Politické strany se letos v kampaních snažily potenciální voliče ulovit i pomocí internetu. Na sociálních sítích YouTube nebo Facebook si uživatelé sami přeposílají nejzajímavjěší záznamy předvolebních klání.

Podle kreativního ředitele reklamní agentury Konektor Martina Charváta letos na webu měla nejlepší reklamu TOP 09. "Umí velmi dobře pracovat s internetem. Mladí lidé v tomto prostředí v podstatě žijí a TOP 09 tam funguje na vysoké úrovni," řekl Charvát v rozhovoru pro HN.

Bodovaly také Věci veřejné. "Mají velice šikovně zpracovanou komunikaci, na svém webu měli od začátku zapracovaný fígl, kdy si každý mohl vybírat, co chce a co nikoliv, mohl se zkrátka aktivně zapojovat," vysvětlil Charvát.

Internet nabízí také volný prostor pro občanské iniciativy a sdružení, které se snaží do výsledku voleb zasáhnout. Jednou z nejviditelnějších bylo letos zřejmě uskupení Vyměňte politiky.

Česká pirátská strana: Jak se "kokot Mirek" podepisoval

"Takto vypadá srážka s parlamentním politikem," těmito slovy uvedla Česká pirátská strana video, která zveřejnila ve středu a které zachycuje setkání s jedním ze zakládajících členů TOP 09 Miroslavem Kalouskem.

"Vy jste sice pěkní kokoti, ale pořád jste sympatičtější než Jiří Paroubek," prohodil v rozhovoru mimo jiné lídr TOP 09 za Středočeský kraj, když všem přítomným psal věnování na svou fotografii. "Šel jsem do parlamentu a byla tam milá parta recesistických kluků. Jen jsem se přizpůsobil jejich vlastnímu slovníku, který používali," vysvětloval Kalousek svůj slovník serveru iDnes.cz.

 

Zelený Liška k oranžovým: Jste v pohodě?

V masivní míře se do vln internetu vrhla také Strana zelených. Do jejich kampaně se zapojili mnoho sympatizantů a dobrovolníků. Vedle známých osobností i dvojice začínajících bavičů Janek Rubeš a Čeněk Stýblo. Spolu s předsedou zelených Ondřejem Liškou natočili sérii krátkých spotů, jak to vypadá, když se zelení setkají s příslušníky ostatních stran, ať už jsou oranžoví, rudí nebo světle modří.

 

Kandidát ODS: Marihuanu kouříme pro pocit štěstí

Videozdravici svým případným voličům rozeslal také člen ODS v Moravskoslezském kraji Václav Bečica. Poselství 80vteřinového klipu je jednoduché: "Jestli chcete s radostí a beztrestně kouřit marihuanu, volte mě!" Bečica je až na 34. místě krajské kandidátky, pro vstup do Poslanecké sněmovny by potřeboval získat větší než malé množství preferenčních hlasů. Naději mu skýtá alespoň průzkum společnosti Factum Invenio, podle něhož bude 60 procent dotázaných kroužkovat osobnosti na kandidátkách.

 

Nechcete-li umřít v lese, volte oranžové

Zřejmě jediná písňová agitace před letošními volbami. ČSSD v Zlínském kraji přesvědčuje voliče, aby jí dali hlas pomocí hymny "Lepší budoucnost". "Koncem května rozhodne se, jak tu budou lidé žít, jestli umřou hlady v lese, nebo jídlo budou mít," zpívá například autorka Marta Gerlíková ve skladbě na podporu krajského lídra Zdeňka Škromacha. Video shlédlo přes 30 tisíc lidí.

 

Vyměňte politiky: Vzmuž se lide, nastává tvůj čas

Aneta Langerová, Dan Bárta nebo Aňa Geislerová, ti všichni veřejně podpořili občanskou iniciativu Vyměňte politiky, která se snaží o jediné - motivovat lidi, aby přišli k volbám a nebáli se dát hlas nějaké nové straně. "Pouhých 270 tisíc hlasů protlačí do sněmovny novou stranu," upozorňuje sdružení. K výměně zákonodárců vyzývá také skupina Nightwork v písni, kterou speciálně kvůli volbám natočila. "Vyměňte politiky, horší už to stejně nebude."