Sociální demokraté mají v kampani jasno. Před několika měsíci zjistili, co chtějí jejich voliči slyšet. Pak si jasná hesla napsali na billboardy a jako motto zvolili: "Chceme lepší život pro obyčejné lidi."

ČSSD si zjistila, že nejvíc voličů má mezi důchodci, lidmi, kteří se bojí o zaměstnání nebo ho vůbec nemají, státními zaměstnanci i rodinami. Nijak speciálně je ale neoslovuje, až teď by jednotlivé skupiny měl oslovovat přímo Jiří Paroubek. Poté, co rozhodl o zrušení velkých mítinků na náměstích, totiž prohlásil, že kampaň povede ve fabrikách, v domovech důchodců nebo ve školách.

Strana vedená Paroubkem v kampani naopak téměř rezignovala na mladé voliče, nekomunikuje s nimi na internetu a nenabízí jim ani nic na svých billboardech. Tedy kromě strašení, že pravice by po volbách mohla zavést školné.

Dopisy domů

Konkurenční ODS má strategii trochu odlišnou. "Hodně se soustředíme na podnikatele. Ty oslovujeme prostřednictvím 'direct mailingu' a nabízíme jim věci, které se jich přímo týkají," říká mluvčí ODS a člen stranického volebního štábu Martin Kupka. Dopisy strana zasílá na adresu živnostníků, které předtím vytipovala externí firma.

Kromě toho se občanští demokraté zaměřují také na rodiny s dětmi a mladé matky. "Obracíme se na ně přes periodika, která čtou, například časopisy Katka, Chvilka pro tebe a podobně. Tam vysvětlujeme ty pasáže programu, které by je nejvíc mohly oslovit," vysvětluje Kupka.

Naopak méně pozornosti strana věnuje skupině, kde tradičně nemá příliš silnou podporu - důchodcům. "Například přímo na důchodce pro nás nemá smysl speciálně zaměřovat kampaň, v tom těžko budeme úspěšní," řekl HN šéf volebního štábu ODS Ivan Langer.

Velkou část kampaně ODS ale tvoří její negativní forma, respektive zesměšňování soupeřů. Taková reklama působí na mladé.

Internet ovládli malí

Zatímco úspěšnost většiny kampaní lze hlavně před volbami měřit těžko, na internetu je srovnání snadné a většinou nelítostné k velkým stranám. Na facebooku si nejlépe vede TOP 09, která má přes dvacet pět tisíc podporovatelů, naopak sociální demokraté mají na svých stránkách pouhých 222 oficiálních podporovatelů.

"Tým, který naši online kampaň vede, je velice mladý. Jsou to lidé, kteří jsou už zvyklí takto komunikovat, a proto tam i dáváme věci, které na podobných sítích uživatel čeká. Je to odlehčené, nejsou to kopie článků, musí to být příjemné, normální informace," říká šéf kampaně TOP 09 Jaroslav Poláček.

I díky dobré internetové kampani TOP 09 podle expertů zatím vede ve studentských volbách, které pořádala společnost Člověk v tísni. Zveřejněna ale byla jen část výsledků.

Jeho straně se ale podařila ještě jedna věc - vytvořila si síť podporovatelů mezi lidmi, kteří si dobrovolně nalepují samolepky se stranickým logem na auta, do oken, nebo je dávají na internetové stránky. "Pro lidi, kteří nejsou na internetu, jsme měli zřízena call centra. Dnes už jsme je ale zrušili, protože jsou drahá a navíc jsme touto cestou získali jen málo příznivců," doplňuje Poláček.

Podle reklamního experta Martina Charváta z agentury Konektor to s internetem umí ještě strana Věci veřejné. "Na svém webu měli od začátku zapracovaný fígl, kdy si každý mohl vybírat, co chce a co nikoliv, mohl se zkrátka aktivně zapojovat. To je způsob jak se má s tímto médiem pracovat," říká Charvát.