Jak mění banky sazebníky

Česká spořitelna - ZDE (PDF)

Raiffeisenbank - ZDE (PDF)

mBanka - ZDE

Komer. banka - srovnání ZDE

Miliony lidí, kteří mají v tuzemsku účet u některé místních bank, čekají v brzké době změny v poplatcích, které si banky účtují za své služby. U řady z nich to znamená, že klient zaplatí na poplatcích více než předtím.

Změny již ohlásila většina tuzemských ústavů. V průběhu jara změnily svoje sazebníky Komerční banky a Raiffeisenbanky, dílčí změny tak provedla také Poštovní banka, která spustila svůj nový produkt Era.

Nejnověji ohlásily změny Česká spořitelna a ČSOB. A překvapivě zavádí poplatky také mBanka, která dosud platila za jakýsi vzor ve vstřícnosti ke klientům díky nevybírání žádných poplatků.

U Komerční banky s změní sazebník od 1. července, u Raiffeisenbanky od 7. července, ČSOB a mBank mění některé tarify od 1. srpna a Česká spořitelna od 1. září. Všechny instituce jsou povinny ze zákona informovat o svých změnách své klienty ve dvouměsíčním předstihu.

Banky se změnou poplatků snaží dohnat výpadky výnosů, které se zmenšují přísnějšími podmínkami půjček, kde se projevuje dopad ekonomické krize

Jaké jsou bankovní poplatky v Česku v porovnání s jinými zeměmi? Zneužívají banky "ochoty" svých klientů platit za téměř cokoli? Může něco dotlačit banky k tomu, aby své služby zlevnily?

Na tyto a další otázky odpovídal Patrik Nacher provozovatel serveru www.bankovnípoplatky.com

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jsem znechucen nenasytností českých bank, resp. jejich zahraničních vlastníků. Mám možnost využívat služeb některé banky zahraniční, která u nás nemá zastoupení? Jazyková bariéra není problém, mám na mysli cenové srovnání. Děkuji za odpověď
Patrik Nacher
Dobrý den, máte možnost využívat a například celá řada klientů, kteří bydlí v pohraničí, tak si otevřeli účet v Německu. Jedinou otázkou je administrativa při zřizování účtu, vše ostatní si pak klient už ovládá prakticky z domova.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jakou by jste doporučil banku potřebuji-li platit co možná nejméně za příchozí platby (tisíce/měs.) na účet. děkuji
Patrik Nacher
Dobrý den, tak těch bank, které nemají poplatek za příchozí platbu je více, např. mBank, Fio, Rajfka, Poštovka, UniCredit atd. Některé mají zdarma tyto transakce jen v rámci balíčků, takže tam zase zaplatíte paušál. Jde o to si to spočítat, jestli se vám to i poté vyplatí. Jinak na mých stránkách jsou srovnání, kde najdete, které banky tyto absurdní poplatky mají a které nikoliv. A zrovna tento poplatek je historicky prvním nejabsurdnějším bankovním poplatkem.
Čtenářský dotaz
Zdravím Vás, co způsobilo zdražení? Vznikly bankám nějaké nové náklady, že zdražují? Nebo jen pominul strach z levicové vlády, která by mohla sáhnout, v případě, že by byla u kormidla, po nějaké regulaci? Děkuji.
Patrik Nacher
Zdravím, nevím, samotného mě ta míra zdražení překvapila. Spíše to přičítám tlaku zahraničních vlastníků. Bankám se v ČR daří a klienti poplatky platí, tak proč je nezvýšit.... Na druhou stranu alespoň oceňuji, že banky ruší ty nejvíce kritizované poplatky a že ty změny třeba Česká spořitelna zveřejnila v přehledném formátu, takže klient v okamžiku ví, co ho čeká a může se svobodně rozhodnout, že už mu to nevyhovuje.
Čtenářský dotaz
Existuje v ČR banka, která letos/zatím zvýšení poplatků neavizovala/nebude realizovat? Děkuji!
Patrik Nacher
Pěkný den, tak zaregistroval jsem, že Fio, které se letos z družstevní záložny stane bankou, vydala včera zprávu, že neplánuje žádné zvyšování bankovních poplatků. Jinak změny v poplatkové politice bank lze i nadále očekávat.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, která banka na našem trhu je (bude od sprna) nejvýhodnější z hlediska vedení rodinného účtu, ze kterého je třeba provézt měsíčně zhruba deset plateb, včetně používání platební karty 2-5x měsíčně? Děkuji Vám za odpověď a přeji pěkný den. Renata
Patrik Nacher
Pěkný den, takhle z hlavy vám nejsem schopen zodpovědně provést výpočet na korunu, takže doporučuji využít unikátní kalkulátor bankovních poplatků na mém webu www.bankovnipoplatky.com, kam zadáte veškeré parametry a předpokládáné služby, které budete využívat a on vám seřadí bankovní účty od nejlevnějšího. Změnou nějakého parametru, třeba předpokládaného počtu příchozích nebo odchozích plateb, se může zmenit i pořadi, zkrátka platí, že, byť jde třeba jen o koruny, tak každý balíčkový účet nese svému klientovi úsporu, ale zároveň i potenciální náklad.
Čtenářský dotaz
Dobrý den chtěl bych se zeptat, jestli náhodou nevíte jaký trend je v zahraničí s poplatky?A o kolik se liší poplatky v Německu a nebo ve Velké Británii?A jak velký problém je založit si učet někde v zahraničí?Pomineme-li znalost Jazyka.
Patrik Nacher
Pěkný den, tak z těch porovnání třeba agentury Scott and Rose vyplývá, že poplatky u nás jsou stále vysoké, nejvyšší ve střední Evropě. A průzkum Evropské komise z loňského září ukázal, že poplatky v ČR jsou sedmé nejvyšší. Každopádně poplatky se zvedají i v zahraničí, tam je ale, na rozdíl od nás, ta poplatková základna nižší. Pokud se bavíme o ročních nákladech, tak z údajů Evropské komise vyplývá, že zatímco u nás klient zaplatí 95 EUR, tak v Německu to 89 a ve Velké Británii 103. O spotřebním koši a vztahu k průměrnému přijmu asi netřeba něco dodávat. Pokud jde o založení účtu, již jsem odpověděl v první otázce. Děkuji.
Čtenářský dotaz
Dobry den, muzete doporucit nejakou low-cost (elektronickou) banku v Rakousku ci Nemecku? Diky, David
Patrik Nacher
Pěkný den, nerad bych zde zneužíval tohoto prostoru k doporučování konkrétních bank a finančních ústavů. Navíc se zaměřuji především na bankovní trh v ČR. Děkuji za pochopení.
Čtenářský dotaz
Zrušila jsem minulý rok účet u ČS, od té doby nemám žádný. zaměstnavatel mi sám pošle peníze na životko, stavebko, penzijko, nájem platím na byťáku z ruky (a je to bez poplatků), internet hotově taky tak a nic mi nechybí. Nemyslíte si že toto je nejlepší pro obyčejné lidi kteří nemají půjčky, úvěry apodobně?
Patrik Nacher
Dobrý den, je to jedna z cest, jak snížovat závislost na bankách. Na druhou stranu byste měla do nákladů počítat čas, který věnujete těm hotovostním operacím, starosti, musíte na to myslet apod.. Osobně se domnívám, že lze dnes fungovat bezhotovostně, a pokud možno bez starostí a zároveň neplatit bankovní poplatky. Občas se ale nemohu zbavit dojmu, že banky do jisté míry zneužívají toho, že téměř všichni dnes v zásadě nemohou bez účtu či jiného finančního produktu fungovat. A v některých případech i na základě zákona. Když si třeba založíte obchodní společnost či občanské sdružení, bankovní účet mít založený musíte a když budete chtít někam poslat větší obnos peněz, budete to muset udělat bezhotovostně, o časté (a logické) neochotě zaměstnavatelů vyplácet mzdy na dřevo ani nemluvě.
Čtenářský dotaz
Existuje něco, co by přinutilo banky snížit poplatky na nižší úroveň, která funguje v jiných zemích? Resp. existuje něco co opravdu přinutí klienty přinuti banky? Díky
Patrik Nacher
Pěkný den, ano, náročný a důsledný klient. Teď ve volbách se podařilo "vykroužkovat" některé nepopulární osobnosti, které ovšem strany neustále "cpou" na přední místa. Tuto možnost mají samozřejmě i bankovní klienti a možná je teď ideální doba - těsně po volbách je ještě v živé paměti, že lidé to opravdu drží do značné míry v ruce a zároveň banky nyní mění své szabníky. Kdy jindy udělat změnu?
Čtenářský dotaz
Vyhlašujete absurdní popaltky, který dosud existující v současnosti patří podle vás v této kategorie?
Patrik Nacher
Dobrý den, tak dlouhodobě kritizuji všechny poplatky, které se nějak dotýkají internetbankingu. To je přece něco, kam svoje klienty banky směřují a navíc si klienti svůj účet ovládají sami. I přesto najdeme i u tohoto kanálu poplatky, byť korunové. Dále mi vadí poplatek za vedení hypotečního účtu, kde je dopředu na léta jasné, že tam bude docházet jen k jedné platbě měsíčně a přitom toho vedení účtu (150 - 250 Kč) je často vyšší než za balíčkový účet, který je plný dalších služeb.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jak hodně podle Vás banky vy-(zne-)užívají lenost a konzervatismus (občas i stupiditu) svých klientů? A co jste říkal na nedávný předvolební plán ČSSD o regulování poplatků?
Patrik Nacher
Dobrý den, banky využívají pohodlnosti českých klientů a budou tak dělat do doby, dokud si to klienti nechají líbit. Iniciativy, jako je ta má, mohou trochu pomoci, ale jinak je to v rukou aktivních klientů. Jsem proti regulaci bankovních poplatků. Takové snahy se v důsledku vždy obrátí proti klientovi - zvednutím jiného poplatku, přejmenováním regulovaných poplatků a tím i k dalšímu znepřehlednění i tak komplikovaných sazebníků atd. Politici by měli směrovat svoje snahy ke zvýšení kompetencí arbitra, ke zvyšování bankovní gramotnosti a k tlaku na samoregulaci bank (terminologie, standardy balíčkových účtů apod.).
Čtenářský dotaz
vzhledem k zaměstnání v zahraničí máme účet u jedné banky v lucembursku. Tam je sazba kolem cca 3 euro za vedení účtu ! (včetně karet, včetně kreditních, včřetně všeho ostatního). Máte představu, jak se pohybují ceny např. v Německu, Rakousku, prostě poblíž hranic ?
Patrik Nacher
Pěkný den, o srovnáních jsem psal v jedné z předchozích odpvědí. Jinak v tomto doporučuji se podívat na www.bankovnipoplatky.com a nebo na stránky společnosti Scot and Rose, která se zabývá srovnáním nákladovosti v jednotlivých zemích. Případně mi napište a já vám k tomu mohu poslat nějaké podklady.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kterou banku byste doporučil pro studenty?
Patrik Nacher
Pěkný den, opět, nerad bych zneužíval tohoto prostoru k doporučování konkrétních bank a jejich účtů. Nevím, co od účtu očekáváte, jaké služby poptáváte. Na stránkách najdete i toto srovnání, tedy nabídky bank pro studenty a také dětské účty.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda má banka povinnost mě informovat o změnách ve výši poplatků a jakým způsobem. Děkuji
Patrik Nacher
Dobrý den, podle nového zákona o platebním styku (od 1.11.2009) má banka povinnost informovat svoje klienty o různých změnách, včetně výše poplatků a to dva měsíce před platností takové změny. Vzhledem k tomu, že zákon odlišuje zpřístupnění informace (pasivní) a poskytnutí informace (aktivní), a toto patří do té druhé skupiny, tak banka tyto změny musí aktivně klientovi zaslat na nějakém nosiči (elektronicky v rámci internetbankingu, papírově s výpisem účtu apod.). Prosté vyvěšení na webu banky nestačí.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, máte představu, jaký je celkově "poplatkový byznys" v Česku? Tj. kolik peněz takhle velká banka (jako např. Česká spořitelna) za rok od svých klientů vyinkasuje? Díky, LN.
Patrik Nacher
Dobrý den, podívejte se na moje stránky, kde běží počítadlo, které každou vteřinu připočítá to, co všichni zaplatíme za bankovní poplatky. A docela pěkně to fičí. Jinak za loňský rok banky vybraly kolem 46 miliard a náklady na výběr poplatků činily cca 10 miliard, takže v čistém se pohybujeme u 36 miliard korun.
Čtenářský dotaz
Kdy lze podle vás očekávat, že banky nastolí opačný trend - tedy, kdy se dočkáme zprávy, že tahle banka snižuje tento poplatek a jiná banka zas jiný úplně ruší?
Patrik Nacher
Dobrý den, až ucítí reálný tlak ze strany klientů. Do té doby to bude jeden poplatek dolů, jiné tři nahoru. Je to jako s našimi politiky...
Čtenářský dotaz
Zdravím vás, vztahuje se změna poplatků i na mne, pokud jsem si účet u banky založil před čtyřmi lety? Nebo se mám stále řídit v té době platným sazebníkem?
Patrik Nacher
Zdravím, pokud banka udělá změnu, kterou oznámí svému klientovi, tak ta samozřejmě platí pro všechny klienty, kterých se týká, bez ohledu na datum podpisu smlouvy. Součástí smlouvy jsou také obchodní a jiné podmínky, které na tuto situaci myslí. Vy máte samozřejmě právo se změnou nesouhlasit a účet zrušit. Pokud by to bylo na základě nějaké avizované změny ve výši poplatků, tak banka má podle nového zákona o platebním styku, povinnost učinit zrušení účtu bez poplatků (pokud tento poplatek vůbec vybírá).
Čtenářský dotaz
Pěkný den, předpokládám, že i vy osobně musíte mít účet u nějaké banky - co jako provozovatel serveru Bankovni poplatky.com můžete dělat proti neustálému zvyšování sazeb? Má klient oproti velké instituci vůbec nějakou moc? Díky a mějte se hezky.
Patrik Nacher
Pěkný den, mám těch účtů a karet více a zkouším to. Když jsem nespokojen, nemilosrdně účet zruším a kartu vrátím. Za poslední rok jsem to udělal několikrát. A když mi nevyhovuje třeba úroková sazba na spořicím účtu, tak peníze v okamžiku přesunu jinam. To je jediná cesta, jak dát najevo nějakou nespokojenost. Jinak v aktivitách na serveru budu i nadále pokračovat. Jak je aktuálně vidět, téma bude v ČR živé ještě hodně dlouho. Proto chystám, kromě již zmíněného kalkulátoru, další zajímavosti. Vzhledem k tomu, že šlo o poslední dotaz, všem moc děkuji za otázky a kultivovanou diskusi a přeji méně poplatků a více sluníčka. Patrik Nacher
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru