Rakousko přehodnocuje kvůli úsporám v rozpočtu dostavbu dálnice z Vídně do Brna. Zvažuje třeba to, že by ve zbývajícím úseku k české hranici dlouhém 33,5 kilometru nemuselo vést dálniční spojení, ale jen nová silnice s jedním pruhem v každém směru. O úplném zastavení stavby se zatím nemluví. Ve svém středečním vydání to napsal rakouský deník Die Presse.

Dálnice v Rakousku plánuje, staví a spravuje státní firma Asfinag. Nyní začala kvůli vládním plánům úspor projekt přehodnocovat. Rozhodnutí o jeho pokračování by mělo padnout do podzimu. Od počátku roku vede dálnice A5 z Vídně do Schricku. Zbývajících 33,5 kilometru do Mikulova mělo být podle plánů uvedeno do provozu v roce 2014.

Úsek má navázat na rychlostní silnici R52 na české straně, kolem její výstavby se ale vedou spory. Loni v listopadu územní plán Břeclavska, který počítal s touto kontroverzní trasou, zrušil Nejvyšší správní soud.

Nemá smysl stavět A5 k hranici se čtyřmi jízdními pruhy, když napojení za hranicí zůstane jen s jedním pruhem v každém směru, uvedl podle deníku Die Presse šéf společnosti Asfinag Alois Schedl. Podle deníku své zdůvodnění podepřel právě rozhodnutím českého soudu.

List napsal, že "nejvyšší patra Asfinagu" trvají na tom, že nynější přehodnocení projektu nemá co dělat se zastavením stavby. Intenzivně se ale diskutuje o časovém plánu a "dimenzování" spojnice mezi rakouskou a jihomoravskou metropolí. Podle plánovacího oddělení firmy nemusí mít silnice, po níž se musí jezdit s dálniční známkou a na níž se platí mýtné, nutně dva jízdní pruhy v každém směru. Teoreticky by bylo prý možné i spojení s polovičním počtem pruhů. Musela by se ale splnit podmínka, že na cestě nebudou žádné křižovatky. Zvažuje se i odsunutí začátku dostavby.

Poslední úsek z rakouského Schricku na hranici do Drasenhofenu měl stát 400 milionů eur (zhruba 10,3 miliardy Kč). O kolik by byla nová varianta levnější, se zatím podle deníku nikdo neodvažuje říct. "Skutečností ale je, že by se jednalo o srovnatelné napojení na R52 na české straně - o dobře postavenou silnici, která nevede přes obce," píše Die Presse.

Nově se také propočítává očekávané využívání trasy. Dosud se v Rakousku vycházelo z toho, že by po ní mohlo denně projet 23.000 vozidel. Podle deníku ale "experti z druhé strany hranice" přišli s tím, že by to mohlo být 8000 až 10.000 aut. Provoz nákladních vozů na rakouských dálnicích loni poklesl o 12,8 procenta.

Zatímco ekologičtí aktivisté pauzu na přehodnocení projektu vítají, dolnorakouská hospodářská komora před průtahy varuje. Zatím dostavěný úsek dálnice znamenal podle ní pro region přínos a dodal mu nové ekonomické impulzy. Podle komory není možné dovolit si nepřipojit severorakouskou oblast na takovou "životně důležitou tepnu".

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru