Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v dubnu meziročně snížil o 7,4 procenta na 1,135 milionu vozů. Zaznamenal tak první pokles za deset měsíců kvůli slábnoucímu vlivu programů šrotovného a přetrvávajícím obtížným ekonomickým podmínkám.

Uvedlo to v pondělí Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za první čtyři měsíce roku prodej nicméně stoupl téměř o pět procent na zhruba 4,8 milionu vozů.

Celosvětová poptávka po automobilech byla těžce zasažena světovou hospodářskou a finanční krizí. Řada evropských zemí se proto rozhodla podpořit prodej zavedením šrotovného, tyto programy již ale v některých státech skončily a v dalších jsou postupně utlumovány.

Nejvýraznější pokles prodeje vykázalo v dubnu Německo, kde program šrotovného skončil již loni v září. Prodej aut v Německu se propadl o 31,7 procenta. Ve Francii, kde letos šrotovné pokračuje v omezené podobě, prodej stoupl o 1,9 procenta, napsala agentura Reuters.

GRAF: Registrace nových vozů za posledních 12 měsícův EU

 

 

"Takto slabý duben evropský automobilový trh už dlouho nepamatuje. Dubnový pokles prodejů osobních automobilů v EU bylo možné očekávat. Loňské prodeje byly uměle nadhodnoceny tím, že řada zemí zaváděla tzv. šrotovné. Důkazem vlivu šrotovného je především Německo, které letos zaznamenalo výrazný propad právě díky tomu, že řada obyvatel uspíšila své nákupy v loňském roce a využila šrotovné. Na druhou stranu, v některých zemích je patrný náznak ekonomického oživení. Například prodeje v zemích Beneluxu rostly poměrně slušně," uvedl v reakci na čísla Jan Linhart z KPMG.

Výzkumná společnost J.D. Power and Associates nedávno předpověděla, že prodej automobilů v západní Evropě letos kvůli ukončování programů šrotovného klesne o osm procent na 13,7 milionu vozů. Nejprudší pokles v tomto regionu letos podle firmy vykážou Německo a Itálie.

Volkswagen se prodává skvěle v Číně, špatně v Německu

Největší evropská automobilka Volkswagen, jejíž součástí je česká Škoda Auto, v dubnu meziročně zvýšila prodej o 11 procent na 603.600 vozů. Uvedl to v pondělí mluvčí německého podniku. Dodal, že za první čtyři měsíce letošního roku tak prodej stoupl o 21 procent na 2,34 milionu vozů, a to zejména díky silné poptávce na čínském trhu.

"Navzdory dosavadnímu velmi pozitivnímu výkonu zůstáváme opatrní ohledně celého roku," uvedl šéf prodeje společnosti Christian Klingler. Upozornil, že je obtížné předpovídat vývoj makroekonomického prostředí.

Prodej Volkswagenu v Číně v období od ledna do dubna stoupl o více než polovinu na 620.500 vozů. V Německu se však snížil o 6,5 procenta na 345.500 vozů. Globální prodej nejdůležitějšího modelu Golf vyskočil o 31 procent na 223.000 vozů, napsala agentura Reuters.

Společnost Volkswagen se do roku 2018 hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě. Firma koncem loňského roku koupila 49,9 procenta v německém výrobci sportovních vozů Porsche za 3,9 miliardy eur (téměř 100 miliard Kč). Porsche by se mělo v příštím roce stát desátou značkou skupiny Volkswagen.

 

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru