat,“ uvedl pouze.

Řadu let už funguje systém tak, že benzin a naftu Čepra, po Unipetrolu druhého největšího velkoobchodníka v zemi, si přeprodává nejprve několik firem, a teprve až pak končí u pump. Palivo tak často i během jediného dne změní několikrát vlastníka, aniž by přitom opustilo daňový sklad v Čepru. A tedy, aniž by se do základu pro DPH počítala cena litru paliva s připočtenou víc než desetikorunovou spotřební daní. Toho využívala řada podvodníků, kteří v řetězci rychle se měnících vlastníků prodají zboží dál – už mimo sklad – bez zaplacení plné výše DPH. Ušetřené peníze se v tomto případě počítají na desítky milionů. A pumpař pak navíc nakupuje benzin a naftu za cenu o několik korun nižší, než za kolik se prodává při řádném účtování spotřební daně a DPH.

Tenhle proces se Čepro nedávno rozhodlo narušit – zakázalo od července všechny obchody v rámci svých daňových skladů. Dotkne se to všech obchodníků – i těch poctivých. Včetně Čepra, které tímto způsobem s benzinem a naftou ve svých daňových skladech také obchodovalo.

Čepro tak přichází o zákazníky, které se nyní snaží získat jinde. „Nemůže ale Tank Onu nabídnout cenu na úrovni současných podvodníků, to by samo muselo provést machinaci s daní. A poštvalo by proti sobě všechny seriózní obchodníky a nakonec i nového ministra průmyslu,“ soudí petrolejářský odborník a šéfredaktor Petrol magazínu Tomáš Mikšovský.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru