Dvojice Galaxy / S-Max vstoupila na trh v roce 2006. V případě většího modelu Galaxy se jednalo o v pořadí už třetí generaci, sportovněji laděný S-Max se objevil vůbec poprvé. Za uplynulé čtyři roky se oba dva mohly těšit z nemalé přízně kupujících. Jenže konkurence nelenila a postupně sílila. Nastal tedy ten správný čas pro modernizaci.

Na úvod se ještě jednou vraťme do roku 2006. Spolu s příchodem třetí generace Galaxy, respektive s příchodem S-Maxu se poprvé zákazníci mohli seznámit s novým trendem německých designérů. Tahle dvojice totiž nastartovala takzvaný Ford Kinetic Design. Facelift na tom samozřejmě nic nezměnil, pouze tvář automobilů dále vylepšil.

V případě sportovněji laděného modelu S-Max byla pozměněna kapota, která dostala výraznější tvarování, nový je nárazník, mřížka chladiče je užší a objevily se také LED diody pro denní svícení. Ačkoliv mají většinu změn Galaxy i S-Max společnou, právě LED diody jsou jednou z věcí, kterou budete u většího bratra hledat marně. Aby byl výčet designových inovací na karoserii S-Maxu kompletní, musím doplnit nově tvarovaná zadní světla, chromované orámování oken a chromovanou lištu umístěnou na víku pátých dveří. Pro Galaxy platí to samé, kromě již zmíněných denních LED diod. Navíc na něm najdeme ještě chromované střešní ližiny.

Už odstupující provedení vypadalo k světu, takže se vlastně ani nemůžeme divit, že facelift nebyl nijak zásadní. Pouze byly zdůrazněny dynamické prvky karoserie. Takzvaně naživo vypadají oba dva více než dobře.

Lepší materiály, kvalitnější zpracování

Ani změny v interiéru nejsou nijak radikální. Objevily se kvalitnější materiály, dekory a lakování některých dílů. Důležitější jsou ovšem nové prvky výbavy. S-Max dostal vnitřní osvětlení z LED diod, na přání je možné dostat panoramatickou střechu, audiosystém o celkovém výkonu 265 W s reproduktory uprostřed palubní desky a zadní parkovací kameru. Ta je vcelku klasická, nabízí pomocné čáry obdobně, jako například Lexus. Má ale jednu čáru navíc, a sice tu, která znázorňuje osu automobilu, což se může hodit například při couvání k přívěsu.
 
Galaxy hraje více na praktickou stránku věci. Přepracována byla středová konzole a díky tomu mohlo dojít ke zvětšení schránky pod loketní opěrkou. Ve vyšších výbavách jsou dodávány také stropní odkládací prostory. Za zmínku stojí u obou automobilů ovladač ruční brzdy provedený ve stylu á-la letadlo, který se vytahuje nahoru. Celkově je interiér velice příjemný, některé verze mohou nabízet kombinaci kůže a Alcantary. Za těch pár kilometrů jsem odhalil pouze jednu nevýhodu, a sice displej multimediálního systému. Konkurence už nabízí graficky daleko čistší verze (dokonce i Hyundai je v tomto ohledu lepší) a trochu zmatené se jevilo ovládání klimatizace, kdy jsem neustále pátral po hodnotě teploty, kterou jsem si nastavil.

Sequential charge turbo injection

Zřejmě největší novinkou, která přišla spolu s faceliftem těchto dvou automobilů, jsou motory. Zajímavá je především jednotka 2.0 SCTi (sequential charge turbo injection). Jedná se o celohliníkový agregát vybavený turbem, přímým vstřikem paliva a variabilním časováním ventilů. Celkově poskytne 203 koní (300 Nm) a namířeno má také pod kapotu Mondea. S-Max s ním dokáže zdolat stovku za 8,5 s, Galaxy je o 0,3 s pomalejší, maximální rychlost je 221 km/h, respektive 217 km/h pro Galaxy.

 

První kilometry naznačily, že se jedná o hodně živou jednotku. Jak napovídají už samotné tabulkové údaje, poměrně velký vůz nemá problém ani s rychlejší jízdou. Uvidíme, co ukáže klasický test. Především jak velká bude spotřeba v reálném provozu. U vznětových motorů se nově objevila verze dvoulitrového TDCi nabízející 163 koní. Díky různým úpravám splňují všechny motorizace v nabídce normu EURO 5. 

Přichází PowerShift

Posledním důležitým bodem je přítomnost dvouspojkové automatické a šestistupňové převodovky. Ta debutovala v modelech Focus a C-Max už v roce 2008 a v současnosti se začne nabízet také ve spojení s Galaxy a S-Max. Konkrétně pro 2.0 SCTi bude dodávána sériově, pro dva nejsilnější diesely (140 k a 163 k) bude součástí příplatkové výbavy.

Krátká projížďka s S-Maxem vybaveným novým dvoulitrem a automatem Powershift toho příliš nenapověděla. Ale i tak mohu říci, že to je povedený pár. Motor je tichý, převodovka řadí hladce a díky dvojici spojek téměř okamžitě.

Galaxy a S-Max jsou nejen díky modernizaci velmi zajímavá rodinná auta. Nové motory udělají radost především zákazníkům, kteří chtějí svou rodinu přepravovat o něco rychleji. Chvályhodný je také ohled na životní prostředí. Nezbývá než dodat, že se těšíme na to, až nějaký ten faceliftový S-Max nebo Galaxy zavítá k nám do redakce.