Elektronické mýtné pro osobní automobily od prvního ledna zcela jistě nebude, i přesto, že je to schváleno zákonem. V pondělí si nechal ministr dopravy Gustav Slamečka schválit vládou Jana Fischera zadání výroby dálničních známek i pro příští rok. Vláda tento návrh ministerstva dopravy schválila. Slamečka žádal podle svých slov o souhlas vládu, neboť zákon už se samolepkami nepočítá.

Již minulý týden Slamečka rozhodl, že jeho úřad nebude v přípravách zavedení takzvaných vinět pokračovat a rozhodnutí, co dál nechá až na novou vládu. Tvořící se koalice přitom zavedení tohoto způsobu platby mýtného odmítá.

Slamečka vyjmenoval čtyři hlavní důvody, které ho vedly k nevypsání zakázky na viněty. Prvním jsou rizika vyplývající ze znaleckých posudků, dále zužující se časový prostor pro implementaci vinět, potom rovněž nedávná výzva premiéra, aby resorty nevypisovaly tendry a jako poslední důvod uvedl Slamečka deklaraci vyjednávacích týmů budoucí trojkoalice i ČSSD, že by chtěly dříve schválený zákon změnit.

"Je třeba říci, že jako ministr dopravy jsem povinen ctít současnou zákonnou úpravu, která říká zavést viněty, ale bude muset dojít ke změně zákona. Na základě dříve vyřčených proklamací předpokládám, že se tak stane," dodal ministr. "Mohlo by se stát, že změna zákona by přišla pozdě a časová tíseň by  způsobila, že nebudou zpoplatněny komunikace. Tzn. dálnice by byly příští rok zdarma," uvedl Slamečka.

 Se státní tiskárnou cenin se proto ministr dohodl na maximálním posunu termínů pro tisk známek, po souhlasu vlády může alespoň objednat materiál. Jako důvod ministerstvo dopravy již dříve ministerstvo uvádí, jak skeptický postoj zastupců politických stran, které pravděpodobně usednou v příští vládě, tak názory právníků.

Rozhodnutí ministerstva dopravy a nyní i vlády prakticky znamená, že i příští rok si budou řidiči lepit na skla opět papírové dálniční známky. Při současném rozložení poslanecké sněmovny a prohlášeních zástupců politických stran, bude zákon, podle kterého měly být viněty od prvního ledna 2011 zavedeny, snadno zrušen.

Jiná možnost

Zástupci ministerstva dopravy předtím tvrdili, že nemají jinou možnost, než pracovat na přípravě zavedení vinět, protože tak jim to ukládá schválený zákon.

Praktičnost vinět ale zpochybňují odborníci. Konkrétně loni stát za dálniční známky zaplatil 206 milionů korun. Výnosy z dálničních nálepek pro auta do hmotnosti 3,5 tuny loni činily 2,9 miliardy korun.

Stát tak vydělal 2,7 miliardy. Pokud by platil odhad Ředitelství silnic a dálnic, podle kterého si viněty vyžádají roční náklady 1,6 miliardy korun, pak by se státní příjmy po zavedení vinět snížily nejméně o 1,4 miliardy korun ročně, což za šest let představuje ztrátu 8,4 miliardy korun.

Ministerstvo dopravy rovněž zvažovalo, že celou zakázku zadá přímo společnosti Kapsch, která český mýtný systém provozuje. Firma totiž pro úřád celý systém již testuje a podle informací médií měli řádově stovky tisíc vinět již připravených k distribuce.