Ve Student Agency včera vznikly odbory. Situace ve firmě se údajně poslední dva roky zhoršovala a přístup nadřízených prý hraničil s šikanou. Zatím mají patnáct zakládajících členů a předpokládají, že se připojí další stovky ze zhruba 900 zaměstnanců firmy.
 
Majitele firmy Radima Jančuru noví odboráři zatím ještě oficiálně neinformovali. "Nic o tom nevím, takže se k tomu nemohu vyjádřit," podivuje se Jančura. "Odbory však vítáme, uvítáme jejich konstruktivní návrhy a připomínky,"  dodává.

 

Po stížnosti mailem přišli o odměny


"Odbory jsme založili, protože se objevovala šikana a hrubé porušování zákonů," říká jeden ze zakladatelů, řidič Stanislav Vaněk. Situace se prý začala zhoršovat před dvěma lety, kdy se zpřísnil přístup šéfů jednotlivých úseků. Přímo na Radima Jančuru se v diskuzi zakládajících členů, která byla krátce přístupná na internetu, žádná kritika neobjevila.
 
"Přicházeli jsme o odměny, protože někdo poslal mailem stížnost, často jsme se ale nedozvěděli proč," popisuje příklad neadekvátního chování nadřízených Vaněk.
 
Autobusové linky Student Agency jsou známé tím, že cestující vybízí k tomu, aby na případné nedostatky personálu upozornili. "To, že naše zaměstnance kontrolujeme, aby odváděli perfektní servis vůči cestujícím je v moderní společnosti běžné a pochopitelné," vysvětluje Jančura.  " V dubnu jsme zahájili spolupráci s externí firmou, která kontroluje prodej jízdenek na palubách autobusu, abychom odhalili krádeže a nedovolené obohacování, toto pravděpodobně vysvětluje proč mají řidiči pocit, že jsou šikanováni ".

 

Kratší přestávky? Pomluvy, tvrdí Jančura


V debatě, která se během zakládání odborů krátce objevila na internetu, byly popisovány i další údajné prohřešky - kratší než zákonné přestávky v práci, minimální zázemí pro řidiče, platy za zahraniční linky založené na dietách. Tyto nešvary potvrdil i Vaněk.

 
"To je pomluva. Přestávky mají řidiči dle zákona - běžte na Florenc a zeptejte se těch, co hodinu čekají na další spoj," reaguje Jančura.
 
Odbory vznikaly zdlouhavě a potají. "Před časem tu odbory již vznikaly, a pokud vím, člověk, který s tím přišel, dostal výpověď," popisuje Vaněk. Jančura k tomu dodává: "O založení odborů v minulosti jsem nikdy neslyšel, tudíž z tohoto důvodu nikdo nemohl dostat výpověď. Pokud zaměstnanci dáváme výpověď, pak jedině z toho důvodu, že nekvalitně odvádí svou práci".

Odklad oficiálního vzniku způsobil i výbuch islandské sopky, kvůli kterému musela část zakládajících členů jezdit dálkové autobusové linky a bylo tak složitější se setkat na ustanovující schůzi. Odbory zatím sdružují řidiče autobusů a stevardky a na Českomoravské konfederaci odborových svazů se tak zařadili do Odborového svazu dopravy.

 
ctete-v-sredu-530.gif

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru