Poté co, německá spolková vláda odmítla poskytnout státní pomoc ve formě záruk na úvěry, je šance, že by pomoci mohly přímo jednotlivé spolkové země, ve kterých závody automobilky stojí.

Čtyři německé spolkové země oznámily, že chtějí samostatně jednat s vedením firmy o možnostech alternativní pomoci. Ve čtvrtek to uvedli premiéři spolkových zemí Hesensko, Durynsko, Severní Porýní-Vestfálsko a Porýní-Falc po jednání s německou kancléřkou Angelou Merkelovou.

Jde tak o další fázi hledání pomoci pro krizí zasaženou automobilku, které tento týden odmítl ministr hospodářství Rainer Brüderle poskytnout státní záruky na úvěry v hodnotě přes miliardu eur (26 miliard korun), které žádal Opel po státu. "Jsem optimistický a věřím, že Opel může v budoucnu fungovat i bez vládní pomoci. Jsem přesvědčen, že GM má dostatek fondů," uvedl Brüderle ve středu.

O den později prohlásil k případné pomoci spolkových zemí, že neexistuje "nic, co by bránilo" státům nabídnout finanční pomocOpelu.

Další plány pomoci neznámé

Premiér Severního Porýní-Vestfálska ve čtvrtek Jürgen Rüttgers upozornil, že existuje řada možností a nástrojů, jak automobilce Opel pomoci. Neposkytl však žádné podrobnosti, napsala agentura DPA.

V dohodu se spolkovými zeměmi doufá i mateřský koncern General Motors, který neskrýval z negativního postoje vlády vůči pomoci zklamání. "GM je velmi zklamána tímto rozhodnutím po tak dlouhém procesu a poté, co jsme strávili množství času zodpovídáním mnoha a mnoha stovek otázek a přezkoumáváním u mnoha výborů," prohlásil ve středu šéf Opelu Nick Reilly.

Opel má v Německu kolem 24.000 zaměstnanců. Montuje v zemi modely Insignia, Astra a Corsa. Restrukturalizace Opelu v Evropě povede k zániku celkem 8300 pracovních míst. Opel má kromě Německa továrny rovněž v Británii, Španělsku, Rakousku a Polsku a v Evropě zaměstnává kolem 48.000 lidí.

Jiné země již pomoc přislíbily

GM požádala o pomoc i vlády dalších zemí, ve kterých má Opel továrny. Generální ředitel Opelu Nick Reilly ve středu uvedl, že Británie a Španělsko již vyjádřily zájem poskytnout Opelu garance a Polsko a Rakousko se k nim zřejmě brzy připojí.

Německá automobilka je součástí největší americké automobilky General Motors. Ta původně hodlala prodat divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Nakonec se ale rozhodla, že si německou divizi ponechá a provede její restrukturalizaci sama.

Toto rozhodnutí však rozzlobilo Německo, které dávalo přednost prodeji a bylo připraveno nabídnout finanční podporu novému majiteli.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru