U automobilky Peugeot jsme hodně dlouho hledali klasické MPV. Zákazníci museli zvolit buď kombi 308 SW, nebo sáhnout po velké a poměrně letité osmsetsedmičce. Taktika to byla zajímavá, protože díky tomu mohla značka nabízet automobil s karoserií kombi a schopnostmi MPV, což je věc, kterou u konkurence nenajdeme. Nedávno zřejmě nastal ten správný čas vyjít vstříc také zájemcům, kteří nechtějí dělat kompromisy. Na silnici tedy vyjel nový model 5008.

Není žádným velkým tajemstvím, že se zas až tolik od svého trojkového sourozence neliší. I když se to na první pohled nezdá, technický základ vychází právě z modelu 308. Na délku je pětkové MPV větší o 29 mm (4529 mm), širší je o 22 mm (1837 mm) a rozvor povyrostl o 19 mm (2727 mm). Rozdíly to nejsou nijak závratné, co říkáte. Nejvýraznějším rozměrem tak je výška, což má ostatně symbolizovat dvojitá nula, kterou Peugeot používá pro všechny svá poněkud vyšší auta.

O tom, že Peugeot mění svůj charakter, vás přesvědčí jediný pohled na karoserii. Tradiční obrovská tlama je ta tam. Designérům zřejmě došlo, že pokud jí budou neustále zvětšovat tak, jak to dělali do teď, budou mít velmi brzy vpředu jednu obrovskou díru. Traduje se, že nová vizáž má evokovat francouzské rychlovlaky. Její tvůrci se údajně inspirovali u dráhy. Já osobně tam nic takového nevidím, ale to bude zřejmě tím, že jsem potkal maximálně pantograf. Faktem je, že nové tvary jsou jednoznačně méně nápadné než ty, které má například třistaosmička. Pro někoho to může být plus, pro jiného ne. To nechám na vás.

Interiér je velmi podobný tomu z Peugeotu 3008. Palubní deska s přehnaně širokým středovým panelem je prakticky stejná, pouze efektní spínače ve stylu dopravních letadel byly nahrazeny klasickými “čudlíky“. Vše ostatní je už dobře známé a na ovládání příjemné.

Slavný Head-Up poprvé na vlastní kůži

Prostřednictvím testu Peugeotu 5008 jsem se vůbec poprvé setkal s oním slavným a velmi hlasitě propagovaným head-up displejem. Slyšel jsem spoustu nadšených reakcí, ale mně osobně tolik nenadchlo. Oproti tomu, co známe například z Toyoty, Lexusu, nebo BMW, má provedení s efektně vysouvacím sklíčkem jednu zásadní nevýhodu. Ano, máte v zorném poli všechny potřebné údaje, ale spolu s nimi tam je také věc, která tam nepatří. Sklíčko je sice čiré a průhledné, ale je také prohnuté a v případě, že se díváte skrz něj, deformuje obraz. Jeho hrany navíc odráží světlo a vytváří jakýsi obdélník. Výsledek tak není úplně jednoznačný.

Po týdnu stráveném za volantem jsem došel k jednoduchému závěru. Ve městě překáží, mimo město ne. Ptáte se proč? Při jízdě nízkou rychlostí sledujeme kdejakou díru bezprostředně před vozidlem, tedy musíme sledovat dění  na silnici přes sklíčko. Naopak při vysokých rychlostech řidič lidově řečenou kouká mnohem dále před vůz, no a v tento okamžik se z nepříjemného otravy stává příjemný pomocník.

Sympatické je, že pro testovanou nejvyšší výbavu Premium Pack je součástí sériové výbavy. Nemusíte řešit, zda se vám vyplatí, či nikoliv, zkrátka ho můžete ve městě uklidit a je po problému. Základní verze ho mít nemohou, prostřední úroveň znamená příplatek 11000 Kč. V tomto případě by zcela určitě stálo za to danou věc pořádně vyzkoušet. Například takový zadní parkovací asistent je o něco levnější a v praxi je mnohem užitečnější.

Variabilita především

Jako každé správné MPV, také Peugeot 5008 myslí na nejrůznější situace a nejrůznější potřeby svých uživatelů. Možností, jak poskládat interiér je dost. Přední sedadla jsou velmi povedená, opěradlo toho na místě spolujezdce lze navíce sklopit do roviny. Vzadu najdeme trojici samostatných sedadel, které lez samostatně sklápět nebo úplně vyjmout. Bez ohledu na zvolenou výbavu můžete získat za 16 000 Kč ještě třetí řadu. Dvojice poněkud nouzovějších míst pro cestování je ukryta pod podlahou zavazadelníku. Pochvalu si zaslouží snadná manipulace s jednotlivými sedadly.

I zde se ovšem nabízí otázka, nakolik je novinka lepší. Pokud si dobře vzpomínám, pak 308 SW také nabízí vzadu 3 samostatné sedačky a taktéž je k dispozici třetí řada sedadel. Paradoxně právě ta v menším kombi je lepší. Na rozdíl od MPV má plnohodnotné sedačky také pro třetí řadu. Daní za to je fakt, že je nemůžete nikam schovat, prostě tam buď jsou a nebo ne. Stěhovavé Čechy zaručeně potěší hodnoty zavazadlového prostoru. Peugeot nabízí celkem tři údaje: základní objem pod kryt zavazadelníku je 823 l, až po střechu nabídne 1247 l no a maximum je stanoveno na 2506 l. Samozřejmě musím vyzdvihnout úplně rovnou ložnou plochu, na které by se snad dalo i spát.

 

Jediná věc, která v interiéru chyběla, byl držák na nápoje. Středový úložný prostor je sice chlazený a lze do něj vkládat půllitrové láhve, ale na nápoje, které chcete mít při ruce musíte využít jedině přihrádku umístěnou mezi loketními opěrkami a ta je až příliš vzadu. Budete muset zkrátka a dobře hodně ohýbat zápěstí.

Dnes už klasika

Testované provedení mělo pod kapotou v dnešní době už úplně obyčejnou zážehovou jedna-šestku THP s maximálním výkonem 156 koní spojenou se šestistupňovou manuální převodovkou. S tímto motorem jsem se setkal hned několikrát. Je příkladně tichý, klidný, dostatečně silný, ale pro některé možná snad i trochu hladový. Moje testování skončilo na hodnotě 9,4 l/100 km, a to jsem nikdy nikam nespěchal. Jako jednoznačné plus lze označit vrchol točivého momentu 240 Nm dostupný už od 1400 ot/min.

Nový charakter, o kterém byla řeč hned na úvod, prozrazují také další věci: řízení a řazení. Na to, že se bavíme o francouzském MPV se k řidiči prostřednictvím volantu dostává až nezvykle hodně informací. Dalším důvodem, proč vám říkám, abyste zapomněli na starý Peugeot je také celkové naladění podvozku. Vzhledem ke svým rozměrům vůz výborně sedí v zatáčkách a jistotu neztrácí ani při pohybu maximální rychlostí 195 km/h. Příjemné cestování ovšem kazí, a to velmi výrazně, příplatkové osmnáctky. Jestli vám mohu radit, tak od nich ruce pryč. Sice jsou krásné, ale díky nim se do interiéru dostává nepříjemně mnoho rázů od příčných nerovností.

Zlatá střední cesta

Peugeot na to šel mazaně. Při nastavování cenové laťky zvolil zajímavý kompromis. Je levnější, než většina německé, pro někoho možná prémiovější, konkurence, ale zároveň působí lépe, než Renaultu Scénic, což zřejmě bude jeden z klíčů k úspěchu modelu 5008.

Peugeot 5008 nemá typickou masku, nemá vyzývavé tvary, necítíte se v něm automaticky dobře (jak tomu bylo dříve). Má zkrátka jiný charakter. Jenže pokud mu necháte trochu více času, začne se vám líbit tak, jako se to stalo mně.

Plusy: praktický a variabilní interiér, dostatek prostoru, jisté jízdní vlastnosti
Mínusy: výrazné rázy od příplatkových kol, absence držáku na nápoje, příliš široký středový panel

Parametry

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Výkon: 115 kW(150 k) při 6000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1400/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Spotřeba(město/mimo město/kombin.): 9,8/5,7/7,1 l/100 km
Rozměry: 4529 x 1837 x 1639 mm
Rozvor kol: 2727 mm
Objem zav.prostoru: 194/579-678/1754 l
Cena: 519 900 Kč (Premium)

Spotřeba při testu: 9,4 l/100 km